zaterdag 20 november 2010

Moeders antieke Keukenpotten...




Tja.....Mamoeske, ik weet het, de kleur komt niet helemaal over zoals ze er in werkelijkheid uit zien, SORRY!!! Deze schitterende keukenpotten staan, [jullie raden het al, hihi] in de keuken bij mijn moeder bovenop een smalle kast. Aan die kant van het huis zijn geen ramen en daardoor is het moeilijk er goede foto's van te nemen. Met flits kwamen ze helemaal niet mooi over dus dan maar een tussenweg gekozen. Het is een hele serie en ook niet echt een optie om ze allemaal van de kast richting raam te slepen, want waar zet je die serie dan weer neer??? In 1942 toen mijn ouders nog niet getrouwd waren, gingen ze regelmatig op stap om mooie spulletjes voor hun uitzet te kopen. Deze zeer oude serie keukenpotten hebben ze in die tijd bij een Antiekwikel op de Spiegelgracht in Amsterdam gekocht, ook toen waren deze prachtige potten al zeer oud. Vinden jullie het geen juweeltjes. Mijn moeder heeft ze ook altijd gebruikt,  maar nu de laatste jaren niet meer. De zoutpot was na jaren gebruikt behoorlijk door het zout aangetast en viel daardoor een beetje uit elkaar, zoals je op de bovenste foto goed kan zien aan de onderkant waar touw omheen gebonden is. Kan me opeens weer herinneren dat er later punten van o.a Douwe Egberts koffie in verzameld werden, samen met alerlei andere punten van producten.
Het leek me wel leuk om jullie deze fraaie serie te laten zien, want zoiets kom je toch niet vaak meer tegen.
Leuk he Mamske, je eigen mooie potten hier tegen te komen?


22 opmerkingen:

  1. Ik vind ze echt superrrrrr mooi ....wowwww!!! daar zou je moeder wel trots op zijn...prachtig !!......fijne zondag liefs Ria.....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een aparte exemplaren, het is dat er toch echt een Nederlandse tekst opstaat want ze doen zo niet-Nederlands aan. Erg mooi hoor! x

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Josephine,

    Wat maak jij mooie foto's, echt kunstwerkjes op zich en idd mooi hoor die potten.
    Fijne zondag,
    Geke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gewoon schitterende potten ... blijkbaar valt de appel niet ver van de boom. Blijkbaar hebben Mamoeske en jou allebei een heerlijk gevoel voor mooie dingen. Lieve groet, @nne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ze zijn schitterend en zo apart. Leuk hoor dat touwtje om de zoutpot. Je hebt er prachtige foto's van gemaakt!! Wens je een heerlijk weekend, Trudie.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wat een prachtige potten zijn dat. Die zou ik ook wel graag in mijn keuken willen hebben

    groetjes, Lilly

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ohh wat een mooie aparte potten, heb zoiets nog nooit eerder gezien, blikvangers in de keuken !
    Lieve groetjes (bedankt voor je lieve berichtje)
    Yvon

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooi stel.
    Daar hou ik van....
    Ook nog nooit gezien.
    En het is Hollands aan de tekst te zien.
    Leuk vooral omdat het er zoveel zijn.
    Toch weer leuker dan al die potten met roosjes enz.

    Mooie stoere exemplaren!
    Gr Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige potten zijn het, net als je tuinfoto's trouwens, lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooie verzameling potten, Josephine !
    Ik heb ze nog nooit gezien, denk dat ze wel zeldzaam zijn.
    Het koordje rond de zoutpot vind ik wel leuk !
    Fijne zondag,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  11. hey Josephine,
    Ook ik heb deze serie nog nooit eens eerder
    gezien. Ik verbaas me zo vaak, hoe ze vroeger
    ook al zulke mooie dingen maakte, met veel
    minder technieken dan nu. Wat leuk dat je
    dit voor je moeder op foto hebt gezet.

    groetjes,
    Loesje

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Had na lange tijd afwezigheid heel wat te zien.
    Heb dus even lekker rond geneusd. Sluit me bij bovenstaande reaktie,s aan. Prachtige en zeer aparte potten. Sieraden voor in de keuken (of vitrine) Leuk bewerkt ook
    Groetjes Trudy

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ben ik nu als enige benieuwd welke kleur de potten hebben? Maar inderdaad een mooi stel en zeer uniek.

    Liefs, Haagje

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Werkelijk weer schitterend gefotografeerd, maar ook de prachtige potten!

    groetjes Janny.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hey meis,

    Geweldig mooi zijn deze potten...
    Zo sierlijk en mooie versierd, vroeger maakte ze toch prachtige dingen...het werd met veel tijd en aandacht gemaakt.
    En zie hier het resultaat...beeldschoon..
    Je moeske heeft prachtige spullen zeg!

    Fijne week,
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een prachtige collectie potten lieve Josephine en wat zal je moeder er trots op zijn dat deze nu zo mooi jouw blog sieren.
    Ik heb deze nog nooit eerder gezien, maar het is iets om heel zuinig op te zijn.
    Mooi weergegeven op de foto.
    Fijne dag en een lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik vind ze in ieder geval helemaal te gek,ik heb zoiets nog nooit gezien,dus ze lijken mij erg luxe,maar de kleur is zwart toch,gaaf dat er echt zout in heeft gezeten,ik heb pas zoiets van emaille gekocht en goeie tip ga er mijn D-E puntjes in doen haha,fijne avond en week,lieve groet Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dag Josephine,
    Wat een leuk idee om deze potten te fotograferen. De herinneringen daarbij zijn natuurlijk geweldig. Leuk dat je ons op het touw aan een van de potten attendeert. Daar zou je normaal aan voorbij zijn gegaan. Grappig!
    Fijne dag nog en lieve groet, Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Werkelijk schitterende potjes!
    Samen met de bijgaande herinneringen vormen ze prachtige souveniers.
    Haha, jij vindt me een man voor een vulpen :-)
    Waar je dat idee vandaan haalt, weet ik niet maar... euh je hebt wel een beetje gelijk. Een tijdje geleden kwam ik toevallig weer in het bezit van een vulpen en dat inspireerde me meteen tot het schrijven van mijn postkaarten-reeks 'groeten uit'.
    Nog een fijne week verder en vele groeten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi lieve Josephine,

    Wat een prachtig stel voorraadpotten en flessen.

    Denk dat ze van vroeger uit al in een keuken hebben gestaan van een gegoede familie aan het safraanpotje te zien.
    In elke keuken stonden of hingen wel aardewerk voorraadpotten in die tijd maar zelden met een potje voor safraan,het was en is nog altijd een duur product om in de keuken zuivere meeldraadjes of stamper van deze crocusbloem te gebruiken bij bereiding van spijs en drank, men spreekt over het rode goud, en dat is niet vreemd als je weet dat één kilo safraan duurder is dan kilo goud.

    Staat er ergens een stempel of teken onder de potten waaraan je kan afleiden bij welke factory ze gemaakt zijn?

    Ook al komt de kleur niet helemaal tot zijn recht, jij hebt er mooie foto's van gemaakt!

    Lieve groet,
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Tenemos cosas en común,el amor por los objetos con recuerdoa.Por la Naturaleza,seco también las flores y las utilizo para mis composiciones,NO ME GUSTA TIRAR PROCURO RECICLAR.
    Gracias por compartir.Un blog hermoso,con cariño Victoria

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achter laat, bedankt.♥