vrijdag 20 januari 2012

Kijkkast Schatten***







Vandaag laat ik weer eens een aantal spulletjes uit mijn kijkkast zien, deze 4 stuks heb ik ooit gekregen van oudere dames. Het roze kantendoekje met kleine bloemetjes en een mooi bewerkte rand is een "lonkertje" zo noem ik het in ieder geval, ongetwijfeld is daar een speciaal mooi woord voor. De oude dame vertelde mij dat toen zij zo'n jaar of achttien was zo rond 1930, dat ze dit soort doekjes gebruikte om aandacht te trekken. Je liet dan zogenaamd per ongeluk dat doekje op de grond vallen in de buurt van een jongen die wel aardig leek. En dan maar hopen dat hij het zou oppakken en jou weer terug zou geven om zodoende eventueel in kontakt te komen, ja, ja en dat in 1930, grappig hé. Het horloge, nog eentje die je gewoon aan de zijkant moet opwinden, het ivoren olifantje en de haarkammen kreeg ik van een oude dame die me vertelde dat haar dochter dit maar allemaal rommel vond, en beslist geen oog had voor dit soort spulletjes en het dus liever gaf aan iemand die er blij mee zou zijn en daar wel waarde aan hecht. Vond het best heel triest voor die oude dame dat haar dochter het niet wilde hebben, ben er zelf heel erg blij mee, allemaal leuke kleine snuisterijen waar dan weer een heel verhaal achter schuil gaat***

HEEL MOOI WEEKEND ALLEMAAL***


15 opmerkingen:

  1. Dag lieverdje♥♥♥
    wat slim hè zo'n lonkertje dat gaat tegen woordig heel wat anders.
    En die kammen komen mij ook niet vreemd voor die zag je vroeger veel in opgestoken haar en ze zijn ook zo mooi.
    En jij heb alles weer heel apart in gelijst, heel veel liefs Mamske.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige schatten, Josephine !
    Dat kant heb je zo wondermooi op foto gezet en ook jouw initiaal !
    Wens je een fijn weekend,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha we mogen weer even komen kijken in de mooie kijkkast van die lieve Josephine. Allemaal zulke leuke dingetjes, dat leuke lonkertje, ja zo zag je dat vroeger op de film of op het toneel, heerlijk. BOffen dat de oude dame de spulletje aan jou gaf, triest voor haar dat de kinderen het niet wilden hebben. Maar zo gaat dat in het leven.
    Lieve groet van Riet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat mooi allemaal en vooral dat lonkertje. Vroeger was dat allemaal zo romantisch! Wat een geluk dat de mevrouw jou deze spullen toevertrouwde. Ze zijn in iedergeval in goede handen bij je.

    Groetjes,
    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goedemorgen lieve Josephine,

    Tjeetje wat verwen je ons weer met spulletjes uit jouw bijzondere kijk kast!

    Ik moet je zeggen de spulletjes erg mooi te vinden...maar het kostelijke verhaal wat je erbij schrijft is minstens net zo mooi om te lezen.

    Het is toch helemaal mooi dat aan al die oude schatten uit een ver verleden een bijzonder verhaal zit..

    Ja meis en dan die lonkertjes, zo'n schattig en frivool doekje laten vallen, en dan de aandacht van een lekker ding krijgen hahaaha...dat is toch een hele charmante manier?

    Ik heb in mijn oude kastje ook nog een kanten doekje liggen, ik ga het vanavond per ongeluk laten vallen...in dit geval voor mijn man waar ik al zowat 30 jaar mee ben getrouwd hahaha...
    Ja na 30 jaar verslapt de aandacht voor elkaar een beetje...mischien dat dit helpt hihi..

    Ja lieve meis die kammen voor in het haar..die zijn zo beeldschoon, evenals het kleine olifantje..

    De oude dames hebben een goede keuze gemaakt deze oude schatten, aan jou te geven lijkt mij..

    Dank voor deze mooie post...dit is echt genieten!

    Wens je een goed week-end,
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. he wat lief van die oude dammes dat ze die schaten aan jou geven ij koestert ze in een kast of een plekje in je haar heel mooi groetj esliefsrommy fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind het helemaal leuk je spulletjes !! fijn weekend...liefs van mij...xxx..

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat heb je prachtige spulletjes in die kijkkast van je staan, oh, dat lonkertje, zo mooi!
    En je verhaal erbij, ik geniet daar zo van. Het is inderdaad ongelooflijk dat sommige mensen helemaal geen waarde hechten aan zulke spulletjes. Ik heb hebbedingetjes van allebei mijn oma's en koester ze als goud, voor mij zijn ze héél waardevol!
    Fijn weekend, liefs, Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  9. zo leuk om weer wat van je dierbare schatten te mogen bewonderen lieve Josephine!
    en de verhalen erachter maken het extra bijzonder, zo lief van de oude dame dat ze jouw het olifantje en de haarkammen gaf, wetende dat jij het als een schat zal bewaren!


    ik wens je een heerlijke weekend,
    liefs, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Geweldig mooie schatten, om te koesteren!

    Fijn weekend!
    Liefs Michelle

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wow dit zijn écht schatten om te koesteren !!!!
    Wat een héérlijk verhaal van dat lonkertje ;-)
    En wat ontzettend lief van deze dames om deze spulletjes aan jou te schenken. Wetende dat jij ze op waarde weet te schatten.
    Fijn weekend lief mens !!! Groetjezz lfs mij

    BeantwoordenVerwijderen
  12. dit zijn wel hele bijzondee schatten die je heb gekregen,met een verhaal erachter.
    Mooi...

    liefs en een goede zondag
    Stina

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja sommige mensen vinden dat prul en wij zien het als grote schatten,wel slim met het zakdoekje haha,geweldig,ik wens je een fijne zondag,lieve groet Musje.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooie snuisterijtjes heb je. Ik kies voor het kanten zakdoekje, dat vind ik het aller charmantst en mooi ook!

    Fijne avond,

    Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi lieve Josephine,

    Leuk dat we weer een kijkje mogen nemen in jou pronkkast....en het verhaal uit 1930 van het kleine kanten doekje wat jij kreeg van die dame is een mooi voorbeeld over het gebruik van de zakdoek.
    De historie van de voor ons allen bekende zakdoek gaat ver terug tot aan de Oude Grieken en Romeinen.

    Het was in de Middeleeuwen een statussymbool en grote mode onder de rijken in die tijd om een fijn bewerkt kanten doekje te bezitten én er mee te pronken.

    Zie het kunstwerk van Ferdinand Bol waarop Elisabeth Bas(van het bekende sigerenbandje)op afgebeeld staat met in haar hand een rijkelijk versiert wit kanten doekje wat op haar schoot rust.

    Ik wil je even verwijzen naar deze website van Jan Stroop waar veel te lezen is uit de historie en ook over het gebruik van de zakdoek.
    http://www.janstroop.nl/artikelen/Zakdoek.shtml

    Ik heb er veel plezier in gehad om al zijn artikelen te lezen en hoop dat jij dat ook zal hebben.

    Fijne (blog)week en liefs!!!
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achter laat, bedankt.♥