maandag 12 september 2011

Papieren Kralen ***













Van de week zat ik met mijn moeder over sieraden te praten, opeens zei ze "Weet je nog dat we vroeger toen je heel klein was PAPIEREN KRALEN gingen maken"? O Jaaaaa dat was zo leuk om te doen, en besloot meteen omdat weer eens te gaan proberen. Gewoon van stukjes papier uit reclame folders bijvoorbeeld, of iets dikker papier, effen of bedrukt, eigenlijk kan je het met allerlei soorten uitproberen hoe het resultaat gaat worden. Je kan verschillende modelletjes maken, de laatste foto met voorbeelden laat zien hoe je de strookjes dan moet knippen. Je kan alles natuurlijk precies uit gaan meten maar ik heb het gewoon zo uit de hand geknipt waardoor ze allemaal een beetje anders worden, dat vind ik juist leuk. Je begint bij het breedste gedeelte en rolt het op een satéstokje of lucifer strak op, het laatste puntje plak je met hobbylijm vast. Om ze waterdicht te maken zou je ze kunnen lakken met blanke nagellak, zelf heb ik dat niet gedaan want vind ze zo mat eigenlijk mooier. Wat ik hier laat zien zijn maar een aantal spontane probeerseltjes. Eigenlijk meer om een indruk te geven hoe het er uit komt te zien. Het grappige is dat toen ik bij Google ging zoeken naar "papieren kralen" ik tot de ontdekking kwam dat het vandaag de dag ook weer volop in de mode is. Misschien vinden jullie het leuk om ook eens te proberen, de strookjes papier zijn ongeveer 15 x 2 centimeter groot. Om er een ketting of broche van te maken gebruik je bijvoorbeeld "Ketttelstiften" of metaaldraad voor de verbindingen, een punttangetje om mooie oogjes te draaien, en je kan het leuk combineren met glaskralen, SUCCES!!!

Fijne week allemaal***


23 opmerkingen:

  1. Nou ja wat leuk !!! nog nooit van gehoord hoor.....ziet er prachtig uit !!..hele fijne week welterusten van mij....xxx..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk dat je met eenvoudige middelen zulke mooie kralen kunt maken.
    Ze zijn erg mooi geworden.
    Fijne week, Marjon.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hihihi, ik ga 't niet doen, maar het ziet er erg leuk uit.
    Groetjes, daar kom ik vooral voor..;-)
    Oja, en natuurlijk even naar je lieve mams zwaaien!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk zeg! Dat heb ik nog met mijn dochter gedaan toen ze klein was (ze is vandaag 26 geworden).
    Je kunt er de leukste en mooie sieraden mee maken.

    Lieve groet,

    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh grappig zeg! Vind het eigenlijk ook mooi!Ik heb ze vroeger ook gemaakt, en zelfs om een breinaald gerold en toen een kralengordijn van gemaakt, jeetje wat een engelengeduld had ik toen. Maar oorbellen of ketting is wel te doen, leuk hoor!

    Fijne week,

    groetjes Janny.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat enig Lieve Josephine. IK heb dit nog niet eerder gezien maar het ziet er geweldig uit. Als kind heb ik wel kettinge gemaakt van meloenpitten en wat jaren geleden hen ik massa's kettingen gemaakt. Ik heb nog dozen vol met kralen. EEns kijken of ik er iemand mee kan verblijden want ik doe er niks meer mee.
    Lieve groeten uit Spanje.
    Riet.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. o ja, dat weet ik nog.
    ik heb zo jaren geleden een vliegengordijn voor de caravan gemaakt, afgelakt met glitza eierglans , een matte transparante lak:))

    BeantwoordenVerwijderen
  8. hoi wat een leuk idee ziet er mooi uit fijne dag liefs rommy

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat ontzettend leuk en low budget, wel even oppassen met regenachtig weer als je ze niet fixeert met nagellak. Bedankt voor de tip!
    Lieve groetjes jannet

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nog nooit gezien, maar ze zijn wel prachtig...als ik is 5 minuten tijd heb, probeer ik het ook!

    Lieve groetjes Michelle

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wat leuk om weer nostalgische tijden te beleven.
    ik herken dit nog inderdaad van vroeger, en wat waren we toen toch tevreden met simpele dingen en konden we ons toch goed vermaken.
    heel wat anders dan de nintendo DS waar de meeste kinderen aan verslaafd zijn.
    fijne week meisje en liefs.
    ps, prachtige foto,s!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh......wat mooi om te zien.....en volgens mij ook om te dragen!!!

    Ik zal de tip eens doorspelen naar onze kleindochter,die is ook vaak aan het hobbyen en heeft in mijn ogen verbazingwekkend snel door hoe iets gemaakt moet worden.
    Hi,hi......moest wel ff lachen om een reactie hierboven over dat kinderen zich enkel met nintendo DS vermaken......dat doet Britt zeker ook wel, maar nog met zóveel meer....binnen en buiten de deur.

    Bedankt voor je uitleg!!!

    Fijne dag en lieve groetjes!!!
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wow.....Josephine, wat heb je dit mooi gemaakt en wat een superleuk idee. Ik vind de combinatie met de glaskralen en de papieren echt prachtig.
    Je heb er na even wat knutselwerk heel aparte sieraden bij.
    Wat leuk dat je dit met ons wilde delen.
    Ik wens je een fijne dag.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat gaaf zeg,van papier,zo kun je altijd iets passend maken en origineel,ik vind ze er supers uitzien en leuk dat je dat met je moeder doet,fijne dag,lieve groetjes Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Super mooi!!
    Ja ik weet dat nog wel, dat deden we vroeger ook!!
    En voor nu...als ik binnenkort eens helemaal niks meer te doen heb (proest) dan ga ik weleens een poging wagen.

    fijne dag lioefs Carla.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heey lieve Joephine,

    Ohhh...wat een ontzettend leuk idee!
    En wat mooi zijn deze kralen, vooral die met het pareltje erbij, ze doen een beetje Delfts Blauw aan..geweldig!

    Misschien is het met oud muziekpapier ook wel leuk om te maken...ja dat ga ik zeker eens proberen, vindt het zo leuk.

    Ik ben inmiddels weer terug uit Londen, het was supergezellig...we hebben zelfs prachtig weer gehad!Eerdaags kun je de fotootjes wel op mijn blog zien...inclusief die van een babygorilla..

    Meiske bedankt voor het ontzettend leuke idee!
    Wens je alle liefs en goeds,

    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een leuke kralen zeg! En wat gezellig om ze weer (net als vroeger) met je moeder samen te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een mooi idee, Josephine, prachtig ook met de glaskralen erbij !
    Fijn om zo samen met je moeder nog eens die kralen te maken !
    Fijne week,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  19. en weer kijk ik mijn ogen uit lieve Josephine! de kralen zien er heel chique uit en je hebt ze zo mooi op de foto gezet!
    en dit zijn dan nog maar de spontane probeerseltjes, kun je nagaan wat we te zien krijgen als je er echt voor gaat zitten haha!!
    wat heerlijk om dat samen met je moeder te doen, ik zie jullie al gezellig zitten samen aan de keukentafel.. dat deed ik ook zo graag samen met mijn moeder..
    ik zit nu te bedenken wat voor mooie soorten papier je tegenwoordig hebt en wat voor mooie kralen je daar van zou kunnen maken:)

    ik wens je fijne avond!
    liefs, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Vandaag hebben wij alletwee iets op ons blog staan met papieren kralen Josephine , leuk hé??
    Ik heb wat papier uit een heel saai en zoet boekje gebruikt , zo had ik er toch nog plezier van .
    Deze heb ik tijdens de vakantie gemaakt toen de Mistral over Estertiet trok .
    Om te wandelen was het te koud maar knutselen ging prima .
    Liefs ♥RINI♥

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hallo Josephine.
    Ik heb lang niet op je blog gekeken. Kwam er niet toe.
    Maar wat een leuk idee van die kralen. Gaan we ook proberen. Ook je andere posts zijn natuurlijk wederom erg mooi.
    Groetjes Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Lieve Josephine,

    Ik heb meteen even gekeken, dat snap je! Wat leuk zijn die van jou. Dat was nog voor onze gemeenschappelijke tijd, als je begrijpt wat ik bedoel!
    Je hebt zelfs verschillende maten gemaakt. Die lange zijn ook wel leuk!
    Ik heb zoiets als kind nooit gemaakt. Jammer! Maar ik heb er wel met onze kleinkinderen gemaakt. Ze vonden het ook heel erg leuk om te doen!
    Geniet van het mooie weekend.

    Liefs Thea


    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achter laat, bedankt.♥