woensdag 3 juli 2024

Antieke MINI popjes* * *


In mijn kijkkast kwam ik van de week deze mini popjes weer een keer tegen, eigenlijk heel leuk om een keertje te laten zien.  Ze zijn van mijn moeder geweest en zij had ze gekregen van haar moeder, mijn grootmoeder dus die rond 1885 geboren is, ze zijn dus a heel erg oud en dan mag je het antiek noemen. De popjes zijn maar 8 cm. groot en gemaakt van Celluloid.


Het elastiek waarmee  de armen bevestigd zijn is helemaal verpulverd, moet nog eens een keertje  kijken hoe ik dat kan verhelpen. Die armpjes zijn zo klein dat je ze bijna niet kunt vasthouden. Waarom ik het vooral leuk vind om dit te laten zien is omdat mijn moeder de kleding voor deze popjes heeft gehaakt. Het jurkje van het meisje heeft een prachtig klokkend rokje. De buitenste rand van het rokje is 79 cm. lang, het rokje zelf is 3 cm. hoog kun je nagaan dat het echt een heel priegelig werkje is geweest.


Heb even een close-up genomen van de klokkende rand. Het popje in het midden is een jongetje. Het grappige is dat deze mini popjes ook nog bewegende oogjes hebben en het materiaal is erg kwetsbaar. Celluloid, heb het opgezocht. Celluloid is een verbinding van nitrocellulose en Kamfer met toegevoegde kleurstoffen en andere middelen. Het wordt algemeen beschouwd als het eerste thermoplast, dat is een plastic dat vervorming toelaat bij verwarming. De allereerste popje van dit materiaal werden vervaardigd in 1856 toen was de naam Parkesine, later is dat veranderd in Celluloid.


Dit is het jongetje, het is er maar eentje maar ben even een beetje aan het spelen geweest.


Dat meisje heeft zelfs nog onder dat klokkende rokje  een onderbroek aan en  sokjes. Ze staan mooi te pronken in mijn kijkkast vol met mooie lieve spulletjes, allemaal met een verhaal erbij en veelal ook met speelgoed waar ik zelf als klein meisje nog mee gespeeld heb. Spulletjes om te koesteren.

14 opmerkingen:

  1. Wat een bijzonder verhaal bij deze oude popjes. Wat leuk dat je dan een speciale plek hebt om ze mooi neer te zetten en te koesteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat zullen die popjes je dierbaar zijn en ik hoop maar dat ze in de familie blijven... Het zal niet meevallen om de armpjes weer met kleine elastiekjes goed te krijgen, het is ook zo klein!
    Erg mooi om ze in een kastje te bewaren...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Celluloid... een materiaal waarbij ik meteen aan een pop moet denken. Jouw popjes zijn super!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat bijzonder zo klein en teer! Wat een priegelwerk om de kleertjes te maken, zoiets kan je natuurlijk niet wegdoen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat zijn gewoon prachtige popjes. Wat een schatjes. Ik snap wel dat je die bewaart.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Celluloid popjes.... daar heb ik er heel veel van.
    Ook van die kleintjes, maar ook heel veel grotere in alle maten.
    Allemaal van het merk Schildpad.
    Totaal 70 stuks, nadat ik er een tijdje terug 50 verkocht heb.
    Ze zijn zo mooi, maar zo kwetsbaar.
    Heb er ook veel voorzien van nieuw elastiek, en dat is een riskant werkje, want als je er kracht op zet om het elastiek te spannen tussen de armpjes of beentjes kunnen ze snel breken.
    Deze zijn zo schattig! Lijken me ook Schildpadpopjes (staat achter op hun rug).
    Natuurlijk ben je super zuinig op deze schatten die zo oud en kwetsbaar zijn.
    Ook leuk die gebreide kleertjes die je moeder nog gemaakt heb.
    Wat is bewaren toch zinvol en leuk hè!
    Liefs,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat bijzonder! ik ken ze nog van vroeger, en als er iets stuk was gingen we naar de poppendokter , bij ons in de buurt! Wat fijn dat je ze zo goed hebt bewaard!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb ze vroeger ook gehad, bij mijn poppenhuis, ik weet niet waar ze gebleven zijn. Een groter popje heb ik nog steeds, ik zal hem wel een keer op mijn blog laten zien :) Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een prachtige mini popjes, Josephine ... en zo fijn dat je moeder ook nog deze mini kleding voor ze maakte !
    Fantastisch dat je deze popjes nog hebt ... het verhaal errond vind ik heel bijzonder !
    Ook hier koud en nat, welk seizoen is het eigenlijk ? :-(
    Hoop dat het snel gaat beteren !
    Fijne week verder,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat geweldig toch dat je nog zoveel mooie tastbare herinneringen hebt aan dierbaren die je zijn voorgegaan. Zowel de popjes als de kleertjes, maar vooral ook de gedachten erbij maken het echte schatten!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig dat dit bewaard is gebleven. Ik geniet hiervan, maar ben verder nooit zo’n poppenmeid geweest. De poppen die ik had zijn weggegeven toe ik het huis uit ging. Ik kan me ook niet herinneren dat mijn moeder of oma zulke poppen hebben bewaard. Hopelijk kun je deze schatten nog doorgeven aan een volgende generatie. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  12. O, wat ontzettend leuk en zeer bijzonder! In mijn poppendagblog van komende week zet ik een linkje naar deze blog.
    Lieve groet,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oh, wat is dat leuk. Iets om zuinig op te zijn en te koesteren

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achter laat, bedankt.♥