maandag 24 april 2023

Rondje tuin April [2] * * *


Lopen jullie even gezellig met me mee, gelukkig dat je in de natuur en in de tuin goed kan zien dat het Lente is maar wat het weer betreft voelt het toch echt wel als Herfst aan, Brrr. Een aantal jaren geleden kocht ik wat witte Narcissen bollen, het zijn in verhouding met de gele soorten vrij kleine bloemen die wel op  tissuepapier lijken, echt flinter dun. Vind ze echt prachtig om te zien.


Dit is zo'n dankbare struik, het is de Kerria Japonica, [ Ranonkelstruik ] een weelde van gele bloemen die nu volop in bloei staan, ze bloeien in Maart, April en Mei. na de bloei kan je de struik flink kort snoeien om vervolgens het volgend jaar weer zo'n meter hoge struik te hebben vol met bloemen.


Deze schoonheid kocht ik van de week in Sneek bij het tuincentrum. Een paar jaar geleden heb ik deze plant ook eens gehad toen kocht ik hem  in Leeuwarden op de plantjesmarkt. Normaal zie ik deze plant nooit ergens  dus was blij verrast. Het is  de Polygala Myrtifolia  Vleugeltjesbloem ] Hier heb ik echt de bloemen als detail laten zien want dat is natuurlijk de schoonheid van deze plant. De bloemen zijn ongeveer 6 cm. doorsnee.


Hier liep ik net van de voorkant van mijn huis langs de garage  richting de achtertuin, en dan zie ik dit. Bij de regenton loopt ik dan de achtertuin in en zie je een klein gedeelte. Je ziet goed dat alles geschoren elementen mooi groen uitlopen, een mooi fris dekentje krijgen. De rode beuk begint nu zijn blad te laten vallen, dat is de laatste boom in de tuin die dat doet, om binnenkort weer van mosgroen naar roodblad te verkleuren, zo mooi.


Dit is de Tulipa Sylvestris, [ Bostulp ] die je jammer genoeg bijna nooit meer tegenkomt, ze sterven uit. Gelukkig heb ik er een aantal die elke jaar ook weer parmantig terug komen en het worden er zelf een paar meer. Ze staan op lange charmante stengels met vlak bij de bloem en kleine buiging, ze steken  er echt bovenuit.


En dan de Vergeet me nietjes, kan er geen genoeg van krijgen, die prachtige kleur, en zo lieflijk al die pollen bij elkaar. 

11 opmerkingen:

  1. Die ranonkelstruik heb ik ook gehad geen idee waar die gebleven is. Wat ziet het er al mooi uit al dat lentegroen de bollen en vergeetmijnietjes geven kleur. Mooi rondje tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je tuin is een lust voor het oog en je kunt wel zien dat alles er met zorg gebeurt... Wat een prachtige bollen heb je!
    En nu uitkijken naar de lentezon, heb er zo'n zin in...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat mooi al deze bloemen en planten in jouw tuin. Heerlijk dat alles weer begint te groeien en bloeien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige foto's van een schitterende tuin! Je hebt het echt in je vingers: tuinieren én fotograferen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk al dat groen, ik kan er niet genoeg van krijgen, mooie aparte bollen en planten laat je zien. Jullie tuin is prachtig. Is dat Buxus én hebben jullie dan geen last van de Buxusmot? Waar ik woon heeft bijna niemand nog Buxus, allemaal aangevreten door de rupsen :(
    Koud is het, kom net terug van Sjors uit laten en dacht wel zonder handschoenen te kunnen gaan. Slecht idee. Nu eerst maar een warme kop thee. Groetjes Juffrouw Ooievaar

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De vleugeltjesbloem vind ik prachtig. En verder was het weer heel leuk om met je door je tuin te lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Weer fijn zo'n rondje in je prachtige tuin, Josephine !
    Wat een mooie bloemen heeft de ranonkelstruik en de Vergeet me nietjes vind ik zo lieflijk !
    Jammer van de Bostulp, goed dat je nog wat exemplaren hebt van deze schoonheid !
    Ja, het weer ... een mooie lente dat valt dit jaar tegen, volgende weel al mei, hoop dat het vlug warmer wordt !
    Fijne week,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtige tuin heb je! Zo verschrikkelijk anders dan mijn wilde tuin, waar alles maar groeit zoals het gaat,
    Maar die geschoren bollen vind ik ook heel mooi.
    Ik had er daar 7 van, buxusbollen, maar de buxusmot heeft ze allemaal doodgemaakt :-(
    Vergeet-me-nietjes, daar ben ik ook zo gek op.
    Had er ooit zoveel, dat mijn hele tuin blauw zag. Opeens waren ze allemaal verdwenen en ook niet uitgezaaid, nooit meer teruggekomen. Opnieuw gezaaid... maar nee ze kwamen niet meer.
    Die gele tulpjes zijn zo mooi slank, echt een schoonheid.
    De Polygala heb ik nog nooit eerder gezien, ook al zo mooi.
    Wat heerlijk om daar van te genieten, maar in de tuin zitten is nog steeds te koud.
    Hopelijk lukt het eerdaags wel, dan kan je naar al dat moois kijken vanuit je stoel.
    Groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een heerlijke wandeling door jouw tuin. Elke dag is er op dit moment wel weer wat te zien. Spannend wat er wel of niet opkomt. Groet. Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het was weer een heerlijke wandeling door je overweldigend
    mooie tuin. Prachtige foto’s !

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een heerlijke tuin heb je. En wat fijn dat we even met je mee mochten.

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achter laat, bedankt.♥