maandag 12 maart 2012

Brandnetelsoep***





Hebben jullie zin in en heerlijk oppeppertje, dan is het zeker de moeite waard om BRANDNETELSOEP te maken. Jonge brandneteltoppen zitten in het voorjaar vol waardevol ijzer. Brandnetels hebben een zuiverende werking, helpen je darmen bij het afvoeren van belastende stoffen en barsten van de vitamines. Dus een soepje van deze malse loten is een echte oppepper. Wel even handschoentjes aantrekken als je ze plukt, en NEE, eenmaal tot soep gekookt branden ze niet meer!
Je hebt nodig: 1 ui, 1 teentje knoflook, 2 aardappelen, 2 eetlepels bloem, 1 liter groentenbouillon, olijfolie, peper en zout. Verwarm de olijfolie in een pan en fruit hierin een fijngesneden ui en 1 teentje knoflook. Strooi hierover 2 eetlepels bloem en roer goed. Voeg al roerend beetje bij beetje 1 liter groentebouillon, 2 in stukjes gesneden aardappel en 2 handen vers gesneden brandneteltoppen toe. laat koken tot de aardappelblokjes gaar zijn,  maak de soep fijn met een staafmixer en breng op smaak met peper en zout. Je voelt je na het nuttigen van zo'n heerlijk bordje soep als herboren***





14 opmerkingen:

  1. Die ga ik uitproberen, dank voor het recept!

    Liefs Michelle

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve Josephine.Ik heb het nog nooit geprobeerd maar ik geloof dat ik het maar eens gaan doen. Mijn zoon zijn schoonvader maakt al jaren zelf verse brandnetelthee en dat bevalt nog steeds heel goed, erg active man.
    Liefs van Riet die nu naar bed gaat. hihi

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat kunnen we wel gebruiken na de winter. Lijkt me lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi.....Klazien.....
    uuuh....ik bedoel lieve Josephine;-)

    Alleen al je leuke foto's in het groen doet mijn eetlust opwekken,
    heb al allerlei (on)kruid gegeten en verwerkt maar gek genoeg nog nooit brandneteltoppen.
    Wel eet ik soms brandnetelkaas.

    Ik ga toch eens oppad om ergens te plukken in het wild waar geen auto's langs de weg razen.
    Aha.....denk ik nu....brandnetel staat vast ook in de kruidentuin hier vlakbij waar ik in de zomer nog wel eens te vinden ben met mijn schaartje.

    Ben heel benieuwd hoe het in de soep smaakt.

    Bedankt voor deze leuke post!!!
    Liefs en pluk de komende dagen het zachte, prille voorjaarsweer!!!

    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het ziet er heerlijk uit Josephine.....ik heb het nog nooit gegeten.....ik ben wel een groot liefhebber van soep....vind het zo gezellig eten....het liefs met wat Franse kaasje erbij....en warm stokbrood....ik weet het ...zo kunnen we alles lekker maken!!!!
    Ik zal het onthouden...wie weet komt het er nog eens van.
    Ik wens je nog een fijne dag & lieve groetjes,
    Silvia

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ook ik heb nog nooit brandnetelsoep gegeten en als ik eerlijk ben denk ik dus wel meteen oeps dat brand :-)!
    Ik wil het toch eens uitproberen, bedankt voor het recept!

    Groetjes,
    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wat heb je er weer een prachtige post van gemaakt Josephine! ik ben helemaal verliefd op de zachte kleurtjes, zo mooi! en de soep ziet er heerlijk uit en nu ik al 3 weken zit te tobben met griep en longontsteking zou dit voor mij een uitkomst zijn!
    ik neem vast een kopje:)

    ik wens je een heerlijke week,
    liefs van Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi lieverd, dit heb ik nog nooit geprobeerd maar lijkt me heerlijk! Morgen ga ik ermee aan de slag.
    Wel drink ik elke dag brandnetelthee tegen de spierpijn, soms verse brandnetels, soms gewoon gedroogd. Ze helpen eigenlijk heel goed!
    Je hoort nog van me of het soepje lekker was ;))
    Liefs, Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hay lieverdje,

    Wat een ontzettend frisse post!
    En dit komt door de frisse kleuren groen die je hebt gebruikt, en dit staat toch zo mooi op je blog.
    De zetel in een licht groen tintje en de kiekjes eronder
    ook in die frisse groenen tintjes...het is prachtig zoals je de dingen neerzet op je blog.

    Ja meis en dan de smaak van een brandnetel soepje, ik weet het niet...maar zou het wel eens willen proberen..maar of ik het lekker zal vinden...ik weet het niet.

    Als thee met een vleugje citroen vindt ik het wel lekker, en goed voor mijn dikke enkels met warm weer hihihi...

    Liefie ik wil je een hel mooie dag wensen...met net zo'n lekker zonnetje als gisteren...heb je er ook zo van genoten meis?

    Liefs,
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Serieus heb je dit al zelf geprobeerd haha,ik wil die oppepper wel eigenlijk,maar brandnetels plukken,nee hoor ik woon veel te dicht bij Oudewater haha,straks word ik opgepakt haha,ziet er wel lekker uit op de ene of andere manier,fijne dag,lieve groet Musje.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh geweldig....is het alweer de tijd....?
    Heb het wel eens gehad en het is echt zalig! Moet toch weer eens op pad ;)
    Weet je wat het extra lekker maakt.
    Nog even een grote lepel crème fraiche bovenop ;)
    Jammie

    Heerlijke post.

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat ziet die soep er heerlijk uit, Josephine, en is ook nog gezond !
    Bedankt voor het recept !
    Fijne avond,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het zal ongetwijfeld héél gezond zijn, maar toch trekt het me niet haha
    Misschien moet ik het gewoon eens proberen!!

    liefs Carla.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hahaha deze stekelige post laat ik toch (niet helemaal) maar aan mijn neus voorbij gaan. Ik houd namelijk niet zo van soep. Dat het gezond is geloof ik graag zit vol antioxidanten. En daar blijf je weer jong bij ;-)
    Groetjezz lfs mij

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achter laat, bedankt.♥