dinsdag 11 oktober 2022

Rondje Oktober tuin { details } * * *


Ook al is de herfst al zichtbaar en voelbaar, er is toch nog behoorlijk wat kleur zo hier en daar te bespeuren. Vind het altijd leuk om in deze periode van het jaar een  aantal pompoenen neer te leggen.


In het voorjaar hebben wij een nieuwe Scheewittchen roos geplant, ons oude roos van 30 jaar was opeens dood gegaan. De nieuwe heeft tot nu toe prachtig gebloeid en bloeit nog steeds. Inmiddels is de plant al ruim een meter hoog. Het kost natuurlijk weer een aantal jaren totdat hij de gehele muur bedekt, maar als hij zo zijn best blijft doen dan is dat veelbelovend.


Kunnen jullie de gigantisch grote uienbollen nog herinneren die ik dit jaar voor het eerst had staan, na ze waren uitgebloeid heb ik ze een tijdje laten staan. Toen ze echt lelijk gingen worden heb ik ze laten drogen en hangen ze achter in de tuin aan een schutting. Op deze manier hebben ze nog veel charme.



De Verbena Bonariensis, één van mijn favorieten planten, en insecten zijn er dol op.


Een klein oppot tafeltje aan de zijkant bij de schutting vol gezellige snuisterijen, schelpjes, mooie steentjes, oude emaille kan en schaaltjes die nog van mijn moeder zijn geweest.


Mijn Hebe die de vorige winter overleeft heeft staat weer volop in bloei en is twee keer zo groot geworden.


Gewoon een paar appels op een tafel onder de kastanjeboom, kunnen ze lekker rijpen en het staat ook zo leuk. Mooi hé de reflectie van de appels.


Deze Begonia Dragon Wing staat nog volop te bloeien, de plant is inmiddels tafel hoog en net zo breed, echt niet te geloven zoveel plezier je van deze plant hebt. Hij is zelfreinigend dus de bloemen hoef je niet te plukken, elke dag ligt het vol met bloemen op de grond. En hij blijft maar doorbloeien.


Dit is toch genieten om naar te kijken, of ben ik nu zo'n romantische muts, haha.


Meestal koop ik witte of allerlei soorten groene pompoenen, want die knal oranje soorten spreken mij niet aan. 


Zelfs de Knolbegonia staat ook nog steeds volop in bloei, ook de witte maar die staat niet op de foto. Verder staan er nog steeds een heleboel rozen te bloeien, uiteraard niet zo uitbundig meer maar door steeds weer wegsnoeien hebben ze duidelijk zin om door te gaan.


Mijn welkom versiering op het tuinhekje, op weg naar ons paradijsje, kom rustig achterom hoor, de koffie staat klaar!!!

14 opmerkingen:

  1. Zeker is er nog veel te zien in de tuin die verbena had ik ook dit jaar niet ontdekt . Door de droogte was er ook al het een en ander uitgebloeid maar begint nu ook zo weer opnieuw. En nu met hetceerste vallend blad ook mooi herfst in de tuin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige foto's! Mooie witte roos! En die begonia is ook geweldig. Allemaal mooie herfststillevens!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn tuin is vooral heel groen, en daarom geniet ik des te meer van jouw prachtige kleurrijke tuinfoto's!
    Je hebt het allemaal zo mooi gestyled zodat de planten volledig tot hun recht komen.
    Ik houd ook niet van oranje pompoenen, het is sowieso mijn lievelingskleur niet.
    Oh, dat oppottafeltje is schitterend; ik ben fan...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige foto's van jullie mooie tuin! En wat leuk om die uitgebloeide Alliums zo op te hangen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk om een wandeling door jouw tuin te maken. Bij de 1e foto genoot ik al, die pompoen in zo'n prachtige schaal. Oranje pompoenen vind ik lekker voor de soep, haha. Dit jaar heb ik nog niets ter versiering. Op een of andere manier kom ik er nog niet toe. Wie weet. Fijne dag met een zonnetje. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtige foto's, zo sfeervol. De uienbollen, wat mooi. Het oppottafeltje, zo gezellig. Een heerlijke herfsttuin en ik genoot even mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik mis ( het werken in) de tuin helemaal niet, maar wel de mooie planten en bloemen die nu nog zo mooi zijn. Gelukkig kan ik bij jou even genieten van de mooie herfst..

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Weer een supergezellig blogje met mooie dingen en planten.
    Ik herkende direct de Sneeuwwitje roos, waar ik vroeger een heel perk van had.
    Ze bloeiden door tot de vorst, maar zijn helaas weer dood gegaan.
    Ik heb altijd geleerd dat je een nieuwe roos nooit op een plek mag zetten waar een andere heeft gestaan, zeker 4 jaar niet, of je moet echt alle grond verwijderen en dan een flink groot stuk en ook heel diep.
    Maar hopelijk blijft die van jou wel goed.
    Mooi hè die uitgebloeide uienbollen. Ik heb er ooit eens een binnen gehaald, een hele grote (van de buren gestolen....).
    Gewoon bol gelaten en zo laten drogen. Hij staat nu al jaren op mijn kast, dus zonder steel.
    Zelf ben ik ook zo gek op Verbena.
    Ooit een heel perk vol gehad, maar ze zijn eenjarig, dus daarna waren ze weg en hadden zich helaas niet uitgezaaid.
    Mijn 2 grote Begonia's bloeien ook nog zo mooi.
    Heb ze dit jaar voor het eerst gekocht, echt genieten, net als bij jou.
    Nu met de zon is het nog fijner om door je tuin te lopen om foto's te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je tuin ziet er nog heel kleurrijk uit, Josephine, met mooie herfstaccenten !
    Wat een leuk snuisterijentafeltje en de gedroogde uienbollen zien er prachtig uit !
    Heb weer genoten van je rondje tuin ... en ben net van een koffie
    aan het genieten :-)
    Fijne week verder,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jij bent écht een kei in het creëren van gezellige hoekjes.
    Heel sfeervol Josephine.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat heb je nog veel moois in de tuin staan.
    En wat een mooi tafereeltje met die spulletjes van je moeder.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel mooie foto's van je tuin; altijd genieten !
    Spijtig dat de zomermaanden altijd zo vlug voorbij vliegen....
    groetjes van Simonne

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een prachtige tuin foto’s…heb ervan genoten dankjewel liefs van mij en…tuurlijk van Leaf 🍀🧡🍂🌾🍄🌽🌻🍁🐾

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heerlijke foto's, mooie pompoenen heb je, gezellig!
    Wat mooi, de gedroogde uienbollen, zo heb je er meerdere keren plezier van :) Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achter laat, bedankt.♥