vrijdag 26 november 2010

Werk van Giovanni Boldini en een bijzonder verhaal...











Giovanni Boldini was een Italiaanse schilder, 1842-1931. Hij studeerde van 1864-69 aan de kunstacademie in Florence en sloot zich vervolgens aan bij de Macchiaioli, deze beweging inspireerde hem tot schilderen  in de open lucht waarmee hij zijn gevoel voor lichteffecten sterk ontwikkelde. In 1872 vertrok hij naar Parijs waar hij zijn eigen stijl ontwikkelde en de populairste portretschilder van de gegoede burgerij werd. Hij onderhield vriendschappelijke betrekkingen met "James Abbot MacNeill Whistler" en met "Edgar Degas"
Zijn natuurlijke wijze van schilderen met een vleugje nonchalance spreekt mij erg aan...

En dan het bijzondere verhaal, de drie ondertse foto's horen bij dit verhaal.
Een Franse veilingmeester stapte een verlaten appartement in Parijs binnen. Wat hij daar aantrof had niemand ooit kunnen bedenken. Het simpele appartement leek wel een museum vol met prachtige antieke spullen bedekt onder een dikke laag stof. De laatste bewoner van het appartement vertrok voor de oorlog naar het zuiden van Frankrijk. Zeventig jaar lang stond het appartement leeg, maar toch bleef de vrouw huur betalen. Nadat ze op 91-jarige leeftijd was overleden, besloten erfgenamen het appartement leeg te halen. De familie dacht wel bijzondere voorwerpen in het huis te vinden. Daarom stuurde zij de veilingmeester Olivier Choppin-Janvry op pad. Maar dat het huis er zo uit zou zien had ook de veiligmeester niet verwacht. Onder de verborgen schatten vond hij o.a. een schilderij van de Italiaanse schilder "Giovanni Boldini". Op het schilderij is de grootmoeder van de laatste bewoonster te zien, "Marthe Florian" Zij was actrice en tevens de muze van Boldini. Het schilderij is voor 2,1 miljoen euro geveild. Van dit soort verhalen zit ik dus echt te smullen, en wat zou ik daar graag eens rond hebben willen struinen.....echt genieten.

Wens iedereen een heel fijn weekend...


18 opmerkingen:

  1. wat een verhaal,ja ik had er ook wel willen struinen,wat een mooie vrouwen zijn dat,prachtige schilderijen ,
    o,ja, mabel is vandaag weer thuis gekomen,en we zijn beide dolgelukkig.op het moment kan ik geen ziekenhuis meer zien.

    lieve groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O wow! Die schouw, helemaal rechts op de voorlaatste foto, maar ik heb ze gezien hoor! Die meubels, dat behang, de vintage Mickey Mouse, allemaal onder het stof maar wat een vondsten! Leuk dat je dit eens postte, heel aangenaam lezen en kijken! Nostalgie ten top!
    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wowwwww geweldig verhaal.....eh dan hadden we samen even gaan struinen hoor in dat appartement.......geweldig delen we de passie ......ik blaas de stof weg....kuchh....jij hebt verstand van schilderijen........kuch......wij kunnen dat samen.........kuch.....liefs Ria....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooi verhaal, het zou je toch maar overkomen zo'n mooie nalatenschap. Ik vind de foto van de kamer ook prachtig, wat woonden ze vroeger toch mooi he? Liefs Jannet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ohhh wat een verhaal het zal je maar gebeuren zou die vrouw geweten hebben wat voor bijzonders ze allemaal had???waarschijnlijk wel en hield ze daarom het appartement aan WAUW wat een vondst en ik vind de schilderijen hel erg mooi, liefs IrmaXXX

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goedemorgen Josephine,

    Meis wat een bijzonder vehaal is dit...
    Het schilderij wat dan voor zoveel geld wordt vekocht.
    En het ampartement met die prachtige spullen...wauw...die is zo'n spannend verhaal.
    En inderdaad wat zou ik daar eens hebben willen rondsnuffelen, nog voordat die veilingmeester kwam natuurlijk!
    De foto's en het verslag zijn kostelijk..zelfs mijn man heeft meegekeken en gelezen hihih..

    Dank voor je altijd mooie verhalen en foto's
    Liefs,
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige portretschilder en wat een verhaal joh. Ja, wie zou daar nu niet rond willen struinen. Fijn weekend, Trudie.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtig verhaal lieve Josephine. Wat bijzonder als je dan door zo'n huis mag dwalen en er de één na de andere mooie vondst ontdekt.
    De schilderijen zijn in één woord prachtig, vooral de eerste spreekt mij heel erg aan.
    Een leuke post met een mooi verhaal.
    Hier dwarrelen er sneeuwvlokjes naar beneden, een heerlijke winterse sfeer.
    Ik wens je een heerlijk weekend toe.
    Liefs Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een verhaal !!
    Prachtige schilderijen zeg...en wat had ik daar graag even rondgelopen !!

    fijn weekend..liefs Carla.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Joshephine,

    En ik smul nu dus ook even mee met dat verhaal...Dat dat soort dingen gebeuren in een leven...dat is toch een droom!Zoveel waardevolle spullen....Wat heerlijk dat je dat hier zo verteld, geniet ik er ook van mee.Weet je, dat ik helemaal geen tijdschriften meer koop omdat ik hier zoveel te lezen en te zien heb. Wat is het bloggen toch leuk hè? En dit onderwerp spreekt me ook erg aan,prachtige foto`s erbij....(Bedankt ik je gelijk ff voor je bemoedigende woorden,bij mijn handen) Zon reaktie is precies wat ik nodig had,door het zo open te stellen, was voor mij een beetje therapie,er even aandacht aan schenken,en emotie,en dan accepteren en weer door gaan,)

    heel fijn weekend(hier begint het ietsje te sneeuwen)

    liefs,
    Loesje

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een bijzonder verhaal, Josephine !
    De schilderijen zijn prachtig, het eerste vind ik zo mooi !
    Jij weet ons altijd weer te verrassen met bijzondere werken.
    Het is hier héél koud geworden :-(
    Fijn weekend,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik wil ook wel zo'n erfenis.
    Mooie vrouw ook.

    fijn weekend, lia

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Schitterend die schilderijen en wat bestaan er toch een bijzondere mensen hè?

    Fijne zondag nog,

    groeten Janny.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja dat zijn mooie verhalen...
    De stijl vind ik mooi om te zien.

    Leuk om zulke stukjes te lezen.
    gr yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ja dat is zeker een mooi verhaal en het is toch een droom die uitkomt als je in zo'n huis je gang mag gaan...heb over zoiets zelf een droom gehad...was leuke ervaring moet ik zeggen hahahaha. Leuk dat je mijn Blog volgt en ik geniet van de jouwe...echt een ontdekkingstocht!
    Ook ik ben uit nieuwsgierigheid begonnen en leer nog steeds...
    Ik verzamelde dingen die ik mooi vond, me raakte of anderzinds in plakboeken, maar dit is een mooiere manier om dingen bijeen te brengen en te delen...voordeel ook is dat je er ook muziek op kan zetten...sfeerverhogend.
    Leuk je te leren kennen!
    Groetjes en nog een hele goede en creatieve week!
    Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dit verhaal las ik een paar maanden geleden ook in de plaatselijke krant, mijn man moest er nog zo mee lachen want ik droom altijd dat we een oud huisje kopen en de zolder onverwachts een echte schatkamer blijkt te zijn. Geen waardevolle dingen maar leuke oude meubeltjes, oude boeken, oude poppen en dozen met kantjes en knoopjes gevuld, dat soort 'schatten'
    Het is een wensdroom vrees ik ;)
    Liefs, Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  17. unas pinturas muy bonitas , dulces pero con mucha personalidad , gracias por mostrarnos ese artista, besos.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Lieve Josephine,
    Wat een mooi en bijzonder verhaal!
    Het zal je maar overkomen zeg?! Prachtige werken, van deze meneer Boldini en een stukje geschiedenis rijker.

    Over oog voor schoonheid gesproken;-)Jij weet het ook wel!

    Fijne dag nog,
    Liefs Helena

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achter laat, bedankt.♥