vrijdag 21 januari 2022

Woord van de maand 2022 -Spiegel * * *

 

Begin januari schreef Sandra op haar blog dat zij een mooi lijstje met woorden heeft samengesteld, woorden waar ze zelf een prettige associatie mee heeft. Elke maand gaat ze dan zo'n woord uitwerken op de derde vrijdag van de maand. Een heel leuk idee, en aan de reacties te zien zijn er meerdere mensen die mee willen gaan doen, en zelf ben ik daar ook eentje van. Zoal jullie zien ben ik een collage gaan maken van het eerste woord = SPIEGEL.
🟣🔸◾🟣🔸◾🟣🔸◾🟣🔸◾🟣🔸◾🟣🔸◾🟣🔸◾🟣🔸◾🟣
De eerste spiegels werden door de Romeinen en Egyptenaren gemaakt door ronde koperen of bronzen schijven te polijsten tot ze zodanig blonken dat men zijn of haar spiegelbeeld er in kon zien. Vaak werden aan die spiegels een handvat bevestigd.


Een spiegel is een voorwerp dat licht weerkaatst zonder verstrooiing. Het oppervlak van de spiegel moet daarom dusdanig glad zijn dat de weerkaatsing plaatsvindt volgens de wet "Hoek van inval = hoek van terugkaatsing.


En dan niet te vergeten de ogen, zij zijn de Spiegel van de ziel.

Zelf hou ik erg van spiegels, in mijn kamer heb ik twee behoorlijk grote spiegels, eentje staat een beetje schuin op de grond die qua hoogte ruim over de helft van de muur staat, en een andere iets kleinere spiegel hangt aan de andere kant van de kamer aan de muur. Ik gebruik ze niet om mijzelf er in te bekijken maar toch kijk ik er dagelijks in, het werkt namelijk heel ruimtelijk, je kamer wordt er een stuk groter van. Ons kerstboom staat ook altijd bij een van de spiegels waardoor je twee kerstbomen hebt.
Als klein meisje liep ik ook regelmatig met een spiegel in mijn handen, met de spiegelkant naar het plafond gericht, dat gaf een sprookjesachtig effect, zo voelde dat in mijn fantasie.

🟣🔸◾🟣🔸◾🟣🔸◾🟣🔸◾🟣🔸◾🟣🔸◾🟣🔸◾🟣🔸◾🟣
Een spiegelbeeld  is het beeld dat men ziet in een spiegel of een ander spiegelend oppervlak zoals een wateroppervlak. In abstracte vorm is in de meetkunde het spiegelbeeld van een object het beeld van dat object onder meetkundige operatie van spiegeling in een vlak.

Als er nog meer mensen meedoen met het lijstje van Sandra dan zal ik de linken hier ook  gaan vermelden. Sandra staat er inmiddels al, ben benieuwd wie daar allemaal bij gaat komen. 🟣🔸◾

16 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat je elke maand weer een uitdaging hebt. Echt iets voor jou. Lekker bedenken en zoeken en passen en meten. De eerste is in elk geval weer goed gelukt. Prachtig

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke uitdaging voor creatieve geesten zoals jij. Ik vind deze eerste weer prachtig verwerkt.
    Dat van die ogen is zeker waar en dat laat je weer mooi zien.
    Hopelijk komen er meer deelnemers, dan wordt het weer genieten voor ons.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een mooie spiegelcollage, maar ook een mooie collage van wetenswaardigheden, leuk! Grappig dat je al van kinds af aan zo van spiegels houdt. Je hebt helemaal gelijk; ze kunnen ruimtes een stuk groter maken. Toch heb ik in huis maar twee spiegels (ik moest helemaal nadenken waar 😊): eentje boven de wasbak in de badkamer en eentje in mijn kamer (die hing er al toen we hier kwamen wonen). Oh ja, ik heb ook nog een kleine make-up spiegel.
    Leuk weer zoals mensen kunnen verschillen en daardoor de wereld kleuren!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jij hebt je uitdaging voor dit jaar weer te pakken! Wat een prachtige collage heb je gemaakt en je 'gedachten' bij het thema zijn een mooie aanvulling.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel leuk en interessant en mooi wat je vertelt en laat zien! Het woord spiegel "deed" bij mij nog niet iets, maar ik ga het zeker volgen. Wie weet, stap ik ook nog in :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je gaat gewoon door, met het maken van mooie én leerzame collage's
    Die vogel, zo mooi met dat spiegelbeeld! en ook zo geschikt dat alle plaatjes/afbeeldingen mooi tot hun recht komen. Weer een dikke 10 ;)
    Leuk dat jij ook mee doet, gezellig. Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuke collage is dit geworden! Die leuke kat deed me herinneren aan onze eerste kat, die snapte niets van spiegels en keek er dan achter!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtige uitwerking van dit thema, Josephine, zo mooi hoe je spiegels en spiegelbeelden in de collage geplaatst hebt !
    Het poesje vind ik zo schattig !
    Geniet van het weekend,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je collage is weer prachtig en je wetenswaardigheden erbij heel leerzaam.
    Jij hebt veel mooie afbeeldingen gevonden om mee toeschuiven en plakken.
    Erg geslaagd Josephine.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat leuk dat je meedoet. Ik heb weer heel wat geleerd over spiegels en spiegelen. En je hebt er weer een hele fraaie collage van gemaakt. Ik ben al aan het broeden op het woord voor over 3 weken.
    Fijn weekend.
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je hebt een mooie uitwerking gemaakt op het woord van de maand: spiegel. Ik ga het voorlopig even volgen, ik vind dit soort uitdagingen erg leuk, maar ik weet nog niet of ik meedoe. Ik ben nu eerst eens flink aan het ruimen en de creaties schieten er af en toe bij in.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je hebt er weer een mooie uitdaging bij gevonden, leuk hoor !

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achter laat, bedankt.♥