zondag 5 september 2010

Sambucus Nigra...








Zo'n jaar of drie geleden is spontaan een Vlierbes [Sambucus Nigra] in onze tuin terecht gekomen. Andere benamingen voor de Vlierbes zijn: Devil's Wood, Black Elder en Judas Tree. De mooie platte bloeiwijze van de witte bloemen en vervolgens de grote trossen bessen die kleuren van groen naar rood tot diep blauw zwart, heeft me doen besluiten dat de vlier hier mag wonen. Prachtig vind ik hem. Er zijn vele werkzame bestanddelen in deze heester, [die meer het uiterlijk van een boom heeft] Het blad, bloem, bessen, zaden, bast en wortel, het is allemaal te gebruiken. Het bevat o.a. valeriaanzuur, looistoffen, hars, suiker, appel en wijnzuur, etherische olie en pectine. In een boek uit 1644 staat beschreven dat de vlier gebruikt wordt voor meer dan 70 kwalen. De vlierbes reinigt en geneest, versterkt het immuunsysteem, is een remedie tegen reumatische klachten en kan zelfs heilzaam werken bij huidaandoeningen. Dus......we kunnen aan de slag met z'n allen, zelf ons medicijnen maken, dat lijkt me wel wat. Voor degene die er meer over willen weten op deze link, http://www.boudicca.de/coll12-nl.htmstaat er alles over geschreven, ook de wijze waarop je het moet gebruiken. Van een paar foto's die ik van de vlier heb gemaakt van de week heb ik deze sfeerbeelden gemaakt, je ziet zowel de bloemen als de bessen afgebeeld. Plus nog wat oude snuisterijen uit mijn kijkkast, een zilveren tandenstoker, een oud scheermes en twee mooie oude vorkjes. Heb zoals jullie kunnen zien ook wat trosjes in kleine vaasjes gezet in de keuken zodat ik er van dichtbij ook continue van kan genieten.....en dat doe ik Volop!!!




19 opmerkingen:

  1. Ik geniet hier ook volop van lieve Josephine, wat een feest om naar te kijken. Wat heb je dit weer prachtig gemaakt, echt een ode aan de vlierbes. Het mooie van dit soort bomen en struiken vind ik het dubbele plezier wat je eraan beleeft. Eerst de prachtige bloemschermen en dan de besjes.
    Fijne avond en een lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  2. nog even proberen na 3 X is scheepsrecht toch!!
    Ik kan niet bij je opslaan dus laatste poging
    hihiih mooie foto's hoor!! en zat net te bedenken dat je me op een idee bracht om pruimen vlierbessenjam te gaan maken lijkt me wel lekker
    zo breng je me met je prachtige foto's weer op een heel goed idee
    Fijne avond en bedankt voor weer een poosje genieten bij jou
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat dacht je van een lekker glaasje vlierbessenwijn,moet ook lekker zijngroetjes oma nijn

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ben ik weer, had een typefoutje gemaakt...
    Mijn vlier vliert weelderig dus heb ik het artikel opgeslagen om te gebruiken.
    Dank je!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat geweldig zijn je foto's !! mooi man,hoe doe je dat toch??? lekker sfeertje...mooi mooi mooi !! hele fijne gezellige leuke week !! liefs van mij.....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. mooi Foto's Josephine en die vlierbes leuk leuk leuk zomaar zelf komen aanwaaien en inmiddels uitgegroeit tot een volwassen struik.
    Je hebt het met al je mooie spullen weer supper op de foto gezet, super te horen dat je geniet want gaat het oke met je??liefs irma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh doe mij ook maar een beetje flier, kan het nu wel gebruiken hihi...
    Wat leren we toch ook nog veel in blogland hé.

    fijne dag, lia
    enne...mooie foto's

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig dat deze magische boom jouw tuin heeft uitgekozen. De bessen verhogen de weerstand, dat kunnen we straks weer goed gebruiken! x

    BeantwoordenVerwijderen
  10. De vlierbes is prachtig, maar zoals jij het dan ook nog op de foto zet, maakt het plaatje compleet.
    Mooie blog weer.

    fijne dag...liefs Carla.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja, prachtig is de Vlier, van witte bloemschermen naar donkerrode bessen.

    Dat vind ik nou ook altijd zo leuk om te lezen hoeveel verhalen er geschreven zijn over de krachten,bijgeloof en symbolen die aan de Vlier toegeschreven worden, vooral in vroegere tijden.

    Jij hoefde enkel de bloesem en bes maar uit je tuin te plukken, maar bent er vast een poosje zoet mee geweest om het weer zo prachtig te bewerken, heel stijlvol gedaan!

    Zó, de zon is volop aanwezig hier en wij gaan bosbessen plukken.

    Fijne dag lieve Josephine!
    Liefs,Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig zeg...zo'n struik mag ook wel plotseling mijn tuin verrijken....zo mooi.
    En wat een prachtig vaasje staat er in beeld zeg....mooi hoor.
    Genieten.
    Fijne week

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Deze vlierbes is niet alleen mooi, maar heeft ook nog heel wat heilzame werkingen.
    Wat een prachtige foto's heb je ervan gemaakt, Josephine !
    De witte bloemetjes zijn net kant en zo mooi bij je oude snuisterijen !
    Fijne week,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hay Josephine,

    Wat een geweldig vlierbes...zo schattig en sierlijk is deze mooie plant.
    En wat geef je toch een mooie beschrijving van deze bijzondere bes, en de foto's zijn al net zo prachtig...
    Heerlijk om te kijken en te lezen!

    Hartelijke groetjes,
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat heb je weer mooie foto's gemaakt Josephine. Ja vlierbes is bij mij ook welbekend,zo'n mooie plant.
    Ja, we zijn druk met het nieuwe huis Josephine.Alles loopt volgens plan daar. Hier wordt het langzaam een chaos. Er moet veel naar de kringloop, de kinderen en familie komen spullen halen die ze wel willen hebben en ga zo maar door.We gaan daar n.l.kleiner wonen en dat kost een hoop denkwerk. Maar we komen er wel. We gaan over twee weken verhuizen, ik zal blij zijn als dat voorbij is. Heb ik weer tijd om te bloggen :)))
    Lieve groeten van Riet

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ja , de vlier is prachtig met zijn schuim-witte bloesem maar ook de bessen zijn prachtig !
    Lieve groet ♥RINI♥

    BeantwoordenVerwijderen
  17. wat prachtig deze vlierbes zeg.
    en ook leuk ter decoratie in een oude vaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. alle vlieren, die ik onderweg tegenkom dragen zoveel bessen:))

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ja de vlierbes is echt prachtig en om lekkere dingetjes mee te maken,ik had er 1 in mijn hobbytuin,je bewerkingen zijn schitterend,lieve groet Joke.

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achter laat, bedankt.♥