maandag 5 december 2011

Tamara Cerna***











TAMARA CERNA" [Tsjechie] is bekend als balletdanseres maar ook als fotograaf. Na haar jarenlange studie aan de Dance Universiteit in Brno werkte Tamara Cerna bij het "Moravia Silezische Nationaal Theatre" als soliste. Later  werkte zij in dat zelfde theater als balletmeester en choreograaf. In deze periode begon ze ook met fotografie te werken. Haar foto's bestaan voornamelijk  uit portretten van mensen van de straat, waarin zij de emotie en dramatiek van alle dag tracht vast te leggen. Gezien haar ballet historie fotografeert zij ook veelvuldig bij ballet uitvoeringen. En juist van dat laatste onderwerp laat ik er hier een aantal zien. Daar ik zelf langdurig aan ballet heb gedaan, zowel klassiek als modern ballet blijft dit onderwerp mij altijd boeien. Haar foto's worden regelmatig tentoongesteld in binnen en buitenland ***




21 opmerkingen:

  1. Wat een geweleldige foto's!!
    Zal ze even aan Krystle laten zien, die heeft op de Nationale Ballet Academie gezeten, die zal ze ook geweldig vinden!!

    liefs Carla.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige foto's......hele fijne gezellige avond nog verder....liefs van mij...xxx....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige foto's!!

    Fijne week!
    Lieve groetjes Michelle

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ze zijn mooi, in wezen laten ze je door de schone schijn heenkijken:))

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag lieve schat♥♥♥
    wat heb je weer een aparte entree gemaakt,
    ballet blijft voor mij toch nog steeds het mooiste wat er is,om je lichaam zo onder controle te hebben.
    Mooi zijn die foto's, het is jammer dat ze hier de klassieke zender van de t.v. hebbn gehaalt.
    Ik keek geregelt naar de ballet uitvoeringen,
    weltrusten liefs mamske.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ohh wat een mooie vrouw haar gezicht zo klasiek,

    Liefs Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Al die prachtige gracieuze houdingen, heerlijk om te zien. Maar mijn oog wordt ook altijd getrokken naar de fijne stofjes van hun pakjes en al die tule! In mijn fantasie maak ik daar dan weer van alles van;)
    Lieve groetjes, Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  8. hoi wat weer mooie foto`s je maakt het altijd de moeite waard om even bij je te kijken leuk dat je ook even bij mij lang kwam liefs rommy fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het is altijd leuk jou posten te lezen, je zet kunstenaars in de spotlights, geweldig!

    De foto's van Tamara Cerna zijn zo mooi, een kunstwerk.


    Lieve groet,

    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wow wát een prachtige foto's Josephine !!!
    Stuk voor stuk echte kunstwerkjes :-)
    Groetjezz lfs mij

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een prachtige foto's Josephine. Die elegantie zo mooi in beeld gebracht.
    En misschien heb je dit wel eens verteld, maar ik wist niet dat jij ook jarenlang een ballerina bent geweest.
    In gedachten zie ik jou als een elegante dame, dus klopt dit wel in het plaatje.
    Ik wens je een fijne dag.
    Liefs, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtige foto`s,Josephine en wat leuk dat je een ballerina bent geweest,schitterend,....fijne middag,lieve gr van ons,....xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ballet heeft iets betoverends, wat leuk dat jij ook gedanst hebt, heb je daar nog foto's van?
    Lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Lieve Josephine.
    Wat heb je weer prachtige foto's voor ons. De gratie van de ballerina's is zo schitterend. En de lijsten om de foto's zijn ook zo mooi.
    Dat jij ook ballerina bent geweest, fantastisch.
    Ik had vroeger een vriendinnetje dat op ballet was en ik wou het ook zo graag maar mijn vader was er fel op tegen dus het mocht niet.

    Sorry dat ik zo laat ben met reageren maar ik heb zo'n druk weekend achter de rug met Sint en een paar verjaardagen. We zijn ook de slaapkamer aan het veranderen dus mijn hoofd loopt om, maar wel leuk allemaal hoor.
    Liefs van Riet

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtige foto's, oh ja ballet vind ik ook prachtig, keek vroeger ook altijd naar Nurejev en Margot Fonteyn, weet jij vast ook wel! De kerstbal op je header is ook prachtig!!

    Liefs Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een prachtige foto's weer, Josephine !
    Fijn te weten dat je ook nog ballet gedaan hebt,
    een mooie herinnering met deze foto's !
    Fijne week nog,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  17. lieve Josephine,,weet je,ik ben heel ,,heel veel naar ballet uitvoeringen geweest. heb namelijk gewerkt bij de zakelijk leider van het nederlands dans theater, dus mocht ik veel mee naar uitvoeringen in den haag.geweldige tijd was dat.

    mooie foto's heb je ervan gemaakt met de lijsten.

    lieve groetjes greet

    BeantwoordenVerwijderen
  18. wat leuk om te lezen dat jij zoveel gedanst hebt en een echte ballerina bent! vroeger als klein meisje heb ik ook op ballet gezeten en was ik helemaal weg van de tutu! mijn dochter houdt ook erg van dansen, zonder kan ze niet.. ze kan haar emoties goed kwijt in het dansen.. dat zul jij zeker herkennen! en heeft een jaar op de dansacademie in Groningen mogen dansen, maar helaas toen kreeg ze te horen dat ze te weinig ervaring had met klassiek ballet, daar moet je toch al heel jong mee beginnen..
    ik geniet van je schitterende foto's, zal ze ook aan mijn dochter laten zien!

    en je vroeg naar sinterklaas.. wat leuk! ja we hebben een hele gezellige avond gehad, we vieren het altijd met mijn broer en zijn gezin, geen grote kado's, maar veel surprises en gedichten, daar gaan we helemaal mee los, zo leuk!
    en hebben jullie er nog iets aan gedaan?

    ik wens je een fijne dag lieve Josephine!
    liefs van Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  19. dit is leuk om te lezen.
    had er geen idee van dat jij een ballerina was.
    prachtige foto,s en een mooie herrinering.
    liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dag Josephine,
    Wat leuk dat ballet je zo intrigeert en dat je ook zelf gedanst hebt. Ik kan me voorstellen dat dat je interesse blijft houden.Er zijn prachtige balletuitvoeringen. Vroeger gingen we wel naar het theater om het bij te wonen. Sinds kort boffen we en kijk ik thuis. Ken jij de televisiezender Brava.nl. Daar is de hele dag klassieke muziek waaronder compleet uitgevoerde opera's en dus ook balletten. Je moet maar eens kijken op www.bravannl.nl daar staat per dag wat er wordt uitgezonden. Heel mooi! Omdat er vaak toch niets op televisie is, heb ik deze tv zender op en tegelijkertijd een boek (uiteraard dit niet samen bij ballet)kan je verzekeren dat je dan een leuke avond hebt. Zender schijn je alleen via UPC kabeltv te ontvangen. Vanavond ga ik trouwens live naar de Doelen o.a. orgelsymfonie. Ga zo meteen je ballerina even op internet uitgebreid bekijken. Heb ze al opgezocht en zag dat er mooie foto's op staan. Helaas geen Nederlandse tekst. Jij hebt er trouwens ook weer wat moois van gemaakt. Mooi om naar te kijken, streling voor het oog!
    Fijn weekend en lieve groet, Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Sorry, deed iets fout. Moet zijn www.bravanl.nl
    lieve groet, Marja

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achter laat, bedankt.♥