donderdag 24 november 2011

Oude Snuisterijen ***











VANDAAG ben ik weer eens in mijn {voor velen inmiddels bekende} KIJKKAST gaan snuffelen, en er staat nog van alles in wat voor jullie onbekend is. Dit keer laat ik twee tasjes en een eigenwijs engeltje zien, dat engeltje kwam aangevlogen en ligt niet in mijn kijkkast, hihi. De tasjes zijn al heel oud, zo oud zelfs dat ze bijna vergaan zijn en uit elkaar vallen. Maar in mijn kast liggen ze veilig achter glazen deurtjes. De buitenkant van één van de tasjes is gehaakt en daar onder een zwarte iets glanzende stof. Het tweede tasje is voorzien van en borduusel en lijkt een beetje op gobelin. Beide tasjes heb ik zelf al ruim veertig jaar in mijn bezit en toen ik ze destijds kocht waren het al oudjes, dus hoe oud ze precies zijn weet ik niet. Eigenlijk is het heel jammer dat je de geschiedenis van dit soort leuke hebbedingetjes niet weet ***


24 opmerkingen:

  1. Lieve meis,

    Ohhh...wat een mooie post!
    Die tasjes zijn zo mooi...dat gehaakte tasje is geweldig!

    Dat armbandje op de eerste foto is zo schattig,
    en staat zo mooi op het zwart.

    Wat een prachtig bewaarde schatten zijn dit toch..en inderdaad jammer dat je niet weet van wie deze tasjes zijn geweest, en waar ze vandaan komen.
    Dat zou ik toch zo graag willen weten, jij zou dat ook willen weten hé Josephine?

    Ja meis en dan het tasje met het borduursel op de voorkant is ook zo prachtig, en wat heb je ze al lang in je bezit..wauw!

    En het lieve engeltje is zo schattig!!
    Een voorbode voor de aankomende Kerst...

    Dag lieve meis...wens je een prachtig week-end,
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Josephine,
    Mooi, die bijzondere tasjes. Leuk om zo'n kast te hebben. Zal wel Schorpioen eigen zijn, want ik heb ook heel wat van die kasten en voor mij waardevolle dingetjes. Pas nog een oud schilderspallet gekocht vol met van die opgedroogde klodderjes. Heb ik op een standaardtje in mijn vitrinekast gezet. Vond dat het wel symbool stond voor mijn ontluikende schilderkunst. Verder een mooi snuifdoosje, een pennendoosje in de vorm van een boek een klein kompasje in een bruin stoffen zakje met een koordje. Vind die dingen wel spannend, want zou zo rond elk dingetje een verhaal willen verzinnen. Ha, ha, gaat mijn schijvershart nog ergens voor tekeer.
    Trouwens mijn dag was de 15de. Ik heb het dit jaar wat stilletjes gevierd met dochter en man. We zijn lekker ergens gaan eten. Onze vrienden waren met vakantie, dus ik ga komende zaterdag verder vieren. Net wat je zegt, klein groepje is zoveel waardevoller om gezellig met elkaar te kletsen. Ben nu 60 geworden. Phoe, wat een mijlpaal. Omdat Gerard in januari 65 wordt, krijg ik vanaf die periode ook AOW. Lachen, hoor, want zo oud voel ik me niet. Maar ben wel bezig me een beetje vrij te maken van al te veel werk, want ik merk wel dat ik heel veel zin heb om te schilderen, viool te spelen, te lezen en te schrijven. Voor het Magazine neem ik maar een paar interviews voor mijn rekening en stuur de redactie aan en doe de eindredactie. Het leventje bevalt me wel zo. Afgelopen jaar hebben we het zo ingekleed dat bij ons het weekend op donderdagavond begint en eindigt op dinsdagochtend. Heerlijk! Vermaak me geweldig op deze wijze, waarmee de druk een beetje van de ketel is, want al die vergaderingen. Ik zat in veel besturen en speelde in veel orkesten, nou ja, je kent dat wel. Druk, druk en nog eens druk. Nu lunch ik met vriendinnen en maak met hen af en toe een cultureel dagtochtje. Hoe oud ben jij Josephine, jonger dan dat ik ben? Of leef jij ook al zo'n lekker leventje? Daarom kan ik bere tevreden zijn met die 60 lentes. Ouder en wijzer wat wil een mens nog meer?!
    Fijn weekend en lieve groet, Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi lieve Josephine,

    Wat een rijkdom om al die mooie spulletjes in een ware kijk/pronkkast te hebben,ik mocht al menig keer mee genieten van dat fraais uit die kast.

    Het zwarte tasje heeft een prachtig waaier patroontje, en het andere tasje is fijntjes geborduurd met halve kruisteekjes, petit point was lang geleden een veel gebruikt steekje om tasjes,dekseltjes van poederdozen, kaptafel haarborstels etc. te verfraaien.
    Ik heb van mijn schoonmoeder die nou ver in de 80 is ook nog een beugeltasje en beursje met dit verfijnde borduurwerk,zij had dit al in haar bezit als jonge dame.

    Het staat op de foto's label slaapkamer in post van langer geleden.

    Slaap lekker!!!
    Liefs,Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige verzameling tasjes, wel jammer dat je ze niet meer kan gebruiken. Ik vraag me ook altijd af bij oude spulletjes wie er voor mij blij mee zijn geweest :-)
    Fijn weekend x

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ze zijn echt prachtig gemaakt.
    Ik heb ook zoiets als het bovenste tasje maar dan ook nog met kralen en deze komt van rond 1920.
    Mijn moeder had het gekregen van een oude mevrouw waar ze destijds werkte dus ik heb het vermoeden dat die van jou ook wel zo oud is.
    Het zijn echt bijzonder mooie kunstwerkjes.
    Fijn weekend
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jij hebt ecxht zulke bijzondere spulletjes in de kijkkast liggen.
    Kijk elke keer weer met verwondering!!
    Deze twee pronkstukjes zijn dan ook weer super mooi!!

    fijne dag meis...liefs Carla.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Inderdaad leuke verzameling oude snuisterijen.
    Als die eens konden praten denk ik dan.
    groetjes Trudy

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat heb je een mooie blog,...ik vind het zo leuk om hier te lezen. Vandaag dan mijn eerste berichtje bij jou,...maar er volgen er vast nog veel meer!

    Wat een prachtige tasjes laat je hier zien.
    Geweldig!

    Groetjes,
    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat leuk dat we weer even in je prachtige 'kijk'kast mogen snuffelen Josephine. Wat ligt daar een prachtige verzameling aan snuisterijen te pronken. Het engeltje zo lief en de tasje zijn ook zo mooi, vooral het beursje met de geborduurde roosjes.
    Zoiets verdiend gewoon een ereplaats.
    Ik wens je een heel fijn weekend.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat heb je toch een boel mooie spullen uit de oude doos......heel mooi hoor!!...liefs van mij....xxx..

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dag lieverdje♥♥♥
    het blijven kunst werkjes zo mooi en dat werd allemaal met eindeloos geduld gemaakt.
    Jammer dat de mensen tegen woordig nergens geen tijd meer voor hebben.
    Dat zwart gehaakte tasje vind ik bizonder mooi
    dat is nog uit mijn tijd,en dan hadden ze ook zo'n soort muts{kapje op}
    Heel veel liefs Mamske.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een prachtige tasjes, Josephine, ze zien er nog in goede staat uit, je hebt ze goed bewaard in je kijkkast !
    En het engeltje is zo lief !
    Wens je een fijn weekend,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dat ziet er mooi uit, en ja ik houd ook erg van die oude dingetjes! Mooi engeltje, heb je dat zelf gemaakt?

    Fijn weekend

    Lieve groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Geen kijkkast maar een regelrechte schatkast....
    Zoveel moois ligt daar om van te genieten....
    Heb een zwak voor het mooie kleine tasje...zo lief!
    Fijn weekend
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Lieve Josephine. Wat een heerlijke oude spulletjes heb je toch allemaal. En ze staan allemaal mooi in je vitrinekast.Fijn zo'n kast waar je alles in kan tentoonstellen en van kan genieten. Beeldschoon dat gobelin tasje en dat gehaakte tasje is ook zo mooi.
    De 7de staat genoteerd, mijn lief is van de 6de. hihi
    Liefs van Riet

    BeantwoordenVerwijderen
  16. ha lieve Josephine, wat heerlijk dat je ons ook even laat meegenieten van de schatten uit je kijkkastje, bijzonder mooi!

    dank je lieverd voor je reactie.. zo lief van je..

    langzamerhand ga ik gelukkig weer iets meer horen en wordt het lawaai in mijn hoofd en oren ook wat minder erg.. het gaat gelukkig de goede kant op!

    ik wens je een heerlijk weekend!!
    liefs, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  17. wat een bijzondere vondsten laat je ons zien, zo mooi zeg.

    een heel fijn weekend
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Prachtige tasje en ze hebben een lief beschermengeltje. Konden die tasjes maar vertellen bij wie ze woonden, en op welke feestjes ze zijn geweest. Mooi die oude dngen,ik ben er ook dol op.

    lieve groet
    Hermine

    BeantwoordenVerwijderen
  19. hoe groot is die kijkkast van je,,er komen zoveel mooi spullen uit,en het gaat maar door.echt heel mooi je tasjes maar ook je armbandje van glazen kralen.heerlijk he, om zoiets in je bezit te hebben,ik voel me ook zo gelukkig met deze kleine dingen.

    lieve groetjes greet

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een super mooie tasjes,vooral de zwarte vindt ik echt super,zo mooi en het engeltje wat een scheetje,...dank je wel voor je lieve reactie op onze post,lieve mamma,super lief,...fijn weekend,Josephine,xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hallo Josephine.
    Wat een leuke spulletjes.
    Daar moet je inderdaad erg zuinig op zijn.
    Fijne avond.
    Groetjes Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een prachtige spulletjes komen er uit je kast!!
    O, ik heb daar ook wat mee hoor?! Geweldig!
    Het tasje met het borduursel komt mij heel erg bekend voor. Mijn moeder had er ook één toen ik klein was, ze bewaarde haar make-up in dit tasje. Het gehaakte tasje, vind ik echt iets uit de jaren '30...super mooi! Ik houd hier wel van lieve Josephine, laat gerust nog eens wat zien;-)

    Een hele fijne zondag!
    Liefs, Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  23. koester deze tasjes met heel je hart ... voor ze helemaal uit elkaar vallen! liefs, @nne

    BeantwoordenVerwijderen
  24. ik zou graag een kijkje in jou kast willen nemen omn deze mooie tasjes en engeltje te zien.
    heerlijk he om deze schatten nog te hebben , en inderdaad verstandig om ze achter glas te leggen.
    prachtige foto,s weer en leuk verslag er bij.
    liefs van an

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achter laat, bedankt.♥