zaterdag 1 oktober 2016

Paleis het Loo ***











 

Samen met een vriend ben ik donderdag naar Paleis het Loo in Apeldoorn geweest, het voormalige Koninklijke paleis is thans een Nationaal Museum en dateert uit 1686. Ooit ben ik weleens in de buurt geweest en het paleis aan de buitenkant gezien maar nog nooit echt eens alles goed bekeken. Daar kan je dus echt een dag voor uittrekken want er is zoveel te bewonderen. Het Paleis is gigantisch groot en alle vertrekken zijn vrij donker.
Ook hangen voor bijna alle ramen gordijnen om zo min mogelijk licht binnen te laten, uiteraard ter bescherming van tapijten en meubilair waarvan veel stukken nog uit de 16e en 17e eeuw dateren. Ongelooflijk eigenlijk dat er nog zoveel bewaard is gebleven en in uitstekende conditie is. De reden daarvan is waarschijnlijk omdat het paleis een Zomer paleis was, een soort vakantie huis, haha,  maar dan wel in Koninklijke allure, mijn hemel. Je mocht er fotograferen best bijzonder vond ik, maar geen flits gebruiken vandaar dat bijna alle foto's veel te donker en onscherp zijn geworden maar geven toch een beetje de sfeer weer. Ohhhhhh, wat een PRACHT en PRAAL, enorme tapijten, wandbekleding van beschilderde stoffen, heel veel gobelins, Prachtige plafond beschilderingen. Kroonluchters van glas, kristal, koper, zilver, je kijkt je ogen uit. Ook alle koetsen, sleeën, auto's uit al die eeuwen zijn daar te bewonderen. Voor degene die er nog nooit zijn geweest is het ZEER de moeite waard om daar eens naar toe te gaan. De barokke tuinen van de Franse koning Lodewijk XIV in Versailles waren de inspiratiebron voor de ontwerpen van de tuinen van Paleis het Loo. Kenmerkend voor de  17e-eeuwse pronktuinen zijn de strakke symmetrische vormen, met veel fonteinen, je weet gewoon niet wat je ziet zo MOOI. Er staan ook nog heel veel kuipen met citrusboompjes waar zelfs volop vruchten aan hangen, en dan te weten dat ze al zo'n 300 jaar oud zijn. Koningin Wilhelmina en Prins Hendrik met dochter Prinses Juliana, en later Koningin Juliana en Bernhard van Lippe-Biesterfeld zijn de laatst wonende op Paleis het Loo. Geniet allemaal van een heel fijn weekend ***


13 opmerkingen:

  1. Maar je hebt echt hele mooie foto's gemaakt! En dat zonder flits...
    Jaren geleden ben ik er ook geweest en toen waren mijn foto's prut..
    Leuk om via jouw foto's weer even de herinneringen boven te roepen. Er is inderdaad ontzettend veel te zien en je kunt er ook zo heerlijk ronddwalen in de tuin!

    Fijn weekend, groetjes v. Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erg mooi van binnen (heb het ooit alleen eens van buiten gezien die dag was het gesloten ) maar vond het toen al mooi van buiten..
    Fijn weekend,Joan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Josephine,

    Wat een prachtige foto's van Paleis Het Loo.
    Zowel binnen als buiten is het geweldig!

    Alles is zo prachtig van kleur en stijlvol...
    is zit hier te genieten van al het moois..
    Die tuin is ook werkelijk prachtig zeg.

    Wat fijn dat je dit alles zo met ons deelt,
    nu ik dit zie, wil ik er zeker ook eens naar toe..

    Heel fijn weekend,
    MarijkeXXX

    BeantwoordenVerwijderen
  4. LIeve Josephine.
    Wat is het daar prachtig . Wij zijn er vorig jaar eens geweest maar het was al wat later in de middag en toen was het zonde van het vele geld om nog binnen te gaan kijken. Dus is het plan om nog eens te gaan en als ik nou zie wat er allemaal te zien is wil ik dat zeker.We hebben een paar jaar in Apeldoorn gewoond maar er niet toe gekomen om eens te gaan kijken.Woont prinses Margriet nou niet op het Loo, met Pieter natuurlijk?
    Veel liefs van Rietje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat is dit mooi! Je foto's zijn prachtig genoeg om mij er van te overtuigen dat ik er naar toe moet gaan. Leuk dat je deze foto's laat zien Josephine!

    De kuipen met planten, dat lijkt me ook zo mooi om te zien. Mogelijk staan die 's winters in een orangerie.

    Bedankt Josephine!

    Liefs van Pink xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wow, alles ziet er zo prachtig uit !
    Fijn dat je het paleis kon bezoeken en ook nog foto's mocht nemen, Josephine,
    meestal mag het niet, zo kunnen wij ook mee genieten van de wondermooie interieurs !
    En de tuinen, stel je voor hoeveel werk om deze zo perfect te onderhouden ...
    Wens je een fijn weekend,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wowwww echt prachtig daar....hele fijne zondag liefs Ria x

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Josephine,
    Dat is geen verkeerd plekje om te wonen. Wat een prachtig paleis met een schitterend landgoed daarom heen.
    Dat moet zeker leuk zijn geweest om dit koninklijke paleis eens van binnen gezien te hebben. Je foto's zijn echt uitstekend gelukt. Toppie!!

    Lieve groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hey Josephine, dit was zeker de moeite waard om te bezoeken, als ik je foto's bekijk, zou je er zin in krijgen om het kasteel te bezoeken.Ik vind ook die tuinen prachtig aangelegd en onderhouden!
    Bedankt voor je reacties op mijn blogs !!
    nog een fijne zondag en groetjes van Simonne

    BeantwoordenVerwijderen
  10. This museum is so interesting and rich in history dating back to 1686. The grounds are beautiful, so green and groomed. What a charming desk that is, and I love the picture of the little girl. It reminds me of my daughter with blonde hair. Thanks for sharing a bit of the museum. Museums are a part of our history, which interests me. This is such a lovely post.

    ~Sheri

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Josephine,
    Wat een geweldige foto's. Het paleis is prachtig. Ik heb het op mijn "must see" lijst. Het interieur kamers, de buitenkant van het paleis en de tuinen zien er allemaal geweldig.
    grote knuffel
    Giac

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Lieve Josephine,

    Wat een pracht en praal! Ik ben er nog nooit geweest moet ik bekennen! Het ziet er mooi uit, goed onderhouden ook!
    Toch eens gaan kijken als we ooit in de buurt zijn.
    In veel van die paleizen mag je idd geen foto's maken.
    Die van jou zijn prima gelukt toch?
    Ik loop achter met blogs kijken en reageren. Komt door onze vakantie en weekendjes weg!!Er is ook zoveel te zien.En daarbij wil ik zelf ook altijd zoveel maken!
    Luxe probleem, ik weet het!
    Komt wel weer goed.

    Fijne dag.

    Liefs Thea♥

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achter laat, bedankt.♥