vrijdag 20 maart 2020

Crea 5220 week - 12 Oude foto ***


Deze week heb ik bij dit onderwerp gekozen om oude familiefoto's te gaan gebruiken, en daar ik de foto's niet al te klein wilde afdrukken omdat ze vaak niet van al te beste kwaliteit zijn, laat ik jullie twee uitwerkingen zien. Eerst dus foto's nemen van alle oude foto's. Toen ben ik gaan spelen met mijn grafisch bewerkingsprogramma, met helderheid en contrast en wat scherper gemaakt. En dan komt het heerlijke puzzelen van hoe het geknipt en geplakt gaat worden. Weet niet of jullie het wel willen weten maar toch geef ik een beschrijving van de mensen op de foto's. Linksboven: Mijn opa van moeders kant met twee van haar zusje. Deze opa heb ik nooit gekend omdat hij jong is overleden. Rechtsboven: staan de ouders van mijn vader, opa uit 1870 en oma uit 1880. Die opa en oma heb ik bewust meegemaakt maar waren toe al op leeftijd. Links midden: Dit zijn mijn ouders tijdens de oorlog. Midden foto: met bontkraag dat ben ik zelf als meisje van 16 jaar in 1963. Rechts daarvan weer de ouders van mijn vader maar nu inmiddels met 8 kinderen, het kleine jongetje tussen mijn  opa en oma is mijn vader, geboren in 1913. Linksonder is mijn oma van moeders kant, en dat kleine meisje op het tafeltje is mijn moeder, geboren in 1922. De twee glurende dames er tussenin is een foto die ik van internet heb geplukt. De foto rechtsonder zijn weer mijn ouders, deze foto is genomen in de hongerwinter.


Voor mooie lijsten ben ik ook op internet gaan zoeken en kwam o.a deze tegen, ze passen mooi bij de sfeer.



En kijk daar heb je weer die glurende dames, wat een prachtige foto hé? Dat kleine kereltje in het midden dat is mijn broer Leo in 1945,  ook al zou je zeggen broertje omdat hij hier nog zo klein is, maar Leo was ruim twee jaar ouder dan ik vandaar mijn broer. Linksonder: staat mijn moeders moeder mijn oma dus met haar eerste kind, begin 1900. Ook die opa en oma zijn uit 1800 maar de datum weet ik niet precies meer. Ik heb wel een stamboom overzicht maar na uren zoeken heb ik het niet kunnen vinden jammer genoeg. De rechter foto is dezelfde  oma  hier met haar vierde kind. Een oma uit duizenden, ze kon prachtig vertellen en de mooiste gedichten schrijven. Heb daar heel fijne herinneringen aan ***

Kijk ook eens bij:

Elizabeth  Marjan  Anita
Akkelien  Celine  Toos
Loes  Carmela & Davide
Corrie  Albértje  Sandra

14 opmerkingen:

  1. Oh, wat heb jij veel oude familiefoto's! Dat is toch geweldig..
    Heel mooi zoals je nu een collage hebt gemaakt. De kleding, de kapsels, de omgeving... het is zo leuk om te zien!
    Koester je foto's maar hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Schitterend hoor, al die mooie oude familiefoto's.
    Zelf heb ik het bij maar 2 foto's gehouden, anders zou het zo'n lang verhaal worden.
    Zo knap dat je die collages gemaakt hebt met de pc, leuk en overzichtelijk.
    Zó mooi die foto van jou, ik dacht eerst dat het een filmster was. ♥

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ohh Loes, bedankr voor je ieve reactie, maar de collages heb ik niet op de PC gemaakt hoor, ben eerst alles gaan berekenen voor een A4 formaat en daar de foto's op verkleint om zoveel mogelijk te kunnen gebruiken. Toen ben ik alles uit gaan printen ook de lijsten. Aan de tafel onder het genot van een heerlijk kopje cappuccino ben ik gaan knippen, schikken en plakken, en op die manier zijn de collages ontstaan.

      Lieve groetjes,
      Josephine

      Verwijderen
  3. Prachtig allemaal! De foto's zijn heel mooi, en ik vind het heel knap dat je dit allemaal zo mooi uitwerkt! Ja, die ene foto is net een filmsterrenfoto, wow!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo fijn om zo'n prachtige verzameling familiefoto's te hebben, Josephine !
    Ik herkende je meteen op de foto als meisje van 16, zo mooi !
    Samen met de lijsten heb je er weer wondermooie collages van gemaakt !
    Geniet van het weekend, ondanks deze moeilijke tijden van corona ...
    Groetjes,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Josephine,
    Daar heb je ontzettend leuke collage's van gemaakt. Grappig is dat hé om al die oude foto's dan zo terug te zien.
    Leuke foto ook van jezelf toen je nog jong was. Een madammetje hoor met die bontkraag..hihi...!!

    Sterkte ook in deze vervelende periode.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  6. They are very dear images, with many sweet memories. Beautiful collages!
    Hugs!
    Carmela

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooie kinderwagen, die van je moeders moeder.
    De foto van de ouders van je vader is ook prachtig, vooral de kleding. Ach, eigenlijk zijn het stuk voor stuk mooie foto’s, evenals je uitwerking van deze week, prachtig !
    Erg mooi om aan de muur te hangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat leuk om die oude foto's zo te verwerken. Het is prachtig zo met die 'oude' lijstjes eromheen.
    Ik had totaal geen puf om me in te spannen voor de crea.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooie collage. Heerlijk om zo bezig te zijn, en als het resultaat dan zo mooi is, is het gewoon AF!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dag Josephine, weer een leuke verzameling. Je hebt je eigen stamboom een beetje in beeld gebracht, mooi hoor !
    groetjes van Simonne

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat heb je het weer mooi verwerkt. En wat een historie. Ik vraag mij af of er nog foto's zijn van mijn (over)grootouders enz.
    Ik zou deze collages goed bewaren. Ze geven een mooi overzicht.
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heerlijk, al deze dierbare foto's in zo'n mooie collage.

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achter laat, bedankt.♥