donderdag 17 mei 2018

Oude familiefoto's ***


Deze foto is genomen in 1942, rechts bovenaan staat mijn moeder afgebeeld ze was toen 20 jaar. het gezin had 10 kinderen maar op deze foto staan er maar 9 afgebeeld, één broer van mijn moeder is in het begin van de oorlog door de duitsers doodgeschoten.



Weet eerlijk gezegd niet precies in welk jaar deze foto genomen is maar van de 10 kinderen was hier op deze foto de zesde net geboren. Mijn moeder is het meiske naast het kleine pasgeborene. Mijn Oma op de stoel met haar eerste zoon de zoon die is omgebracht in de oorlog.


Dit is mijn vader toen hij achttien jaar was in 1931, druk studerend op zijn viool, later is hij eerste violist geworden bij het Tivoli orkest en heeft in die tijd de bekende Operazangeres Christina Deutekom nog begeleid.


Hier twee foto's samengevoegd, mijn vader en ik zelf ook toen achtien jaar oud, we hebben ook vaak samen gemusiceerd zelf op de viool en mijn vader op de piano.


Mijn Opa,mijn  moeders vader had een banketbakkerij en deze foto is in de zaak genomen met de twee oudste zusjes van mijn moeder, mijn opa en mijn oma.


Dit is ook mijn moeder alleen weet ik niet hoe oud ze op deze foto was.


Misschien denken jullie bij het zien van deze pinda's wat hebben die nu met familiefoto's te maken, het is voor mij een herinnering van toen ik nog een heel klein meisje was. Wijn aten vroeger vaak doppinda's en mijn moeder vertelde mij eens dat er binnenin de pinda's allemaal kleine kaboutertjes wonen. Gelukkig kom ik uit een fantasierijke familie want tot op de dag vandaag, zelfs vanmiddag nog toen ik doppinda's aan het eten was denk ik altijd aan het verhaaltje van het kaboutertje in de pinda's verteld door mijn moeder toen ik nog een heel klein peutertje was, grappig hé. En zeg nu zelf je ziet de grote muts van het kaboutertje over zijn hoofdje getrokken en zijn snorretje steekt er onder uit. Ben benieuwd of jullie het ook zien, voor mij blijven het in ieder geval kaboutertjes,hihi ***



14 opmerkingen:

  1. Hoi Josephine,
    Wat leuk dat je al dit soort foto's nog hebt. Is toch uniek in deze tijd, want wat is er nou leuker dat de daadwerkelijke foto's en zeker van vroeger.
    Die hebben toch persoonlijke waarde.
    Wel grappig dat verhaal met die pinda's. Ik denk dat ik de komenede tijd wanneer ik een pelpinda eet toch stiekum aan je moet denken..hihi...!!

    Groetjes en een fijn weekend!!
    Liefs, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Josephine,
    Wat een geweldige foto's. Het is zo prachtig om al deze ongelooflijke familiefoto's bij elkaar te zien. Het is een mooie manier om te zien waar je vandaan kwam en het moet zoveel prachtige emories terugbrengen.
    Grote knuffel
    Giac

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk dat je nog zoveel foto's hebt van vroeger....en ja hoor ik zie wat jij ziet in de pinda's ...hihihihi....geweldig!....liefs fijn weekend van mij x 💜

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat is het heerlijk om af en toe in de oude doos te duiken en herinneringen op te halen van vervlogen tijden.
    Mijn kleizoon moest gisteravond goed zijn tandenpoetsen van mij anders zouden de suikermostertjes allemaal gaatjes in zijn tandjes maken volgens zijn zus van 8 allemaal flauwekul de herinnering aan die dag komt later vast.
    Fijn pinksterweekend

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat ontzettend leuk toch, die oude foto's. En wat een mooie vrouw was je moeder, prachtig. En nou lees ik dat je uit een muzikale familie en ook nog viool speelt. Helemaal leuk.Speel je nog weleens?
    Veel liefs van Rietje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh, zo fijn dat je deze oude foto's nog hebt, Josephine, mooie herinneringen aan je ouders en familie !
    Creatief en ook nog muzikaal ... kan je nog steeds viool spelen ?
    En het verhaal over de pinda kaboutertjes vind ik zo grappig !
    Wens je een fijn weekend,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lieve Josephine,

    Wat een prachtige foto's heb jij! Een geweldig mooi bezit!
    Je Moeder was een echt mooie vrouw!
    Wat geweldig zeg dat je viool speelt!! Dat lijkt me zo moeilijk. En ook nog zo creatief! Je boft maar!

    Heel erg bedankt voor je mail. Ik ben intussen iets verder gekomen, maar helemaal krijg ik die kaders niet weg.
    Ik denk dat ik het maar even zo laat.

    Die post die zeg was even een test. Die komt nog.
    Weet jij hoe het zit met die nieuwe privacy wet? Of is dat iets voor Blogger?
    Wat een boel vragen weer.

    Fijn weekend, liefs Thea♥

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heb je even een mail gestuurd Thea, liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heerlijk om in een doos met oude foto's te kijken. Wat komen er dan veel herinneringen boven.
    Wat ziet je moeder er mooi uit en de foto samen met je vader prachtig!!!
    Geniet van een mooi Pinkster weekend, groetjes Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie herinneringen. En juist die gewone dingen vergeten we niet.
    Je hebt dus ook nog muzikaal talent.
    Wat zullen die mensen het druk gehad hebben. Een groot gezin en een eigen zaak. En een groot verdriet.
    Ik heb helaas te weinig fantasie om dat kaboutertje te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heerlijk al die oude familie kiekjes! En wat een leuke verhaal erbij. Mijn grootouders hadden ook een brood en banketbakkerij. In Amsterdam. Prachtig, jullie talent voor viool spelen!
    Lieverd, ik wens je een heel fijn Pinkster- weekend!

    Liefs, Juliëtte <3 <3 <3

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat bijzonder dat je al die oude foto's nog hebt... Er gaat soms zo veel verloren..., helaas.
    En je hebt ze ook zo mooi gestyled, maar dat kunnen we wel aan jou overlaten!
    Hoe ouder je wordt, hoe meer betekenis deze foto's krijgen hè..
    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Lovely photos. I enjoy looking through my mother’s photograph albums, remembering her family and friends.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. PS, sorry, I forgot to say your mother was beautiful.

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achter laat, bedankt.♥