maandag 29 december 2014

Zeer bedroefd ***



Lieve allemaal, mijn lieve mamske is afgelopen zaterdag 27 December overleden, bijna 93 jaar oud. Na ruim een week waarin het niet zo goed ging met haar, het kaliumgehalte was te hoog en het zuurstof in haar bloed te laag, ze hield veel vocht vast en daar de nieren al geruime tijd niet meer optimaal werken hoopt zich vocht op. De laatste week vooral achter haar longen waar door ze wat kortademig werd bij inspanning. Maar dit hebben we niet zien aankomen ook zijzelf niet. De dag voor het overlijden vroeg ze me nog of ik haar bakjes met medicijnen wilde vullen zodat ze weer een maand vooruit kon. Zaterdag morgen werd ik gebeld door een hulpje die haar steunkousen altijd aantrekt, en zij vertelde dat mijn moeder nauwelijks op haar benen kon staan en een verwarde indruk maakte. We hebben direct een ambulance gebeld ze kreeg meteen zuurstof en dat liet haar gelukkig makkelijker ademen. In het ziekenhuis stonden er acht mensen om haar heen om haar te behandelen. Ze constateerde een acuut nierfalen en haar bloeddruk die normaal in onze familie vrij laag is schoot per minuut van hoog naar laag naar bijna niet meetbaar. Ze had inmiddels wat morfine toegediend gekregen en samen met de zuurstof kon ze rustig ademhalen en had geen pijn, gelukkig. Alles wat ze geprobeerd hebben had geen enkel effect, het lichaam reageerde nergens meer op.
Rustig en vredig slapend zonder strijd is ze langzaam in geslapen en overleed 's avonds om 8.30 uur. Het is met geen woorden te beschrijven hoe verdrietig ik me nu voel, maar het allerbelangrijkste vind ik dat mijn lieve moedertje geen ziekbed heeft gehad en van het allerlaatste stukje van haar leven geen weet heeft gehad,
dat geeft me troost. Ze is als het ware in haar slaap overleden. Mijn moeder was een markante persoonlijkheid met een uiterst scherpe geest tot op de laatste minuut, een creatieve vrouw die heerlijk eigenwijs kon zijn en die ook heel erg kon genieten van kleine dingen die er om doen. De laatste vijf jaar dat ze hier bij ons in Friesland heeft gewoond was een feest voor haar, het voelde als vakantie voor haar, de ruimte, de zuivere lucht hier in het noorden, de laagbouw, de gemoedelijkheid, het dorpse, van dat alles kon ze intens genieten. Zij die we liefhebben en verloren, zijn niet meer waar ze waren, maar altijd waar wij zijn ***



25 opmerkingen:

  1. Achhh lieverd...wat een naar bericht....het komt binnen hoor...zit hier gewoon met tranen in mijn ogen...ik mis mijn mams nog steeds iedere dag.....dit is zo moeilijk....ik wil je echt heel veel kracht en sterkte wensen...dikke knuffel...!...xxx!..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wil je even je adres achterlaten op mijn blog ..?...ik publiceer dat niet natuurlijk...x!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. I am so sorry for you. Our mothers hold a very special place in our hearts. Now it will be filled with wonderful memories. My prayers for strength ans love to surround you.
    Sending big warm hugs to you,
    Kay

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lieve Josephine, wat een verdrietig bericht. Wat zal je haar missen.
    Ik wens je veel kracht en sterkte toe in deze moeilijke dagen.
    Liefs Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lieve Josephine,

    Wat een verdrietig bericht.
    Ik wens jou en je familie heel veel sterkte toe voor de komende tijd.

    Liefs, Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Och lieverd toch, wat een verdriet. Eens komt er een dag dat we afscheid moeten nemen maar die komt altijd te vroeg. Ze was een geweldige vrouw en moeder en zo blijft ze bij je.
    Ik wens jou en Frans veel sterkte toe in de komende tijd.
    Liefs van Rietje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ach Josephine, wat een naar bericht. Ik wil je heel veel sterkte wensen!
    Warme groeten, Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Quando una persona che amiamo se ne va via per sempre, è difficile imparare a vivere con quel vuoto profondo che si spalanca all’improvviso. E non basta semplicemente voltare pagina. Non basta ripetersi che la vita continua e che non serve a nulla piangere. Non basta imporsi di non pensarci… Quel vuoto è lì. Come una ferita profonda. Che pian piano cerchiamo di far cicatrizzare… Anche se alcune ferite non si cicatrizzano mai completamente…
    Ma si può amare di nuovo. E ricominciare. E riprendere a sorridere…
    ti abbraccio fortissimo
    Annalisa

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Met tranen in mijn ogen lees ik je bericht. Ik weet hoe verdrietig je nu bent lieve Josephine. Heel veel sterkte enliefs.
    Hermine

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lieve Josephine. Ik zit met een brok in mijn keel je bericht te lezen. Jou moeder zette toch ook nog steeds een berichtje hier op je blog? Dat vond ik al zo knap, en ik wist niet eens dat ze zo oud was. Wat zal je je lieve moeder missen meis. Maar wat fijn dat ze nog zo genoten heeft bij jullie in Friesland. Ik wens jou en je familie heel veel sterkte de komende tijd. Liefs en dikke kus Brie.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lieve Josephine, we condoleren jullie vanuit ons hart en wensen jullie heel veel sterkte met het verlies van je geweldige moeder die wist hoeveel jullie van haar houden...

    lieve groet van Peter en Pink

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gecondoleerd en sterkte met dit grote verlies!
    Liefs Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een verdrietig bericht, lieve Josephine, veel sterkte voor jou en je familie ...
    Ik denk aan je,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Lieve Josephine wat een naar bericht! Ik wens jou en je familie heel veel sterkte toe de komende tijd!
    Dikke knuffel
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Lieve Josephine

    Ik wil jou en je familie heel veel sterkte wensen.
    Gelukkig mocht jouw moeder deze gezegende leeftijd halen.
    Laat dat voor jou toch een troost zijn.
    Dat je haar zo lang als jouw moeder mocht hebben.

    Een lieve groet Ingrid
















    BeantwoordenVerwijderen
  16. "Zij die we liefhebben en verloren, zijn niet meer waar ze waren,
    maar altijd waar wij zijn ***"

    Zo ontroerend. Heel veel sterkte lieve Josephine
    Liefs, Carla

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Lieve Josephine,

    Ik las je berichtje vandaag pas...en gelukkig dat we elkaar even hebben gesproken.Ik wil je nogmaals condoleren met het verlies van je moedertje..Ik ben zo blij dat ik haar heb leren kennen, een krachtig mens vol levenslust en van die guitige ,sprankelend oogjes.Ik zal haar missen meis.Ik wil jou Frans en de familie heel veel sterkte wensen de komende tijd..Liefs van Marijke XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Lieve Lieve♥ Josephine..♥
    Kom eens hier dan krijg je een warme Lieve♥Knuffel♥ van mij ....Ik lees het helaas nu pas ..Wat mij wel raakt dat ze een prachtig♥ mooi♥ leven♥ heeft gehad met zo.n liefhebbende dochter♥ zo dicht bij haar♥...Deze herinneringen♥ zijn dan ook van bijzondere♥ emotionele♥ waarde voor jou/jullie..en geloof me ze♥ kijkt nu al van boven tot diep in je hart♥..Ik las ook altijd haar lieve♥ berichtjes naar jou toe zo liefff♥..:)
    Lieverd♥ ik wens jou en familie heel veel Sterkte en Kracht♥ toe om dit verlies samen met je family te verwerken..heel veel Liefs♥ en warme♥ Knuffel♥ Gaby..X♥X♥X

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Josephine, ik weet dat afscheid nemen altijd moeilijk is, en altijd op een ongepast moment komt...veel sterkte voor u en je familie.
    Koester de mooie dingen die jullie samen mochten beleven, dat geeft een beter gevoel...
    groetjes van Simonne

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Lieve Josephine!
    Wat een verdrietig bericht schat!
    Heel veel sterkte toe gewenst voor jullie allemaal.
    En speciaal voor jou een hele dikke kus van mij! In gedachten ben ik bij je lieverd!

    XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  21. lieve Josephine
    wat een verdrietig bericht zo op de valreep van 2014.
    wat een groot gemis voor jou en je family
    het is zo moeilijk om je ouders te moeten missen en eens komen we er allemaal voor te staan.
    heel veel sterkte meisje in deze zware tijd, en ik ben in gedachte bij jou hoor!
    veel liefs van Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik lees je berichtje nu pas, ach wat een verdriet. Heel veel sterkte voor jou en je familie,
    hartelijke groet Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat verdrietig dat je je moeder moet missen. Een'geluk' dat er rust was in haar heengaan.
    Ik wens je alle sterkte en kracht toe het verlies te dragen.
    Liefs,Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Lieve Josephine,
    wat een verdrietig bericht, ik wens je heel veel sterkte.
    Liefs, Ingridx.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Querida Josephine! Sinto muito por sua mãe.Sei que é muito triste perder os pais ,mas a vida é assim.Que Deus a conforte neste momento difícil.Mas se serve de consolço ,sua mãe viceu muito e pelo que li, foi um a pessoa muito feliz que soube viver.Que Deus a abençoe.Beijo no coração

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achter laat, bedankt.♥