dinsdag 9 februari 2010

Oude Familiefoto's...

Oudste zuster van mijn moeder met nieuw zusje...

Het kleine meiske is mijn moeder met haar zusje...

Mijn Oma, [moeders moeder] met zoon...

Oma met haar eerste dochter...

Dit zijn mijn ouders op hun trouwdag, hongerwinter 1944...

Opa en Oma met hun zoontje...

Dit is de moeder van mijn Opa, rond 1852...


Al een tijdje heeft onze familie een eigen web-log, en zo links en rechts zijn er al een heleboel schoenendozen vol oude foto's boven water gekomen. Erg leuk om op die manier een heel album samen te stellen, welliswaar niet de orginele exemplaren maar dat maakt mij niet zoveel uit. Een tante van mij, [zuster van mijn moeder] is ook een hele tijd bezig geweest met een stamboomonderzoek, en we kunnen terug gaan tot ongeveer het jaar 1750, jammer genoeg nog niet verder maar hopelijk komt het nog eens zover. Maar wat we weten tot nu toe is ook al erg interessant. Wat me vooral opviel is dat veel familileden bij overlijden veelal een hoge leeftijd hadden. Ruim in de tachtig jaar en zelfs een keertje iemand van 92 jaar. Nu is dat in deze tijd niet zo heel bijzonder maar zo rond 1800 wel opvallend, een sterk geslacht waarschijnlijk. Vinden jullie ze niet fantastisch deze oude foto's...


24 opmerkingen:

  1. Hoi lieve Josephine, ik geniet. Wat geweldig die foto's uit de oude doos. Prachtig al die details, zoals de kleding en de kinderwagen. Wat leuk dat de stamboom al zover terug gaat, ook beroemde voorvaderen tegengekomen? Je komt zowiezo wel interessante dingen tegen, zoals de hoge leeftijd die je noemde, voor die tijd zeker heel hoog. De laatste foto vind ik ook bijzonder, de moeder van je opa.

    Fijne avond nog, ik ga de broodjes smeren voor mijn mannen.
    Welterusten voor straks.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heerlijk die oude foto's Josephine. Daar kan je uren naar kijken en steeds andere dingen zien.Helemaal gewelldig.De trouwfoto van je ouders, zo mooi en dat in de hongerwinter toch nog voor elkaar gekregen. Welterusten, Riet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hello dear Jopsephine, These are amazing photos of family...very, very amazing!!!!
    Have a good night
    Big hugs
    Fleurette

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je hebt er enkele schitterende exemplaren uit gekozen! Ze ademen een heel andere sfeer, mentaliteit, leven uit.
    Nu ik dit zie vraag ik me af met welke ogen onze nakomelingen onze foto's zullen bekijken...
    De laatste honderd jaar is de wereld zo snel, zo veel veranderd, maar ik denk dat het in de volgende honderd jaar nog sneller zal gaan...
    Ik probeer nog een tijdje aan te klampen :-)
    Groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Josephine,

    Wauw,wat een mooie oude familiefoto’s.
    Schitterend vooral de oude kinderwagen en de kleding.
    Leuk om via een stamboom gegevens over de familie aan de weet te komen.

    Lieve gr Inka en Andre

    BeantwoordenVerwijderen
  6. .....oh....Josephine.....je maakt me blij....dat is nou iets waar ik uren.....nee dagen mee bezig kan zijn....van dat soort oude foto's bekijken.....heerlijk,heerlijk!!!
    Jij komt zo te zien uit een welgestelde familie als ik die kinderwagen bekijk....die had niet zomaar jan en alleman...in die tijd.
    Wat leuk en interessant dat jullie zover terug in de familie kunnen kijken.
    Heb ook een muurtje in huis met oude familie foto's en nog doos vol oude bruine kiekjes.
    Zal er ook eens iets mee doen voor op het blog.
    (waar ik nog steeds mee zit te stoeien)
    Dus jij bent ook ''weg'' van de slaapkamer....
    ik ook ,ben er dolblij mee!!
    Liefs van Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt Josephine voor je info op mijn weblog!
    Op tijd verholpen...door jouw oplettendheid.
    Extra warme groet dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Josephine,

    Wat een prachtige post is dit, met al die mooie oude foto's (wat hadden ze vroeger toch veel mooiere kleding he)
    Wij zitten nu ook alle foto's enz. uit te zoeken en zijn er al een boel tegen gekomen, waarvan we niet eens wisten dat we die hadden, de opa's en oma's zijn alle 4 in de jaren 1880-1900 geboren, dus ook allemaal dit soort foto's, met die lange zwarte mantels en hoeden (aan mijn moeders kant waren ze ook nog streng gereformeerd, dus alles zwart)
    mijn broers scannen ze in, zodat we allemaal een afdruk hebben (ik heb namelijk een fotowand bij de trap, zo leuk)
    wat betreft de vloer, het is kersenlaminaat, we zijn wel op zoek naar een mooie oude houten vloer, maar de prijs houd ons nog wat tegen, zal ik maar zeggen pfoeiiii wat duur zeg...
    lieve groet, en een fijne dag gewenst!
    Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Josephine, wat bijzonder dacht ik meteen. Om van zo'n lange tijd terug nog zulke plaatjes van foto's te hebben. Die kinderwagen en die foto van je moeder met haar zusje, daar zie je nog een deel van de kamer (of was het bij de fotograaf). Geweldig! liefs Jannet

    BeantwoordenVerwijderen
  10. heerlijk die oude foto's, hoe men zich nog speciaal aankleedde en poseerde voor een foto. Nu zijn we inmiddels gewend om te pas en te onpas foto's te maken. Maar die enkele oude exemplaren zijn zeker speciaal!
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk om al die oude foto's te zien. Toen mijn ouders overleden waren hebben wij ook de foto's uitgezocht. Je hebt dan foto's van neven en nichten, en die hebben we toen allemaal aan die personen gegeven. Ze vonden dat geweldig, want vroeger werden er nog al eens foto's aan tante's gegeven en de kinderen zelf hadden later niets. Zelf heb ik ooit een foto gekregen van mijn tante die ik nooit heb gekend. Ik ben zelf een buitenbeentje in het gezin zeg maar, donker haar met br ogen. En toen kon ik op die foto zien, dat ik op mijn tante lijk. Zo leuk.
    Mooie foto's van jou en je moeder was net zo mooi als jij.

    lieve groetjes Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Josephine,
    wat ontzettend leuk deze oude foto's, en wat geweldig dat er nog zoveel bewaard is gebleven. De meisjes met een grote strik in hun haar, mijn moeder heeft ook nog van deze foto's van haarzelf. En wat gaat jullie stamboom ver terug zeg,lijkt me heel leuk om te weten.
    Fijne dag,groetjes Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat mooi , ben gek op oude foto's , wat leuk dat je zoveel foto's hebt van je familie.
    fijne dag,
    trudette

    BeantwoordenVerwijderen
  14. lieve Josephine,hier geniet ik van,wat heerlijk al die oude foto's.ik vind je bewerking heel mooi,hoe doe je dat.mooie kinderwagen ,was die voor de foto.De trouwfoto van je ouders in de oorlog,is heel apart,zo'n onzekere tijd,ik was toen 4 j.gek he.

    lieve groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Leuk die oude plaatjes, foto's waren vroeger toch veel mooier naar mijn idee. En ook uniek, het lijken wel kleine schilderijtjes. Er werd echt nagedacht over houding en kleding en plek. Nu knippen we heel veel maar niet zulke eeuwigheidsbeelden.
    Misschien toch weer eens gaan doen. groetjes Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik heb genoten van die mooie foto's "uit de oude doos". Prachtig ook hoe je ze bewerkt hebt. Jij bent echt wel een kei in fotobewerking! Telkens leuk om je berichtjes te lezen. Groetjes, @nne

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hay meis,

    Dit is zo ontzettend leuk om te zien.
    Mooi die familiekiekjes, en dan wegdromen over wat eens is geweest.
    Heerlijk is dat..en die foto van je moeders moeder met kindje is zo gaaf!!

    Slaap lekker voor straks..
    Marijkexxx

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Josephine, wat leuk dat je ons op deze oude familiefoto's trakteert, heel mooi om te zien. Ik hou er ook van, heerlijk om te mijmeren over hoe het toen was. Enneh, je komt blijkbaar uit een sterk geslacht dus, dat biedt perspectief! Fijne avond, lieve groet, Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Het heeft toch iets heel speciaals he, die mooie, oude zwartwit foto's! Mooie post! Ik ga snel een paar oudere berichtjes lezen ...

    Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat leuk zeg om even in jouw fam.album rond te mogen neuzen :)

    happy valentijn, liefs bellavien

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Dag Josephine,
    Leuk die oude foto's. Wij hebben al meer dan 35 jaar een uitgeverij die boeken uitgeeft op gebied van topografie, met daarin vaak ook oude foto's waar mensen op staan om de straten en pleinen een beetje te verlevendigen. Uiteindelijk maken de mensen met elkaar een dorp of stad. Weet je wat mij zo fascineert aan die oude foto's dat is dat het eigenlijk een stukje visuele geschiedenis is. Wanneer je de foto's bekijkt die jij nu op je blog hebt gezet, leer je allereerst iets over de mode, zowel heren- als damesmode, maar ook de haardracht en de schoenmode. Hoe meer details, hoe mooier. Soms zijn het typisch stadse foto's, soms ook door de klederdracht het platteland. Sommige mensen lieten zich vaak met hun rijwiel fotograferen, zoals men dat nu met een zekere trots met een auto zou doen. Zijn het dorpsfoto's dan zegt het iets over de bestrating, het straatmeubilair als bijvoorbeeld straatlantaarns, maar ook de hoeveelheid verkeer, wel of geen t.v. antennes op het dak en die ijzeren/zinken vuilnisbakken. En wat dacht je van de beroepen en ambachten. Het zijn allemaal kenmerken die bij een tijdspassering passen. Ik denk dat wij in die 25 jaar zo'n kleine 3.000 boeken hebben uitgegeven op dit gebied. Elke uitgave bevatte zo'n 100 foto's en de latere boeken zelfs 200. Zeker toen ik al die foto's zelf ging scannen en vervolgens de boeken zelf opmaakte, had ik ze stuk voor stuk groot in beeld. Ik vond het prachtig en heeft me meer geleerd dan al die geschiedenislessen op school. Je moet maar eens kijken op onze website www.deboektant.nl Wij hebben trouwens de stamboom Visscher uitgezocht tot rond 1570, toen ging het naar Noorwegen en raakte we het spoor bijster omdat er door de toenmalige werkloosheid onder het vissersvolk uitgeweken werd naar Nederland. Onze eerste voorvader werd in 1570 tijdens een heilig avondmaal afgeroepen als 'Christiaan de Noorman'. visnetten taander/visscher van beroep. Toen nog visscher met ch.
    Je snapt, dat ik genoten heb van je plaatjes uit de oude doos!
    Fijn weekend!
    Lieve groet, Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik vind oude foto's ook zo bijzonder om te bekijken. Ik vind vooral de foto van je oma met de kinderwagen mooi, (de japon en die dunne, hoge wieltjes van de wagen) maar nog meer de foto van je ouders op hun trouwdag. Een ontroerende foto, he?
    Fijn weekend
    groeten van Geri

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Zo ik ben er even stil van,wat geweldig dat jullie zo ver terug gaan in de tijd,je ouders wat zien ze er lief uit en ohh in de hongerwinter,ja ik ben even sprakeloos,ik vind zo bijzonder,ik vind familie wapens ook zo mooi,bijna in Valkenburg had ik zo`n bord laten maken,maar ik was daar niet lang genoeg om het dan op te halen en hadden we speciaal terug gemoeten,mijn achternaam zijn ze ook mee bezig geweest en er is geloof ik een boek van,wat mijn moeder heeft en op internet heb ik ook wel is gespeurd naar mijn naam en kom ik het ook tegen,je foto`s zijn prachtig,lieve groet Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Oja lieve Josephine dit zijn prachtige prentjes,
    Die "goede"oude tijd,waarvan ik altijd denk dat ALLES romantisch was, maar ook zo zwaar natuurlijk,door de oorlog en door nog zo weinig materiaal.
    Wat was je vader een statige man,tenminste zo op de foto, zo puur mannelijk, en je moeder een mooi dame. Jouw vader is dus ook jong gestorven,net als de mijne, hij was 44jaar.
    Wat moet je dan veel missen hè? En wat ben je blij met ieder foto die je dan hebt.
    gelukkig kan je met die weinige foto`s tegenwoordig zulke mooie ontwerpen zoals hier maken.

    ik kijk ook even bij die andere foto`s.

    liefs..

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achter laat, bedankt.♥