zondag 6 augustus 2023

Rondje Tuin * * *


Ben vandaag op een droog moment even door de tuin gaan lopen, er stond ook niet zoveel wind dus een mooi moment om even wat foto's te schieten. Die is één bloem van een Pluimhortensia, de soort die erg grote pluimen heeft. Gedeeltelijk grote bloemblaadjes en meer naar de punt toe kleine witte bolletjes.


Dit is en enkele tak van  een zeer groot formaat Begonia. Het zijn ook ankbare planten die wel tot de beginnende vorst door blijven bloeien.


Dit is echt een van mijn favorieten planten,  het is de Verbena Bonsriensis  ( Ijzerhard ) De stengels zijn zo ongeveer 1.50 cm hoog en kunnen zeer goed tegen harde wind. 


De witte groot bollige Hortensia's doen het prachtig op dit moment.


Een Hortensiasoort met platte schalen, althans zo noem ik ze altijd, deze staat al vanaf 1994 bij ons in de tuin, em elk jaar weer gaan ze prachtig bloeien.


Ja hoor, daar is hij weer de grote groene aantal kilo zware pompoen die ik heb laten drogen. En ondanks dat hij nu totaal is uitgedroogd en nog steeds met al die regen gewoon buiten staat blijft hij echt prachtig. En weeg nog maar net ruim een ons. ben benieuwd hoeveel jaren deze pompoen mooi gaat blijven.


En deze plant blijft maar doorbloeien, het is de Polygalia Myritifolia, ( Vogeltjesbloem ) Bloeitijd van April tot ver in Oktober. Alleen in de winter is het beter om de plant koel binnen te zetten. De plant is wintergroen en in het voorjaar loopt hij weer parmantig uit, een fantastische plant.


 En kijk toch eens , ons oude druif  heeft er opeens weer zin in. Nu stelt het niet echt heel veel voor maar het verbaasd me wel na zoveel koelere en natte weken. Nog  even dan gaan ze kleuren, het is een blauwe druif en dan mogen de vogels er heerlijk van genieten.  Geniet allemaal van het betere weertype dat er aan zit te komen, Hoop dat ze gelijk krijgen 👀

8 opmerkingen:

  1. Ik heb weer even een mooi rondje 'meegelopen'. En er van genoten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het was weer een heerlijk rondje door de tuin. Het ziet er prachtig uit. Mijn hortensia’s blijven achter bij de bloei. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn dat je ondanks het natte weer toch nog een gaatje hebt gevonden om droog foto's te kunnen maken.
    De pluimhortensia is altijd zo mooi, ik heb er 7 staan, maar dit jaar zijn de pluimen heel klein. Ligt er ook aan hoe je ze in het voorjaar snoeit.
    Die Begonia's, ja die bloeien maar door.
    Weet je dat je zo'n tak met bloemen ook heel goed in een vaasje kunt zetten? Die staan dan zeker 2 weken mooi te zijn.
    Die pompoen.... ik snap maar niet hoe je dat voor elkaar krijgt.
    Bij mij verrotten ze na enige weken als ik ze gewoon buiten laat liggen.
    Zelf wijn bottelen gaat het dit jaar niet worden :-)
    Maar de vogels zijn er gek op en die lusten ook wel wat.
    Lieve groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Groeizaam weer met al die regen, maar o, wat heb ik ook weer zin in warmer weer! Heerlijk om ook weer eens buiten te kunnen zitten.
    Je tuin is prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De pluimhortensia is mijn favoriet. Jammer van al die regen hè.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind het leuk om te zien welke planten je in de tuin hebt.
    En ik ben dol op hortensia's! Het schijnt dat de Annabelle beter tegen de zon kan dan de gewone hortensia. Is dat met de pluimhortensia ook het geval?
    Mooi dat ijzerhard! Ik zoek nog steeds een plant voor bij de gevel die zon, regen en wind kan hebben...
    Ik hoop dat we nu wat aangenamer weer krijgen, want anders duiken we zò de herfst in!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ondanks al die regen en wind zien de planten in je tuin er prachtig uit, Josephine !
    In onze tuin ziet het er anders uit, rozen en vele andere planten zijn gewoon vernield, alleen de Annabelle ziet er goed uit maar ligt helemaal kriskras door elkaar ...
    Wat een mooi exemplaar die grote gedroogde pompoen, prachtig als decoratie !
    Iedereen kijkt uit naar mooi zomerweer, dus laat maar komen :-)
    Wens je een fijne week,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een heerlijk tuinrondje was dit weer !

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achter laat, bedankt.♥