vrijdag 16 april 2021

Crea 2021 Alfabet Challenge Letter H * * *


Inmiddels zijn we alweer bij de letter H, ik heb gekozen voor de H van HANDWERKEN, en ik denk dat ik niet de enige ben. De eerste die ik laat zien is een quilt die ik een jaar of zes geleden heb gemaakt. Het is een Crazy quilt, een kleintje want de maat is slechts 30 X 45 centimeter. Het grappige van dit soort quiltjes maken is dat als je begint je nog totaal niet weet hoe  het eindresultaat gaat worden. Eigenlijk is het een soort schilderen met lapjes, kantjes en allerlei bandjes en kralen. Een beetje puzzelen en steeds weer kleine stukjes stof schikken en vast naaien met leuke  borduursteken. Alles steeds met de hand genaaid en telkens een stukje verder.


Hier laat ik een aantal detailfoto's zien, sommige stukjes stof zijn opgevuld of geplooid waardoor zo'n quilt een beetje tot leven komt. 


Deze vrije manier van werken bevalt me wel, en als ik het nu weer zie begrijp ik eigenlijk niet waarom ik er niet nog meer heb gemaakt. Dus wie weet begin ik binnenkort weer eens aan een nieuw exemplaar.


Dit vierkante lapje is 15 X 15 centimeter en heb ik van de week gemaakt. Geïnspireerd door Mieke die
onlangs op haar site al haar mooie werkjes liet zien met cirkels van steekjes. De los geknipte stukjes stof rangschikken en dan vast zetten met allemaal steekjes. Het is nogal ongelijk geworden dus noem ik het maar mijn primitieve freubeltje.


Mijn speldenkussentjes met allerlei steekjes mogen ook even bij de H pronken. Het haasje  heb ik van dezelfde stof als de kussentjes gemaakt. En in het ovale doosje zijn stofjes verwerkt die  ook in het vierkante lapje foto hierboven weer terugkomen, allemaal kleine stukjes die ik bewaard heb.


En vanmiddag voor de grap even een witte bloem gehaakt ***


16 opmerkingen:

  1. Wat een uitwerking van lapjes daar maak je dus ware kunst van. Nu snap ik wel dat ik mijn lapjes goed bewaar ga ha veel te leuk om naar te kijken. Maar wie weet wat daar nog van gemaakt kan worden

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat laat je weer mooie kunstwerkjes aan ons zien! De bloem 'voor de grap' doet het heel goed zo met de getekende stengel en bladen. Je kussentjes en het doosje en haasje zijn een genot voor het oog, maar de crazy quilt is voor mij de topfavoriet vandaag. Wat ziet dat er mooi uit; er zijn zoveel details dat ik er een hele poos naar gekeken heb. Leuk om te lezen dat je van te voren niet weet wat je gaat maken en het werk onder je handen 'vanzelf' groeit. Het doet me denken aan mijn mixed-media; dan heb ik ook vaak geen idee wat ik ga maken en is het heerlijk om op gevoel verder te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vooral op de detail foto’s kun je goed zien dat er ongelooflijk veel Handwerk uren inzitten, mooi hoor.
    Leuk vind ik ook de tekening met de gehaakte bloem, mooi voor op een kaart.
    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fantastisch mooi handwerk en ook weer prachtige foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat is je crazy quiltjes prachtig, zo mooi al die bewerkte stofjes en met kraaltjes en kantjes en randjes, schitterend!
    Eigenlijk wil ik ook speldenkussens maken, er zijn zoveel leuke, maar mijn zoon heeft die van mij gemaakt en die gooi ik echt niet weg hoor. Leuk die gehaakte bloem.♥

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooi handwerk. Lekker crazy bezig geweest met een prachtig resultaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel erg mooi handwerk laat je zien. Ik vind de quiltjes echt beeldschoon en echt bewonderenswaardig hoe je het voor elkaar krijgt om van wat lapjes en andere spulletjes zo'n mooi schilderij te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Die Crazy Quilt is echt een kunststukje. Mooi dat je verteld hoe je zoiets maakt.En die gehaakte bloem, heel fijntjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Josephine, wat een prachtige handwerkjes ... fijn om te beginnen en een verrassend eindresultaat te bekomen, leuke naam 'crazy quilt' !
    Wat een mooi idee de gehaakte bloem, ik krijg nu ook zin om weer eens iets te haken, heb ik vroeger heel veel gedaan.
    Geniet van het weekend,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een leuke handwerkjes, vooral je crazy quiltje!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het is prachtig om te zien wat jij spontaan uit de vingers laat komen! En het is ook zo passend bij je stijl, Josephine... Het is te zien dat je ze met veel plezier hebt gemaakt en ik zou zeggen 'dat moet je vaker doen'...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vind je crazy quilt echt een pronkstuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het haasje is een schatje :)
    Ik werk meestal met een patroon, mooi wat jij laat zien en maakt, zo zonder patroon, het ziet er zeer verzorgd en creatief uit.
    Ja, soms vraag je je af, waarom je iets niet vaker doet als het je zoveel plezier doet om er mee bezig te zijn. Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een fraai quiltje. Daar kun je al je creativiteit in kwijt.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik had bij de H niet anders dan Handwerk verwacht. Wat een mooie crazy quilt.l heb je gemaakt. Heerlijk om zo bezig te zijn hè. Het werken is leuk omdat je niet weet wat het resultaat is. De kleine werkjes zijn enig. Ik vind het zelf ook leuk om te doen.

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achter laat, bedankt.♥