maandag 13 juni 2022

Update Allium Giganteum * * *


Inmiddels zijn we veertien dagen verder dan de vorig post die ik over deze Alliums schreef maar  de foto's die ik nu laat zien nam ik op 5 Juni 2022. Inmiddels heb ik gelezen dat ze in volle bloei staan in de maand Juli en Augustus. Ze hebben dus nog even de tijd om mooie ronde bollen te worden, ben heel benieuwd of dat het ook gaat worden.


Het is een lust om ze te zien groeien, en als ze uiteindelijk niet helemaal rond worden ben ik ook enorm tevreden met het resultaat.


Op die 5 Juni ben ik dus gaan meten, de lengste van de stengels waren toen 1 meter en 5 centimeter. Al een aardige afmeting maar ze gaan nog veel hoger worden. De doorsnee per bloem was toen 13 centimeter, en de omtrek van 1 bloem was 32 centimeter. wowww waar gaat dit naar toe, geweldig toch.


En hoeveel bloemetjes per bol zouden dat wel niet zijn, ga  ze niet tellen hoor, alhoewel ik er gek genoeg voor ben. En deze nog [platte] bollen zitten vol met insecten en vlinders, als je er bij staat zoemt het om je oren, prachtig gewoon en heel goed voor de natuur.


Hier heb ik van een afstandje de negen bollen kunnen vastleggen. Binnenkort ga ik weer meten en hou jullie op de hoogte, wordt vervolgd

13 opmerkingen:

  1. En ze zijn nu al zo prachtig. Dat wordt nog wat!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, dit is geweldig mooi... Een lust voor het oog!
    Meten is weten; en bij deze planten is dat ook echt leuk om te doen.
    Wat staan ze mooi fier op hun stelen, die laatste foto is schitterend!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo ontzettend mooi! Heb je geen last van de harde wind? Ik ben al druk in de weer geweest met stokken en vastbinden bij de Alliumbollen, er lag al heel veel om. Maar wat zijn ze inderdaad prachtig! Ik ben er ook heel blij mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ohhh dat is niet best Akkelien dat bij jullie de alliumbollen zoveel last van de wind hebben. Hoop dat ze niet echt omgeknakt zijn en je ze weer rechtop hebt kunnen zetten.
      Zelf zie ik ze wel flink heen en weer wiegen maar gelukkig zijn ze nog niet omgevallen,eentje hangt ietsje scheef. De stelen zijn vrij dik. Eventueel kan ik nog metalen ringen aanbrengen maar zolang het goed gaat laat ik het zo. Het zal bij jou wel een feest zijn om te zien met zoveel verschillende soorten die je hebt aangeschaft. .
      Geniet volop!!!

      Verwijderen
  4. De Aliums zien er geweldig uit. En zo groot en hoog. Moet je ze niet steunen? Ik zie uit naar het vervolg van het Alium verhaal. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijn deze update, Josephine ... de Alliums staan er prachtig bij !
    Ben ook benieuwd of de bloembollen mooi rond worden ...
    Fijne week,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig en zo groot. De een is hier veel groter dan de ander waar zou dat dan aan liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo mooi, nu al en wat heb je er veel :)
    Leuk dat we zo mee kunnen genieten van alle fases.
    Fijn dat er zoveel insecten op af komen, dat is ook weer goed voor alle andere planten in de tuin :-)
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het zijn prachtige planten waar je de ganse zomer kan van genieten !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een prachtige planten zijn het toch. En wat heb je Semois voor ons op de foto gezet.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zo prachtig mijn lievelings bloemen in de zomer en pioenrozen natuurlijk…liefs fijn weekend Ria en Leaf 🍀💜🐾🍀

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ze worden steeds mooier! Leuk ook dat je ze met de vlinders op de foto hebt kunnen zetten.

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achter laat, bedankt.♥