maandag 18 september 2023

Pastelkrijt op zwart * * *


Dit is de tweede poging om met pastelkrijt op zwart papier aan de slag te gaan, heb verschillende soorten zwart papier gebruikt maar dat werd niet echt mooi. Deze poging is op zwart aquarelpapier, dat ging wel iets beter maar door de structuur van het papier oogt het ook weer wat rommelig.



Deze eerste pastelkrijt tekening is gemaakt op papier waarvan ik ooit eens in Frankrijk een blok kocht, en dat was dus het laatste velletje van dat blok. Moet maar eens op zoek gaan. Je ziet hier dat glad papier veel mooier en strakkere grenzen aangeeft. Bij structuur is het allemaal wat waziger. Ieder papiersoort geeft weer andere resultaten, dus hoop dat ik nog eens zo'n super blok papier ga vinden.


In ieder geval was het wel weer leuk om er even mee bezig te zijn en daar gaat het uiteindelijk om. Moet ook nog eens onderzoeken waarmee je het beste pastel krijt kunt fixeren, want zonder zie je kleuren snel vervagen. Heb het geprobeerd met haarlak, zoiets las ik een keertje op internet maar dat was geen succes. Dan verdwijnen de kleuren als sneeuw voor de zon, Grrr

17 opmerkingen:

  1. Ik deed dat vroeger nogal eens op school met de kinderen. Bordkrijt op zwart papier. Er was fixeer op school, maar ik weet niet meer wat dat was

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er is ook speciaal papier voor pastel..., maar dat zal je vast wel weten... Het is ook heel persoonlijk wat je mooi vindt. Van mij mag pastel wat rommelig en vaag zijn.
    Ik vind je creatie heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ze zijn allemaal mooi, dat vogeltje is een echte blikvanger.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kan je dat niet met servettenlijm doen ? Soort van laklaagje is dat

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je tekeningen zijn heel mooi geworden.
    Kleine kunstwerkjes.
    Je kunt dat krijt ook zo lekker uitvegen, dat geeft een apart effect.
    Mijn nichtje geeft les in pasteltekenen. Maar dat is denk ik geen krijt, maar pastelpotloden. Dat hoeft dacht ik niet gefixeerd te worden.
    Zij tekent op papier dat speciaal voor pastel is.
    In een winkel voor kunstenaar producten kan je vast alles vinden en informatie krijgen.
    Lieve groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind ook beide mooi, ik hoop dat je aan het papier van je voorkeur kunt komen. Van fixeren weet ik niets, maar wel zonde als de kleuren verdwijnen :( Groetjes Juffrouw Ooievaar

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi experiment hoor. Het ziet er al veelbelovend uit. Hogelijk vind je de beste materialen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. O ik vind het geweldig. Die eerste is toch echt machtig mooi. Hopelijk vind je iets om te fixeren want het is toch erg jammer als het verdwijnt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind het prachtig! Ja, een of andere fixeer spoten we daar op, volgens mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mijn reactie zit - denk ik - weer in de spam...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad Elizabeth, het bericht stond weer eens in de Spam map. Vervelend is dat toch steeds. Merk het zelf ook bij andere dat mij reactie soms verdwenen is. Zelf kijk ik tegenwoordig als ik achter de computer ga zitten als eerste in die spam map omdat het vaker gebeurt., maar daar ik eigenlijk alleen in de avond achter de laptop zit duurde het even voor dat ik het weer gepubliceerd heb .

      Verwijderen
  11. Zucht, wat zijn de tekeningen weer prachtig. Jammer dat je het goede papier niet meer hebt. Mijn vrienden gaan voorlopig niet naar Frankrijk anders had ik wel willen vragen of zij willen kijken voor je. De enige fixatief die ik ken, was met zo'n blaasding wat je in een hoek van 90 kon zetten. Als je pech had, werd het een smeer bende. Ik hoop dat je de goede materialen vindt. Ik heb zeer genoten van wat je nu gemaakt hebt. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat heb je weer heerlijk geëxperimenteerd.
    Wat jij rommelig vind, daarvan vind ik, dat het er levendig uitziet.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuke creaties !
    groetjes van Simonne

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het ziet er weer prachtig uit, Josephine ... echte kunstwerkjes !
    De kleuren zijn wondermooi, het lijkt wel of je op een krijtbord getekend hebt.
    Ik hoop dat je het glad papier nog kan vinden !
    Wens je alvast een fijn weekend,
    Sylvia
    PS Ik zie dat ik een post gemist heb en dan nog van zo'n schattig beertje ... ga nog even kijken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat geeft dat een mooi effect op zwart papier! Misschien is er verschil met fixeren met een ander merk haarlak?

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achter laat, bedankt.♥