zaterdag 3 augustus 2024

Dragonfly * * *


Al zittend op een heerlijk koel plekje onder de kastanjeboom, zelfs met een aangenaam briesje om me heen zat ik wat te mijmeren. Het valt me al wat langer op dat we eigenlijk de laatste jaren steeds minder Libellen in de tuin tegen komen. 


Kan daar altijd zo enorm van genieten als ze zo in de namiddag met een aantal tegelijk rondjes vliegen met een behoorlijke snelheid en ondertussen de muggen uit de lucht vangen.


Zoals  iedereen wel weet zijn deze schoonheden razendsnel en zitten zelden rustig, dus mooie foto's maken is in de meeste gevallen bijna onmogelijk.


Nu is het mij gelukkig door de jaren heen toch wel zo af en toe gelukt om ze echt goed te fotograferen.


Hier hadden wij net bijvoorbeeld wat takken gesnoeid van de Seringenboom, de zon stond hoog aan de hemel, het leek wel of ze echt genoten van de warmte, en dat vonden ze vast een mooie uitkijkpost. In sommige gevallen wel 3 0f 4 tegelijk.


Dus dacht ik dat ga ik jullie toch eens laten zien want ooit heb ik ze laten zien maar dat is alweer behoorlijk lang geleden, zo rond 2011 of zoiets.


Hier zie je er een aantal bij elkaar, het lijkt wel een weefgetouw, dat is toch geweldig om te zien. En heel fijn dat ik ze op beeld heb weten vast te leggen.


Vind het ook best bijzonder dat de vleugels zo mooi blijven terwijl ze toch in en tussen de struiken voortbewegen. Nu kan het ook komen omdat de meeste Libellen slechts 6 tot 8 weken leven, en er zijn ook soorten die slechts 2 weken leven. Ze hebben zelfs wel eens terwijl ik lekker lag te luieren in een ligstoel dat ze bovenop mij kwamen zitten. Echt schitterend om te zien, alsof ze je aankijken.



Heb de Animatie verwijderd want het werd niet goed weergegeven jammer genoeg.



Hoop dat jullie het leuk vonden om ze een keer te bekijken.

18 opmerkingen:

  1. Ja dat vond ik zeker leuk. Ze zijn prachtig, intrigerend ook wel een beetje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is echt genieten van deze fotoserie. Vooral die details zijn zo schitterend aan libelles. Ik ben er dol op. Wat leuk dat je ze ook in jouw tuin kunt zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig op je foto’s , maar soms vind ik ze een beetje eng….

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel mooi, je hebt ze goed op de foto gekregen, best lastig.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig, wat heb je ze mooi op de foto gezet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zeker leuk om te zien :-) Al die mooie kleuren ook. De natuur is prachtig! Nu zijn er wel wat hommeltjes bij ons in de tuin, maar dat heeft ook zo lang geduurd. Ik denk door het natte, koude weer. We hebben de insecten echt nodig, maar dat het er veel minder zijn, daar ben ik van overtuigd. Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige dieren. Je hebt ze inderdaad erg goed op de foto gezet geweldig om zo mee te kunnen kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het zijn prachtige beestjes, maar moeilijk te fotograferen. In onze tuin zie ik ze bijna nooit. Je hebt een mooie serie neergezet. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een schitterende foto's zijn dat! Echt geweldig dat je die snelle vliegers zo mooi op de foto hebt gezet.
    Ik durf het na het zien van deze foto's bijna niet te zeggen.... maar ik ben er bang voor :-(
    Net als voor vlinders trouwens.
    Als ze stilzitten is het prima, maar zodra ze dichterbij komen, om me heen vliegen, of nog erger, op me gaan zitten, ga ik slaan.
    Dat is niet netjes van mij, maar ik hou er nu eenmaal niet van.
    Maar als ik hier naar kijk vind ik ze schitterend.
    Knap gedaan hoor.
    Lieve groetjes,
    Floor
    Liu

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Werkelijk schitterende foto's! Ik vind de vleugels inderdaad ook zo mooi, het zijn gewoon kunstwerkjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. WOW, Josephine ... wat een prachtige foto's !
    De wondermooie details heb je super goed vastgelegd, de vleugels lijken wel van ragfijne kant !
    Hier zien we ze zelden, fijn dat ze nog bij jullie in de tuin komen en dat we ze van dichtbij kunnen bekijken !
    Fijne nieuwe week,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Schitterend Joséphine! Het zijn prachtige beestjes en ze zijn inderdaad moeilijk op de foto te krijgen, maar dat is jou in de loop der tijd prima gelukt!
    Toevallig vlogen er afgelopen week drie libelles tegelijk door ons tuintje, dat was voor het eerst dat ik een groepje zag, ik zie er altijd maar één tegelijk en dacht dat het solodieren waren.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dit zijn toch werkelijk prachtige foto's zeg. Fijn dat je modellen zo graag poseerden.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het zijn bijzondere diertjes, die libelle's En je hebt ze prachtig gefotografeerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een prachtige foto's! Ondanks dat we een tamelijk 'stenige' tuin hebben, zagen wij hier van de week ook best wel wat libellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Jij hebt er geweldig mooie foto’s van kunnen nemen.
    Afgelopen zondag maakt ik een fietstocht met een vriendin en plots vlogen er veel libellen/waterjuffers om ons heen. We fietsten langs een water. Zo’n mooie plek, het was genieten !

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achter laat, bedankt.♥