vrijdag 9 februari 2024

Recept v/d maand. Zuurkool even anders * * *



Vandaag laat ik jullie een heerlijk recept met zuurkool zien. Niet de Nederlandse stamppot [ Daar is niets mis mee hoor ] maar een keer op  een geheel andere manier bereid is ook weleens  aantrekkelijk. Dit recept komt ook uit Tsjechië.

Benodigdheden:
2 grote uien in ringen gesneden 🔸1 pond Zuurkool uit het vat of verpakt naar wens🔸Magere schouderkarbonades 🔸2 rode paprika's in reepjes🔸paar tenen knoflook uit de pers 🔸
Laurierblad🔸Handje komijnzaadjes🔸 Theelepel sambal🔸Paar jeneverbessen🔸Zout/peper naar smaak 🔸Paplepel suiker🔸Ons katenspek 🔸Rode wijn een lekkere scheut 🔸
Bereidingswijze:
Snijd de schouderkarbonades in grove stukken, bak in een koekenpan de katenspek uit, en bak op hoog vuur het vlees snel rondom knapperig. Nu in een braadpan de uienringen even laten smoren, verder toevoegen: knoflook uit de pers, Paprikareepjes, zout, Peper, iets paprikapoeder, Sambal, Suiker, Komijnzaadjes, Laurierblaadje,  Jeneverbessen en de rode wijn. Voeg nu ook de aangebakken stukken vlees in de braadpan inclusief de katenspek, en als laatste leg je de zuurkool, [een beetje uit elkaar getrokken] daar bovenop. Voeg nog wat water toe, het hoeft niet geheel onder te staan. Vervolgens laat je dit alles op een heel laag vuur minstens een uur stoven. Af en toe even controleren of er nog genoeg vocht aanwezig is, wat de geurige sappen fungeren namelijk als jus over de aardappelen en meteen kan je even genieten van de  heerlijke geuren die tot je komen.


Wij eten eten er altijd gekookte aardappelen die in combinatie met de jus voortreffelijk smaken. Het is echt de moeite waard om het eens op deze manier te bereiden, en wie weet wil je misschien nooit meer anders zuurkool eten, wij in ieder geval niet.

13 opmerkingen:

  1. Ik ben helemaal niet zo'n zuurkoolfan, al lust ik het wel. Maar DH juist wel! Als ik je recept doorlees, krijg ik de indruk dat het een mengeling van smaken wordt, wat het zure van de kool er misschien een beetje vanaf haalt. Wellicht vind ik het zò veel lekkerder!
    Dit gaat uitgeprobeerd worden volgende week. Dankjewel voor het recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zuurkool vind ik heerlijk, dit ga ik dus zeker proberen! Ik heb het wel vaker gemaakt met paprika en kruiden, maar dan net weer anders dan dit recept.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh heerlijk lijkt me dit. Ik maak het ook graag net even anders klaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk, doet me denken aan mijn zigeuner zuurkool. Ook veel smaken en structuren. Ga ik zeker maken, snel een boodschappenbriefje maken, mmm. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat klinkt goed, leuk eens eten uit een andere keuken dan de Nederlandse. Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat lijkt mij een lekkere maaltijd. Ik denk dat het ook goed in de slowcooker kan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zat al in de planning om volgende week zuurkool te eten en misschien wordt het wel jou recept.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. O wat een heerlijk recept. Wij zijn gek op zuurkool, dit gaan we zeker een keer eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Recent heb ik de zuurkool weer herondekt. Dit recept geeft zeker inspiratie!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zuurkool staat hier niet zo vaak op het menu, vroeger aten we wel eens de klassieke hot dog met zuurkool.
    Dit recept ziet er heerlijk uit, Josephine ... dat ga ik toch eens proberen !
    Geniet van het weekend,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Altijd fijn om gerechten juist net even anders klaar te maken. Ik houd wel van een beetje variatie bij 't eten. Bedankt voor 't delen!
    Groet, Ilse (by-ik.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ziet er goed uit. Wij eten het ook altijd apart, nooit gestampt. En alweer van die prachtige foto`s!

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achter laat, bedankt.♥