vrijdag 20 mei 2022

Woord van de maand Mei=Tuinieren * * *


Kijk aan, het woord van deze maand is Tuinieren, en dat is iets waar ik dol op ben. In de lente en zomer en eigenlijk zolang het aangenaam is woon ik zo ongeveer in de tuin. Ik noem het dan ook mijn zomerhuis. De plant op deze foto is de Scabiosa, ze hangen in drie potten bij de voordeur alleen op de foto staan ze even in een schaal water te drinken, geen overbodige luxe met deze droogte. Zoals jullie zien is ons huis geschilderd in bordeaux rood.


Het zijn echt prachtige bloemen, het lijkt wel crépe-papier, het bloeit heel weelderig en het is een heerlijk nonchalante plant, daar hou ik erg van.


Dit is een klein gedeelte aan de voorrand van de voortuin. De roze bloeiende bolletjes is een pol Engels gras, en de witte wolk bloemen zijn de Cerastium Tomen Tosum, in de volksmond Viltige Hoornbloem. Zelf noem ik het meestal Sneeuwkleed.


En dan toch even een close-up van deze Cerastium, zo zie je pas echt hoe mooi die bloemen zijn.


De seringboom staat op dit moment in volle glorie te bloeien met gigantische toeven, eigenlijk een beetje het hoogtepunt. Zo mooi altijd de gehele ontwikkeling te volgen. En ze geuren zo heerlijk.


Zoals jullie inmiddels wel weten denk ik, hou ik ook erg van allemaal sfeerplekjes in de tuin. Deze aardewerk potten zijn lang geleden door mijn moeder geboetseerd, en daar achter staat een oude wafeltang die we thuis nog gebruikt hebben. Toen ik nog thuis woonde hadden we deze potten al en nu staan ze het hele jaar door in de tuin en kan ik er nog steeds van genieten.


Net als deze Keulse potten, dat zijn ook heel oude exemplaren van mijn ouders geweest.


Dit is een heel oude BBQ, een primitief exemplaar die na jaren gebruik zo ongeveer uit elkaar begon te vallen, maar wel een heel leuk object om ergens op en geschikt plekje als sfeermaker te fungeren. ER staan allemaal gedroogde Pompoenen in, die ik overigens nog steeds een keertje wil gaan beschilderen. Elk jaar probeer ik wat pompoenen te drogen en vaak lukt het ook goed. Het grappige is dat ze heel licht worden als de inhoud helemaal verdroogd is, en de pitten die achterblijven geven een lieflijk rammelend geluid. Een soort instrumentje, grappig hé, en misschien wisten jullie dit al lang, ;-)


Ook de Clematis montana Rubens, de klein bloemige bosrank is op dit moment op z'n mooist. De bloemen zijn ongeveer 5 /6 centimeter dus kleiner als  de doorsnee Clematis, en zeer rijkbloeiend.


 De kleur is vrij neutraal met heel subtiel een licht vleugje roze.


Dit zijn de poten van een klein tafeltje die op het terras staan vlakbij het huis. Bovenop staan schalen met knikkers en onder het tafeltje heb ik in een oud ijzer rekje een aardenwerk bol gezet. Ik had er twee maar eentje is er gesneuveld. Jaren lang heb ik ze met Kerst op tafel gehad met kaarsjes eronder en dat gaf een heel leuk effect. Maar deze overgebleven bol staat in middels al jaren in de tuin onder dat tafeltje. Misschien denken jullie jeetje wat een rotzooi allemaal maar ik geniet er intens van het is uiteindelijk een stukje van mijn leven. 


Ook deze schoonheid, de boeren Korenbloem begint weer volop te bloeien in de tuin.

Idee van  Sandra en  Anita doet ook mee.

13 opmerkingen:

  1. Oh, wat heb je toch een heleboel moois in je tuin staan! Ik werd op slag verliefd op je Scabiosa... , maar dat is geen vaste plant toch?
    Die knusse stylinghoekjes vind ik altijd zo leuk en hoe gaaf is het dan om oude materialen te gebruiken. Nee, voor mij geen troep hoor, juist origineel en het heeft klasse!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Even reageren op je vraag Elizabeth, het is een vaste plant, is zeer tot bijzonder winterhard. Hij verlangt zon of half schaduw. Ze bloeien tot de eerste vorst, als je steeds de uitgebloeide bloemen verwijderd. Het blad sterft 's winters af, in het voorjaar knip je het verdorde blad eraf en er komt weer een nieuwe plant tevoorschijn. Ik steek bij dit soort planten altijd een paar lange satéprikkers zodat ik weet waar alles weer tot groei komt, Dus deze Scabiosa is het proberen waard, het is echt een prachtige plant. Fijn weekend.

      Verwijderen
    2. Dus tòch een vaste plant! Nou, dat klinkt allemaal heel goed en bedankt voor al je informatie. Volgens mij weet jij heel veel van allerlei planten...
      Deze mooie plant gaat er komen bij ons!
      Jij ook een fijn weekend gewenst...

      Verwijderen
  2. O ja, prachtig om te zien, je tuin is schitterend! Precies wat ik ook mooi vind, alleen is het bij mij echt rommelig en bij jou inderdaad origineel en met veel klasse, zoals Elizabeth schrijft!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi! En je zet het ook nog eens prachtig op de foto!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een heerlijke plek om te vertoeven. Leuke plekjes. Dat is genieten. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi het ziet er betoverend uit de sering en clematis zijn hier al lang uitgebloeid

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie post voor het thema tuinieren, Josephine !
    Wondermooi al deze bloemenpracht ... de seringen zijn bij ons al uitgebloeid, ik heb boeketten binnen geplaatst, ze geuren inderdaad zo heerlijk !
    Je sfeerplekjes zijn heel origineel, zeker met al die oude spulletjes ... ik hou daar ook zo van !
    Het weer is hier wat minder, maar we hebben al heerlijke zomerse dagen gehad :-)
    Wens je een fijn weekend,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk al die tuin plaatjes …hou ervan fijn weekend liefs van mij en Leaf 🍀💗🐾🍀

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig al die sfeerhoekjes en jij hebt er echt gevoel voor hoe alles neer te zetten en mooie combinaties te maken van al die oude spullen. Wij fietsten vandaag over de dijk langs de Maas en daar groeide ook scabiosa. Ik herinner me dat ik er vorig jaar ook wat van heb geplukt om in een boeket te verwerken. Volgens mij staat er nu meer dan vorig jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een gezelligheid bij jou in de tuin zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat hebben jullie toch een mooie tuin, zulke mooie bloemen ook. Gezellig al die hoekjes :-) Ja, ik had inderdaad mee kunnen doen met het woord van de maand, laat ik daar nu helemaal niet aan gedacht hebben, ik was al blij dat ik weer een keertje blogde :)
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dank je wel voor je reaktie op mijn blog. Zo te zien heb je een heerlijke tuin. Leuk, die Keulse potten en andere sfeerhoekjes.

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achter laat, bedankt.♥