vrijdag 9 augustus 2024

Tips & Tricks NR: 2 Kolibrie * * *


Het is weer Tips & Tricks dag vandaag, het leuke idee van Elizabeth vandaag NR: 2 .Jullie denken nu misschien, wat voor tip heeft Josephine vandaag voor ons? Nou geen tip dus, want eigenlijk valt dit bericht van vandaag meer onder de categorie Leuke of Interessante Weetjes. Wisten jullie dat een Kolibrie  achteruit kan vliegen? De Kolibrie kan door de zeer snelle Vleugelbeweging ( Tot wel 80 slagen per seconde ) in de lucht blijven hangen en loodrecht  omhoog of naar beneden vliegen. De Kolibrie kan als enige vogel ook achteruit vliegen. Deze manier van vliegen vfaagt echter heel veel energie. Hart en longen zijn daardoor in verhouding zeer groot. In rust slaat het hartje rond de  duizend keer per minuut. De kolibrie moet de hele dag eten om voldoende energie binnen te krijgen. Tijdens de slaap 's nachts daalt de temperatuur enkele graden om energie te besparen. Vind dit echt heel bijzonder, en daarom is vandaag dan geen Tip of Handigheidje maar wel een heel interessant weetje.

14 opmerkingen:

  1. Ik kende het verhaal van de kolibrie, maar evengoed leuk om te lezen met zo’n mooi plaatje erbij!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ie achteruit kon vliegen, wist ik niet. Weer wat geleerd!
    Ken je de kolibrievlinder? Die zag ik voor het eerst in Frankrijk, het is een genot om ernaar te kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zag mijn eerste kolibrivlinder vlak nadat ik verhuist was, zomaar bij mij om de hoek.

      Verwijderen
  3. Nooit geweten dat een kolibrie dit kan!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige vogel. Heb er weleens slowmotionfilmpje van gezien. Van 1000 hartslagen en dat de temperatuur naar beneden gaat wist ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel interessant, Josephine !
    En wat een prachtige kleuren heeft de kolibrie !
    Fijn weekend,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bijzondere beestjes. Van dat achteruit vliegen wist ik wel maar verder wist ik het niet. 1000 slagen per minuut! Tjonge!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Had dat al eerder gelezen en op t.v. gezien.
    Zeker bijzonder. Jammer genoeg nog nooit in het echt gezien, lijkt me heel mooi.
    Fijn weekend.
    Liefs,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtige vogel, leuk verhaal. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Toen ik ooit in Canada was zag ik regelmatig een kolibrie. Dat vond ik echt geweldig. Nu weet ik, dankzij jou , ook weer wat meer over deze bijzondere vogel.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk weetje over een prachtig vogeltje

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achter laat, bedankt.♥