zondag 14 juli 2024

Verzameling vulpennen * * *


Hebben jullie ook weleens neigingen om dingen te gaan verzamelen? Gelukkig is het bij een stuk rustiger geworden maar vroeger  verzamelde ik van alles en nog wat. Geen rommel hoor maar dingen die ik mooi vond. Zo heb ik bijvoorbeeld een serie Kitsch hondjes, met zorg uitgezocht en allemaal heel oude exemplaren. Die Kitsch hondjes zijn zo lelijk dat ik ze mooi vind van lelijkheid. Ze zijn van aardewerk en kocht er af en toe eentje in een antiek zaak of  bij een rommelmarktje. Zo heb ik ook een aan tal oude groene aardenwerk vaasjes, een klein groepje omdat ze bijna nergens meer te vinden zijn. Hier zien jullie nu  een vulpen, ook die ben ik lang geleden gaan verzamelen.


Het zijn er maar een stuk of vijftien geworden. Heb  ze ook lange tijd allemaal gebruikt. Iedere vulpen was gevuld met een andere kleur inkt, paars, blauw, turquoise, rood, groen enz. Leuk om brieven in verschillende kleuren te schrijven ook tekende ik wel met al die vulpennen. Het zijn een paar simpele vulpennen maar ook een paar dure exemplaren.


Deze Pelikaan vulpen was de duurste  die ooit heb gekocht. Het was in 1968  en was toen 21 jaar oud. Toen heb ik voor deze Pelikaan vulpen 75 gulden betaald en dat was voor die tijd best behoorlijk veel geld. Heel veel jaren heb ik met veel plezier met deze vulpen geschreven. Tegenwoordig gebruik ik nauwelijks nog een vulpen, meer de zwarte inktpennen die tegenwoordig wegwerp pennen zijn geworden. Maar zo heb ik allemaal tikken hoor zeg ik altijd maar, ben ook gek op kleine notitieboekjes in alle vormen en maten. We zullen maar zeggen iedere gek heeft zijn gebrek. Maar nog even over deze Pelikaan vulpen, vorige week  zag i hem op internet ergens voorbij komen en toen dacht ik ga eens uitzoeken of deze pen nog te koop is en was benieuwd hoeveel deze vulpen nu zou moeten kosten. Dit is M 600 Pelikaan vulpen met groene strepen en een  pen punt van 14 karaats goud. Dit model werd vervaardigd van 1929  tot 1950. Op Internet zag ik ze nog bij versch8illende bedrijven voorbij komen alleen betaal je er nu € 485,= Ohhh  wat een verschil met toen, niet te geloven.

16 opmerkingen:

  1. Ik deed het al als kind. En nu nog een verzameling drinkbekers/ mokken en als ik denk de kast is vol vind ik er weer eentje dan gaat er nu wel weer eentje retour naar de kringloop . Wat een pracht verzameling vulpennen. De oudste kinderen moesten nog met een vulpen schrijven op school. Dat zal nu anders zijn. Liefs Albèrtje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahaha, de neiging om dingen te gaan verzamelen? Dat is een understatement. Verzamelen is geweldig leuk en ik heb aardig wat verzamelingen. Nog steeds, maar ik begin niks nieuws meer en een paar verzamelingen zijn er nog wel maar daarvoor zoek ik niet meer. Ik heb nog steeds oude meisjesboeken, tollen (kleintjes), Roodkapjekaarten, andere kaarten met een thema zoals bijvoorbeeld boeken en lezen. Engeltjes spaarde ik ook. Om nog maar niet te spreken van mijn fotoverzamelingen. Maar die nemen geen ruimte in. Die vulpennen van jou vind ik geweldig! Die hondjes ook trouwens

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie verzameling. Ik verzamel vooral hobby materialen, t liefst uit de kringloop.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie verzameling pennen! En je hebt destijds een goede investering gedaan. Ik schrijf ook graag met een vulpen, maar heb niet zulke mooie als jij! Groet, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie verzameling vulpennen heb je daar. Hier wordt ook wel wat verzameld. Ikzelf ben ook gek ook notieboekjes. Altijd handig😂

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie pennen. Ik heb er ook een paar en gebruik er één voor mijn agenda. Vroeger spaarde ik theepotten en eierdopjes, maar die zijn ( bijna) allemaal weg. Nu heb ik alleen nog een servieskast met blauw- wit servies. En daar koop ik nog wel eens iets voor. Want ja, servies heb je nodig hè.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een mooie verzameling vulpennen! Ik spaar alleen nog vingerhoedjes en niet echt actief, mijn schoondochter brengt er altijd eentje mee van vakantie en zelf koop ik er af en toe ook eentje op vakantie.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtige verzameling vulpennen, Josephine !
    Wow, die Pelikaan vulpen is nu heel wat waard !
    Ik heb ook heel wat verzameld ... als kind postzegels en sigarenbandjes, een hele reeks strips van Jommeke.
    Later teddyberen en altijd boeken en tijdschriften ...
    Het weer wordt hier al beter,
    fijne zondag nog en nieuwe week,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een prachtige verzameling. Ik houd van mooie vulpennen. Ik heb er nu geen in gebruik, maar nu ik jouw verzameling zie… De verzameling die ik nu nog heb zijn uiltjes van mijn in 2009 overleden zus. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig hoor die pennen.
    Niet te geloven dat deze mooie pen nu inmiddels zoveel waard is. Dat geldt voor veel dingen.
    Soms denk ik hadden we maar nooit oude spullen (bijvoorbeeld speelgoed) weggegooid.
    Uiteindelijk wordt alles meer waard.
    Momenteel worden weer oude digitale camera's veel gezocht, van die kleintjes weet je nog? Niet te geloven.
    Zelf heb ik altijd van alles verzameld.
    Momenteel eigenlijk alleen nog Mola's. Prachtige handwerken van de Kuna indianen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het heeft wel wat, met een vulpen schrijven. Jij hebt hele mooie vulpennen. Ach als je er plezier in hebt om iets te sparen is dat prima toch, een soort van hobby. Ik spaarde vroeger ook van alles, dierenplaatjes, beeldjes van eenden en nog veel meer. Nu spaar ik eigenlijk niets meer. Vind het altijd wel leuk om te zien wat andere sparen en ben nu ook reuze benieuwd naar je hondjes;) Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het heeft wel wat, zo’n mooie collectie pennen, mijn man schreef ook vaak met een vulpen, soms wel knoeien hoor zo’n pen…

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dit was Hannie , en ik vind mooie dingen verzamelen , toch interessant!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Je laat daar wel een paar hele mooie vulpennen zien! Wat kunnen ze functionele dingen toch mooi uitvoeren hè...
    Je houdt ervan om met vulpen te schrijven of niet; en ik ben het van jongsaf aan helemaal niet gewend en vind het ook niet fijn.'
    Toen ik juf werd, gebruikten ze op mijn eerste school ook vulpennen en ik heb daar erg aan moeten wennen.
    En ja... verzamelen... Ik heb na zitten denken, maar heb eigenlijk nooit iets speciaals verzameld. Ik kan wel goed bewaren wat ik ooit nog eens nodig denk te hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Vroeger verzamelde ik van alles en nog wat, gelukkig is dat nu niet meer zo. Ik verzamel alleen nog garens 😂.
    Je hebt prachtige vulpennen bij elkaar. Vroeger werden die inderdaad veel gebruikt, maar tegenwoordig zie ik ze nauwelijks nog. Jammer eigenlijk....

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtig zijn je vulpennen en wat een prijs geef je daar tegenwoordig voor, bizar !
    Vroeger heb ik van alles gespaard, postzegels (heb ik nog), sigarenbandjes, sinaasappelmerken, vingerhoedjes. Nu spaar ik niks meer, of ja toch, ik breng van elke reis of elk bezoek aan een museum een magneet mee. Dus ja, die verzamel ik.

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achter laat, bedankt.♥