zondag 29 mei 2022

Ben heel benieuwd of ze zo mooi gaan worden ?


Eind september voor ik jaar liet ik in een post o.a deze foto zien van de Allium Gigantheum, misschien kunnen jullie je dat nog herinneren. Ik had 5 van die bloembollen gekocht en kreeg er eentje gratis bij. Toen ik thuis kwam bleken er twee extra bollen in de zak te zitten. En een van die bollen had al twee nieuwe bollen aan de moeder knol hangen en die kan je dan weer apart planten. Samen dus 9 knollen. Het duurde natuurlijk heel lang voordat ze boven de grond kwamen en ik werd steeds nieuwsgieriger hoe dat zich zou gaan ontwikkelen, best spannend allemaal.


Ergens halverwege april zag je bladeren tevoorschijn komen en niet veel later heel voorzichtig de ronde bolletje nog vlak bij de grond, de foto hier boven komen ze al iets omhoog, en alle negen bollen zien er zo uit.


Af en toe ben ik nu wat foto's aan het nemen van de vooruitgang van de ontwikkeling van de knollen. Zoal je ziet zijn ze hier inmiddels al weer een stukje verder omhoog gekomen.


Hier beginnen de bescherming vellen al open te staan, echt mooi om te zien allemaal, ik voel me inmiddels bijna een tuinkabouter en sta er steeds met mijn neus bovenop, haha.


Alweer een stukje statiger, en toen het een aantal keren flink heeft gestormd hield ik mijn hart vast want je zag de stengels behoorlijk ombuigen maar gelukkig herstelt zich dat steeds snel weer.


Even een opname van een afstandje genomen, ze staan nu mooi rechtop.


Kijk nu eens, het begint al wat te worden, sowieso ben ik nu al bijzonder blij met deze giganten terwijl het eigenlijk nog echte giganten moeten worden.


Weer een fase verder, het zijn nu nog een soort platte schalen, zo noem ik het, maar het moeten uiteindelijk toch van die enorme bollen worden.


Deze foto nam ik gisteren, we zijn dus inmiddels ongeveer zes weken onderweg tot dit resultaat. De hoogte van de stelen is op dit moment 90 centimeter maar ze kunnen 1,20 tot 1,80 hoog worden. En als de bloemen echt bollen zijn geworden is de omvang van 1 bol ongeveer 24 centimeter. Bijna niet voor te stellen hé, ohhhhhh ben zo nieuwsgierig of het dat ook echt gaat worden ??? DE volle bloeitijd is eind juni vaak tot ver in augustus lees ik op internet, we zullen zien. Wordt vervolgd!!!

19 opmerkingen:

  1. Wat zijn ze prachtig hè en zo mooi om die ontwikkeling te zien. Ik wil ze ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind ze ook zò mooi! En ik begrijp wel dat je er met je neus bovenop zit om elke verandering te ontdekken en vast te leggen met je camera.
    Onze buren hebben als een soort afscheiding met hùn buren een hele rij alliums staan. En dat is me toch mooi!
    Maar wat ik me nu afvraag; moet je die bollen er elk jaar uithalen? Nee toch?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar is je reactie weer terug. Gelukkig niet Elizabeth, je kan ze gewoon in de grond laten. En ondanks ze vrij diep zitten is het wel verstandig om er in de winter wat snoei takken of zoiets overheen te leggen voor bescherming. Mooi zij ze hè
      Zo'n afscheiding vol met deze Allium schoonheden lijkt me ook heel bijzonder om te zien.

      Verwijderen
  3. Wat een mooie serie foto’s! Leuk dat je met één aankoop zoveel bollen had. En nu maar rustig afwachten hoe het verder gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Daar heb je een mooie serie van gemaakt. Ik had er ook 5 geplant, ze doen het al vind ik wel dat ze snel zijn uitgebloeid ik had wat langer verwacht

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat zijn echt hele groterds! Leuk om ze zo te volgen in hun groei.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooie foto's en zo kun je duidelijk zien welke voortgang ze maken. Wat zijn ze mooi in elke fase eigenlijk al!! Benieuwd als ze helemaal open zijn en wat worden ze lang! Hier heeft het de afgelopen dagen flink gewaaid, ik hoop bij jullie minder, want anders is het best spannend. Het zou zonden zijn als de stengel zou knakken. Ik heb er 3 (witte) maar die hebben bovenaan een lange spriet. Ze zijn misschien wel wat laat, maar alles in onze tuin is wat later. Krijgen we nog een foto als ze helemaal open zijn? Leuk :) Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oeps, Josephine... Vanmorgen had ik een verhaaltje getikt en nu is 't weg... Staat het misschien bij je spamreacties?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb net even gekeken Elizabeth en inderdaad het stond onder SPAM. Wat vervelend is dat toch, heb al verschillende reactie's van jou bij andere blogs gezien waar je hetzelfde schreef. Het lijkt wel of jij er veel meer last van hebt dan andere bloggers. Maar ik heb hem terug gezet zoals je ziet.

      Verwijderen
  8. Prachtig zijn ze en wat leuk dat je er zo'n hele fotoreportage van gemaakt hebt! Zelf heb ik ook heel veel Allium bollen/knollen gekocht in 't najaar en geplant. Niet zulke grote, maar wel heel veel verschillende. Ik geniet er ook zo van, dat het hier en daar tevoorschijn komt en dat ze dan bloeien. Echt heel blij mee :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi om een plant of een bloem op de foto's te zien groeien. In het verleden heb ik ze wel in de tuin gehad, was altijd genieten. Ik hoop dat ze zo worden als je gedacht hebt. Ik denk het wel. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wow, deze Alliums staan er zo sierlijk bij, Josephine !
    Leuk om te zien hoe ze zich ontplooien tot echte schoonheden !
    Ik kijk al uit naar het vervolg ...
    Fijne week verder,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Beautiful images. Alliums are gorgeous. It's lovely to see how they develop.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat leuk om ze zo te zien groeien!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat betreft mijn post over de seringen, Josephine ...
    Het is een nieuwe emaille kan, ik heb ze gekocht bij Ikea.
    Voordat ik de bloemen in water zet, klop ik met een hamer het uiteinde van de stelen vezelig, zo kunnen ze beter water opnemen ... ik heb dit ooit eens gelezen op het internet en het helpt.
    Na de bloei snoeien we de uitgebloeide bloemen weg.
    Groetjes,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dank je wel Sylvia, voor je antwoorden. En mooi te weten om de stelen van de sering op deze maanier te bwerken waardoor je er wanneer je ze in de vaas hebt staan langer plezier van hebt. Die ga ik onthouden.

    Lieve groet,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Alliums zijn echt een van mijn favoriete…ik koop ze heel vaak..gewoon 3 of 5 in een vaas vind ik zo mooi!….prachtig op foto gezet ook…bedankt voor jou lieve mail!….liefs fijn weekend van mij en Leaf 🍀🐾💜🍀

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooie serie foto’s, leuk om te volgen en wat zijn ze mooi.
    Ik heb ze ook in de tuin, lager dan die van jou, maar ook mooi.
    Ze staan hier al enkele jaren en ze zijn gedroogd ook nog schitterend.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een prachtige foto's om zo het hele proces te volgen en wat zullen ze straks de tuin mooi maken als ze helemaal open zijn. Dat er uit zo'n ogenschijnlijke simpele uienbol zo'n prachtige bloem kan komen.

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achter laat, bedankt.♥