donderdag 19 oktober 2023

Nieuwe kaarten in NOTAN stijl * * *


Onlangs zag ik bij Janny een post voorbij komen en daar werd ik zo enthousiast van dat ik besloot het ook eens te proberen om daar mee aan de slag te gaan. Notan  is het Japanse woord voor een kniptechniek. Bij een Notan gaat het om  evenwicht, licht en donker, positieve en negatieve vlakvulling. Wat zwart is aan de ene zijde moet wit zijn aan de andere zijden en omgekeerd bijvoorbeeld. Maar dat kan natuurlijk ook met allerlei kleuren uitgewerkt worden. Je tekent iets, knipt het uit en vervolgens draai je het om en plakt het op de achtergrond. Je gebruikt dus een achtergrond kleur en een kleiner stukje contrast kleur daar in teken je en knipt het uit. Waarschijnlijk hou ik me niet aan de originele techniek maar naar mijn idee kan je er alle kanten mee op.

Kijk ik begon met een zwarte achter grond en een klein vierkant stukje groen papier, daar tekende ik wat vormen in en knipte ze uit, vervolgens heb ik ze vast geplakt zoals de foto hier boven. Heb ook een paar zilverkleurige elementen aan toegevoegd en noem het maar een abstracte Kerstkaart.


Ook heb ik een zilverkleurig Kerstkaart gemaakt maar dan in mijn eigen Notan stijl.👀 En zo'n glimmend zilver papier is niet fatsoenlijk te fotograferen, [of ik kan dat niet dat zou ook kunnen natuurlijk] Uit een hele serie die ik nam was dit de beste.


De meeste foto's gaven andere kleuren zoals deze gouden gloed die ik eigenlijk nog mooier vind. En dan nog eentje hieronder * * * * *


Je waant je meteen  op Kerstavond 2023, Waarschijnlijk kwam het omdat het somber weer was en het moeilijk is om goede foto's te nemen. Vond het toch leuk om die missertjes even te laten zien. Inmiddels ben ik bezig met meer Kerstkaarten maken, het is erg leuk om te doen.

14 opmerkingen:

  1. Ik heb meteen even doorgeklikt naar Janny. Leuk om te zien, van jullie allebei. Je laatste kaart vind ik prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het lijkt me een leuke techniek. En je hebt er prachtige kaarten mee gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zag het ook bij Janny. Lijkt me erg leuk om te doen. Prachtig zijn jouw kaarten. Leuke effecten bij het fotograferen met dat glimmende papier. Ze krijgen daardoor iets sprookjesachtig. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow wat een mooie techniek . Knap dat je dat zomaar even doet. De vredesduif dat is toch zeker een pareltje in deze tijd. Een hele mooie om rond te laten vliegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie techniek en een prachtig resultaat. Leuk om je wat te kunnen zien in de gouden gloed op de kaart 🙂 bij het maken van de foto.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh wat mooi en dit zijn prachtige kerstkaarten.
    Heb ook even bij Janny gekeken, ook zo mooi !
    Fijn om te doen denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat is een leuke techniek en je hebt er heerlijk mee zitten experimenteren. Het doet me denken aan 'spiegelen'; ik had dat ooit op de pabo als project in een groep 6 met rekenen gedaan en daar handvaardigheidslessen aan gekoppeld. Dat was toen zò gaaf.
    De geometrische vormen komen prachtig uit op je kaarten, en met goud wordt het helemaal sjiek!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat ziet er weer prachtig uit! Heerlijk hé, al die inspiratie bij blogvriendinnen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik hoor voor het eerst van deze techniek ... je hebt er weer iets moois van gemaakt, Josephine !
    Prachtige kerstkaarten met de zilveren en gouden sterren !
    Wens je een fijn en creatief weekend,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ook dit is weer een leuke techniek en ook prachtig uitgevoerd.
    Die gouden vind ik erg mooi, evenals die laatste.
    Maar ook de andere zijn heel kunstig gemaakt. Knap hoor.
    Zijn zeker heel mooi als kerstkaart. Hopelijk heb je er geen 60 nodig, want dan haal je het niet voor de kerst :-)
    Je kunt weer heerlijk creatief aan de gang, zal je niet vervelen.
    Vervelen.... volgens mij ken je dat woord helemaal niet, net als ik.
    Liefs,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een mooie kerstkaarten, leuk je hoort van een techniek, gaat het uitproberen en vervolgens ben je kerstkaarten aan het maken,
    heerlijk toch :) Ook ik had nog nooit van deze techniek gehoord. Groetjes en nog veel plezier met het bedenken en creëren van andere kerstkaarten. Juffrouw Ooievaar

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk dat je door mij geïnspireerd werd tot het maken van zulke mooie kaarten! Iedereen geeft toch zijn/haar eigen draai aan de techniek. Ik had dit berichtje niet gelezen, maar Mieke wees me erop.

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achter laat, bedankt.♥