dinsdag 20 juni 2023

Rondje tuin, lopen jullie even gezellig mee * * *


Het lijkt met deze tropische dagen wel een explosie van bloemen in de natuur, de tuin barst zo ongeveer uit zijn voegen. Dit is een Oud Engelse roos die het elk jaar weer uitbundig zijn best doet, de rozen zijn heel groot en bijna topzwaar, maar wat een schoonheden zij het. Ze geuren ook verrukkelijk!!! Dus zo ongeveer dagelijks steek ik regelmatig mijn neus in één van de bloemen, je krijgt er nooit genoeg van.


Deze rozen staan aan de voorkant van ons huis, het is de Zephirine Drouhin, ze groeien van de grond tot aan de bovenkant van de ramen alleen de onderkant is op deze foto niet zien omdat er een grote struik voorstaat. Deze rozensoort heeft geen Doornen,  en dat is best een prettige bijkomstigheid.


Deze kennen jullie vast wel denk ik, het is de Tradescantia Andersoniana, In Nederland noemen ze deze plant " Eéndagsbloem " het zijn grote toeven die zich zelf makkelijk vermeerderen en zitten vol knop. Dus ondanks ieder bloem maar één dag bloeit blijf je toch een vol boeket paarse / blauwe bloemen zien.


Een roosje dat net naar beneden dwarrelde omdat het bijna is uitgebloeid heb ik op de tafel gelegd. Het is een blauwe tafel maar daar de zon er pal op stond kreeg je deze grappige schittering en reflectie te zien, mooi hé daar kan ik nu echt van genieten.


De Gigantheum Uienbollen doen het dit jaar ook weer goed. Inmiddels zijn de stelen al bijna 1 meter lang.


Hier lijkt het wel of twee van die bUienollen een beetje verliefd op elkaar zijn geworden, in totaal hebben we  negen van deze giganten staan. 


Dit is één van de vaste Geranium soorten, ook wel Ooievaarsbek genoemd. De roze zijn inmiddels al uitgebloeid en dan begint deze soort volop te bloeien, het is de Geranium Rozanne. 


Dit is dezelfde roos als op de tweede foto, maar nu flink ingezoomd, en dan zie je toch pas goed de grote schoonheid van deze rozen.


Dit is een veel kleinere uiensoort, daar heb ik maar een paar van staan, maar die zijn ook heel leuk om ze zo hier en daar er tussen te hebben. 


Een eigenwijze Akelei wilde zijn bloemenpracht laten zien tegen een effen achtergrond, dus koos ze een plekje voor een hoge effen tuinvaas. En zeg nu zelf, ze heeft smaak. Ook ook de witte bloemen waren vanuit de voortuin naar de zijkant van het huis gekropen en zo ontstond er een spontaan tafereeltje.


Op dit moment staan nog veel meer  rozensoorten in bloei en ben nog druk doende daar foto's van te maken. Deze tijd van het jaar vind ik altijd prachtig, alle vaste bloeiende planten zie je overal tussendoor opeens tevoorschijn komen. Mede natuurlijk door de hoge temperaturen op dit moment. Sommige planten gaan zo snel dat je ze bijna dagelijks ziet groeien. Geniet volop van de mooie zomerse omstandigheden al ofschoon het voor mij best een paar graden minder zou mogen. 

13 opmerkingen:

  1. Ik liep heel graag dit rondje met je mee. Dank, het is prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig, ik heb genoten van je rondleiding :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk, deze wandeling. Ik ga nog even ergens zitten om van alle moois te geniete. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ben even gezellig meegelopen. Schitterend, wat een mooie foto’s.
    Had even koffiepauze tussen twee tuinklussen, deze ochtend een paar uur bij onze dochter en deze middag in eigen tuin.
    We blijven bezig, maar morgen weer heerlijk fietsen !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk om weer even mee te lopen in je prachtige tuin. Ik vind alles mooi, maar de allium vind ik toch de mooiste.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtige bloemen en vooral rozen heb je in de tuin staan.
    Echt genieten, helemaal als ze ook nog geuren.
    Zo schattig die Geraniums met die behaarde steeltjes. Die komen zo mooi uit op de foto.
    Eigenlijk zou je elke dag wel een rondleiding door je tuin willen laten zien. Dat heb ik ook, maar de meeste foto's worden nooit geplaatst.
    Gelukkig valt hier momenteel eindelijk een lekkere regenbui.
    Niks geen noodweer met overstromingen, hagelstenen of windvlagen, Utrecht doet niet aan code oranje :-)
    Maar de tuin en de natuur gaan vast lekker opfrissen van de regen, ook jouw tuin.
    Lieve groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo fijn weer een rondje tuin, Josephine !
    Alles ziet er prachtig uit ... wow, die Engelse roos, wat een schoonheid !
    De meeste van onze New Dawn rozen zijn al weg door de hevige wind hier, voor vanavond is een zwaar onweer met hagelbuien voorspeld, het is al behoorlijk donker ...
    Voor mij mag het ook wat minder warm :-)
    Geniet van een fijne week,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig wat heb jij een bijzonder mooie tuin. Mooi die zware rozen ook zo leuk in een drijfschaal.
    Wat een bloemenpracht de uienbollen zijn hier al uitgebloeid en staan nu te drogen in een vaas.
    Fijne dag Josephine en ik wil nog wel eens een rondje doen door jouw tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een feestelijke rondleiding gaf je me Josephine! Een genot om mee te kunnen kijken naar al die prachtige bloemen in je tuin. Wat zul je dan genieten van een echt rondje in je tuin. Het is zo prachtig nu, al die planten die bloeien. Het is echt genieten. Ik ga de giga uienbollen in mijn agenda zetten om ze in oktober te kopen en ze te planten. Ze zijn zo mooi, die wil ik ook in mijn tuin! Groetjes, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ha Josephine, wat staat jouw tuin er prachtig bij! Ik denk dat je er heel veel uurtjes in doorbrengt om alles zo netjes bij te houden.
    Op de foto's zie ik een zee van bloemen en kleuren; net een paradijsje... Geef je de planten elke dag water met dit warme weer?
    Ik vind je rozen ook zo mooi; daar moet je toch echt wel verstand van hebben. Ik durf er zelf niet aan te beginnen hoor...
    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ha Elizabeth, even een antwoord op je vraag, inderdaad geef ik met dit warme weer dagelijks bijna ale planten water. Hortensia soorten en rozen mogen beslist niet droog staan. Niet dat ze dan meteen dood gaan maar wil je van veel bloemen genieten dan hebben ze dat wel nodig. Het is een vast ritueel en eigenblijk ook snel gedaan.
    Groetjes, Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jullie Engelse roos is prachtig, heel de tuin is prachtig! Wat een leuke foto van die twee verliefde uienbollen ;) Wij zijn nu ook veel in de tuin bezig, zowel de tuin als moestuin, veel water geven en uitgebloeide bloemen verwijderen en natuurlijk gaan we ook in de tuin zitten om ervan te genieten :-) Groetjes Juffrouw Ooievaar

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achter laat, bedankt.♥