zondag 11 augustus 2019

Aquarel probeersels ***










Van de week ben ik eens bezig geweest met allerlei technieken uit te proberen, ik ben begonnen op 90 en 150 grams papier. 90 grams  daar kan je eigenlijk helemaal niets mee, het is heel dun papier en eigenlijk meer iets voor kinderen om een beetje met verf bezig te zijn. Het 150 grams papier gaat al iets beter maar ook dat kan mij niet echt bekoren. De meeste probeersels heb ik dan ook op 300 grams papier van middelmatige kwaliteit gemaakt. Nu heb ik ook nog een professioneel blok van 300 grams en dat ga ik binnenkort uit proberen.
[ 1 ]Na droging van de eerste kleur heb ik een andere kleur aangebracht en met de achterkant van de penseel kan je dan iets tekenen.  
[ 2 ] Hier heb ik twee kleuren verf gebruikt, bovenop de natte verf een stukje huishoudfolie een beetje gekreukeld en er op gedrukt, je moet wel minstens een uur wachten tot het droog is maar het geeft een erg leuk effect.
[ 3 ] Eerst heb ik het met gewoon keukenzout geprobeerd maar vind de zeezout die ik nu gebruikt heb echt een veel fraaier effect geven.
[ 4 ] Hier heb ik terwijl de verf nog nat was met een papieren zakdoekje gedept.
[ 5 ] zoals jullie zien met een contra kleur zitten spetteren.
[ 6 ] Hier heb ik met een kaarsje eerst de ruiten getrokken en toen pas de verf aangebracht.
[ 7 ] Toen de eerste kleur helemaal droog was heb ik een dikke druppel aangebracht en met een rietje geblazen om er een motief op te krijgen. Totaal mislukt natuurlijk, haha maar daar moet ik nog even flink op oefenen.
[ 8 ] Op een halfdroge ondergrond ben ik een beetje gaan schilderen.
[ 9 ] Hier is nat in nat gewerkt, daar kan je o.a mooie luchten mee maken. Inmiddels ben ik er wel achter dat ik nat in nat werken erg leuk vind om te doen, vooral ook met bloemen schilderen krijg je mooie effecten. Er borrelen allerlei ideetjes in mijn hoofd die ik eens op mijn gemak ga uit proberen,
wordt vervolgd ***




8 opmerkingen:

  1. Mooi! Zo al leuk om aan de wand te hangen wat goed gelukt
    goed papier is heel belangrijk het dunne droogt te snel zeker met deze temperatuur.
    Papier wat je per vel koopt is soms nog mooier van structuur dan die in de blokken het enige nadeel is dat je het zelf moet spannen.
    Fijne zondag groetjes Leintje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Josephine, zo dan ben je weer een ervaring rijker geworden !
    Ik vind ook dat het nat in nat werken steeds de beste manier is om te schilderen, dat is ook zo met olieverf...
    fijne dag verder,
    groetjes van Simonne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat knap weer ...je bent zo lekker creatief heerlijk...fijne zondag 🌸🌺

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Josephine,
    Wat en grappige effecten. Leuk om zo de verschillen uit te proberen en zo samen te zien.
    Je moet er maar op komen.
    Vooral die met dat huishoudfolie vind ik erg mooi geworden.
    Zo kun je inderdaad vele dingetjes toepassen en geeft dat telkens weer een verrassend effect. Erg leuk!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed papier geeft het beste resultaat, maar ook de kwaliteit van de verf. De kleurechtheid is bij het ene verfmerk beter dan bij de andere. Leuke oefeningen heb je gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat ontzettend leuk! Ik heb elk stukje aandachtig zitten bekijken en de tekst verschillende keren doorgelezen... Je hebt echt van alles uit zitten proberen! Ik vind die met aluminiumfolie zo gaaf... En wat goed dat je voldoende geduld hebt om te wachten, want dat is echt belangrijk. Je kunt het zomaar verpesten als je te snel wilt.
    Ja, papier is echt belangrijk. De goedkopere merken pillen ook, ondanks dat ze 'zwaar'zijn. Onlangs mijn neus weer eens gestoten bij de A.
    Super idee van je om al je oefenstukjes bij elkaar in te lijsten!
    Nou, houd ons op de hoogte...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aha.., ik begrijp nu dat je het met doorzichtig plastic folie hebt gedaan! Dat maakt idd nog wel een verschil...

      Verwijderen
  7. Jaren geleden ook veel aquarels gemaakt . Ook ik vind nat in nat het fijnst om te werken.
    Leuk om te zien die verschillende technieken.
    Succes met het volgende experiment.

    Lieve groetjes en bedankt voor je lieve reactie op mijn blog.
    Evelyne

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achter laat, bedankt.♥