vrijdag 15 oktober 2021

Crea 2021 Alfabet Challenge Letter --U * * *


Voor vandaag heb ik gelozen voor de U van Uilen, en  ik hoop dat julie  er niet uilig van worden want het zijn er best wel veel. De meeste weten waarschijnlijk wel dat wij al jaren elk jaar weer Uilen in de kastanjeboom hebben, inmiddels al bijna 30 jaar. En daar uilen honkvast zijn is de groep uitgegroeid tot ongeveer 15 exemplaren. Ze zitten altijd goed verstopt ook al hebben wij inmiddels wel door waar ze zich verstoppen. Ondanks die wetenschap blijft het toch heel erg moeilijk om mooie foto's van ze te nemen maar gelukkig is het me door de jaren heen toch een aantal keren best wel redelijk goed gelukt om ze vast te leggen.



Het zijn allemaal Ransuilen, maar het grappige is als je al die foto's bekijkt dat ze er toch weer allemaal heel verschillend uitzien. Soms ronde koppen, of rechthoekige. Deze foto hierboven was een jonge ransuil, hij zat vrij laag op een tak en zelf zat ik daaronder heerlijk wat te lezen. Enfin...ik begon gewoon maar wat te praten met deze uil, en elke keer als hij mijn stem hoorde draaide hij zijn kopje van links naar recht en keek me aan met die grote ogen, de afstand van ons was ongeveer een meter, echt een geweldige belevenis.



Kijk hier zie je die kleine waar ik een gesprekje mee had in volle glorie.




De laatste drie jaar zitten er nog dagelijks zo'n stuk of drie in de boom, maar al die jaren daar voor waren het er dagelijk wel 15 stuks. Het is een prachtig gezicht als ze gaan uitvliegen als het schemerig wordt, je weet niet wat je ziet en we gingen er ook echt voor zitten. Hun spanwijdte ligt tussen 85 en 95 centimeter, dus probeer je voor te stellen als ze achter elkaar uitvliegen, voor mensen die angst voor vogels hebben zou het een horror zijn om daar tussen te zitten. Maar wij genoten er enorm van elke avond weer.




Dus ook dagelijks een flinke bult uilenballen waar je de botjes van muizen aan alle kanten ziet uitsteken. Uilenballen zijn niet vies hoor, ze zijn snel droog en voelen een beetje aan als wol. Maar  poepen deden ze ook natuurlijk en dat was wel wat minder leuk, haha, een groot Picasso schilderij op het terras, niet iets op even heerlijk een soepje onder die boom te gaan eten. Wat dat betreft vinden we het wel fijn dat er tegenwoordig maar dagelijks een stuk of drie uilen wonen.

Jullie zijn inmiddels vast al gek van al die uilen maar ik ga nog even verder, een uit hout gesneden uiltje  die tussen de rozen hangt.


En mijn zelfgemaakte uil kan natuurlijk niet achterblijven.


Ook tekende ik deze twee gekke uiltjes op een takje.


En dit is echt de laatste hoor, een tekening die ik al eerder heb gemaakt,  de zwarte blokjes en puntvormen lijken op oogjes en snaveltjes vind ik, en doen me daarom aan uilen denken vandaar * * *

14 opmerkingen:

  1. Oh nog een uilenpost, leuk, ik houd van uilen! Gaaf zeg als ze zo dichtbij wonen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog nooit heb ik een uil 'in het wild' gezien en bij jullie wonen ze gewoon, wat geweldig! Ja ik kan me voorstellen dat de uilenpoep minder fijn is en dat je nu tevreden bent dat de aantallen minder zijn geworden. Maar het genieten blijft natuurlijk, wat speciaal!
    Je zelfgemaakte uiltje is een echte Joséphine; herkenbaar in stijl, in formaat, in de fantasie en in de afwerking, schitterend!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een geweldig mooi uilen blog, schitterend om deze dieren zo dicht bij je te hebben.
    Je zelfgemaakte uil is echt fantastisch en je tekening ook.
    Ja, je ziet er echt uilen koppies in.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het verveelt me niks hoor... Eigenlijk ben ik wel een tikje jaloers op jullie; het lijkt me geweldig om uilen te spotten in je tuin of nabije omgeving. En dan wel 15 stuks... Fascinerende foto's maakte je van de liefjes, ja ik vind ze echt schattig uilig..
    Het kon niet uitblijven dat je ook creatief bezig was geweest met 'uilen', en hoe leuk..!
    Ik bewonder je eigen stijl, mag je best trots op wezen...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wow wat een mooie verzameling en dan zulke exemplaren ip eigen erf dat is wel heel gaaf prachtige foto s

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Namens Ulle de Uil bedankt voor dit leuke blogje.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wow, geweldig! Al snap ik de nadelen ook ;-)
    O, en die laatste tekening! Prachtig! Een beetje Esscher-achtig. Echt een kunstwerk!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat geweldig om zo'n uilenboom in de tuin te hebben. Wat een mooie foto s en uitwerking van de u.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een prachtige vogels zijn het toch. En je hebt zo mooi op de foto staan. Ze kijken je recht aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. WAUW, wat een prachtige foto's en van zo dichtbij!
    Blijkt de U toch hele mooie resultaten op te leveren, echt heel verrassend. Je zelfgemaakte uiltje is een dotje en inderdaad ik zie het ook snaveltjes en oogjes. Weer een geweldige inspirerende uitwerking. Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Die zentangle-uilen tekening vind ik echt super!
    En jouw zelfgemaakte Uil,heeft wel wat vintage, heel grappig.🙂

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ze zijn zo prachtig die uilen en je hebt ze zo mooi op foto gezet, Josephine ! Zo lief die jonge uil, hoe hij kijkt met zijn kopje schuin ... fijn dat je zo dichtbij kon komen !
    Heel mooi je tekening met de grappige uiltjes !
    Ik heb genoten van deze leuke uilenpost !
    Fijne week,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat mooi om zoveel jaar zoveel uilen te hebben. Ik vind het altijd mooi dat je een lijst om je foto's plaatst. Maakt het echt af.

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achter laat, bedankt.♥