zondag 21 april 2024

Libelles kamerplanten boekje, * * *


Van de week kwam ik weer eens een oud boekje tegen in één van mijn boekenkasten, een beetje verstopt achter een stapeltje. Hoe oud is dit boekje eigenlijk vroeg ik me af. Wist wel dat ik het had maar hoe kwam ik hier aan?


Dit is de voorkant van het boekje, eigenlijk is het een soort schrift van dun papier. Nu heb ik ooit in een ver verleden een jaarabonnement op de Libelle gehad en ging zoeken op internet. Het blijkt uit 1984 te zijn dus veertig jaar geleden. De planten afbeeldingen kreeg je in een los zakje, [ herinner ik me nu weer] en moest je zelf inplakken bij de juiste namen. Ook de behandeling van de planten staat er bij beschreven.


Van alles staat er beschreven, bijvoorbeeld: Planten met een jasje, dat zijn harige planten, hoe je moet verpotten, wat kamerplanten willen, en ze hebben het over Binnen bomen, Drakenbloedboom of een Rubberplant bijvoorbeeld. Allemaal wat vreemde omschrijvingen, Die losse foto's kreeg je dan af en toe met het weekblad meegestuurd.


Leuk deze bessenplantjes, laat maar een paar bladzijdes zien natuurlijk. Als je dit plantenboekje vergelijkt met de hedendaagse plantenboeken dan is dit boekje heel grappig bijna primitief beschreven. Wel heel leuk dat ik het weer tegenkwam.


Deze foto nam ik gisteren, de nieuwe uitloop van de Blauwe Druif, altijd zo mooi om te zien. De struik is al  25 jaar oud, de stammen lijken wel dood bij druiven en aan de zijtakjes zie je dan opeens uit kleine witte bolletje het blad uitlopen, en dat zie je letterlijk per dag groter worden, prachtig.


En deze zon van aardenwerk staat op de grond geklemd tussen de druiven stammen, want de hoofdstammen zijn al behoorlijk dik na zoveel jaren.

13 opmerkingen:

  1. Wat leuk. Ik herken het boekje. De tekeningen zijn nog steeds mooi, vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien een beetje primitief met alles wst we nu op google kunnen vinden. Ik vind het wel een prachtig boekje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo'n oud boekje vind ik erg leuk. Wat is de stijl in de loop van de jaren veranderd zeg... Maar de plaatjes zijn nog steeds prachtig.
    Een blauwe druif is prachtig. We hadden hem bij ons eerste huis ook, maar hij gaf helaas geen druiven... Bij jullie wel?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Elizabeth, In het begin gaf hij veel druiven maar na verloop van jaren werden het er steeds minder. Ook weren de druiven trossen steeds kleiner. Op zich is de struik wel heel decoratief zo opkruipend tegen de muur. Alles wat er de laatste jaren nog aan druiven tevoorschijn komen mogen de vogels opeten en dat doen ze heel graag. Voor ons heel leuk om te zien en van te genieten.

      Verwijderen
  4. Mij komen de plaatjes erg bekend voor, mijn moeder las vroeger de Libelle en zelf heb ik ook jarenlang een abonnement gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel mooi, dat boekje. En ook je tuinfoto's zijn weer prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind de tekeningen van het boekje erg mooi! Zuinig bewaren hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een leuk boekje, fijn dat je het bewaard hebt :)
    Ja, ondanks de kou begint alles (gelukkig) uit te schieten.
    N.a. van je voruge post, ga je weer sokken breien? Leuk, groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Libelle was zo gek nog niet daar heb ik een balboekje van het is meer een tijdschrift bakken met Libelle komt bij mijn moeder vandaan. En ik gebruik het vaak . Vancake koekjes taart en brood. Dat planten boekje heb ik nooit gezien bij ma en die is jaren lid geweest zelfs toen het nog geen Libelle heette maar prinses. Goed bewaren

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Al 40 jaar oud ! Ik vind het een mooi boekje en de prentjes zijn prachtig in deze pastel kleuren !
    Altijd fijn om dit weer te ontdekken en opnieuw te bekijken ...
    Wens je een fijne week, Josephine !
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een prachtig boekje. Ik moet een keer de zolder op, want het zou zomaar in een doos kunnen liggen. Het is een boekje om van te genieten. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat leuk dat oude boekje uit de Libelle. Mooie plaatjes.
    Altijd leuk als je oude dingen terugziet, echt van de tijd van toen.
    Oude advertenties zijn ook zo leuk, en dan die prijzen....
    Hopelijk krijgt je druif het niet te koud met de nachtvorst die er regelmatig is.
    Liefs,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achter laat, bedankt.♥