maandag 19 april 2010

Carel Willink 1900-1983












Carel Willink, is bij iedereen wel bekend denk ik, altijd heb ik al veel bewondering gehad voor de manier waarop hij  zijn werken heeft geschilderd. Alles heel precies in detail...bijna fotografisch te noemen.  Nu moet ik eerlijk bekennen dat het nu niet bepaald doeken zijn die ik zelf aan de muur zou willen hebben, maar dat neemt niet weg dat ik het bijzonder knap vind. Voor degene die wat meer willen zien en lezen over deze schilder, dan kan je eventueel deze link aanklikken
* http://www.carel-willink.nl/ *
Geniet van een heerlijke zonnige lente week...



21 opmerkingen:

  1. Een leuk wetenswaardigheidje; Mijn vader, Willem Kas senior, heeft de werken van Willink ooit gerestaureerd die Mathilde met een mes "onherstelbaar" bewerkt had. Helaas was mijn vader een iets te bescheiden man, want eigenlijk heeft hij nooit de eer gekregen die hem destijds toekwam, tja....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oooh Josephine, wat leuk zeg om dit zo onder de aandacht te brengen.Zelf zou ik niet snel de website opzoeken. Maar het zijn werkelijk prachtige doeken. Je hebt ze ook wel heel erg mooi neergezet. Prachtig hoe je ze in een lijst bewerkt hebt! Je zou ze nu toch bijna aan de muur gaan hangen;-)

    Stuur ze door naar de website, wie weet wat ze er mee doen!

    Fijne dag!
    Lieve groetjes, Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk dat je aandacht aan zijn werk besteed, ik vind het prachtig. Hij heeft een stijl waar ik zo blij van wordt. Bedankt voor je mooie post x

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw Prachtig zeg ! het is idd niet iets wat ik snel aan de muur zou hangen, toch spreekt dit erg aan !
    wat Walter schrijft over zijn vader, is jammer dat die man er geen eer van heeft gehad, hij heeft het vast prachtig gerestaureerd...
    Fijne week gewenst Josephine !
    Liefs Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goeiemorgen Josephine!
    Ja, van deze werken kan ik ook echt genieten.
    Al bezitten ze misschien geen grote filosofische inhoud, emotionele ervaring of persoonlijke visie op de realiteit,
    ze getuigen van enorme vakkundigheid, 'engelengeduld' en hebben een bijzondere sfeer.

    Onze tuin is inderdaad nogal symmetrisch en vooral een groene tuin. Ook niet zo groot hoor: zo'n 10 x 20 m, met daarin nog een garage.

    Dank je voor je bekommernis bij mijn post van zaterdag. Maak je geen zorgen. Woensdag komt er wat uitleg in mijn Weekboek.

    Groetjes, maak er een mooie dag van :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heej Josephine wat een bijzondere man was dat he, en zo knap wat hij maakt, leuke tip de website ik ga er een kijkje nemen.

    Lieve groetjes en een fijne nieuwe blogweek, Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit is een hele mooie ode aan het oeuvre van Willink. Ik wens je een heel zonnige week vol creativiteit! Liefs, @nne

    BeantwoordenVerwijderen
  8. willink, de meester van het magisch realisme.
    mooi neergezet hier:))

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Hoi ....tja erg mooi kon ie schilderen !! onze willink...................wauwwww.......ik zou ook juliana niet aan mijn muur hangen hoor!!

    Ik vind ze in het algemeen erg kil zeg maar ,maar wel vlijmscherp geschilderd...misschien zeg ik nou iets stoms..maar zo ben ik !! hahahha!! fijne zonnige maandag .ga gauw verder soppen,stofzuigen dweilen.boterhammetje en dan gauw weg ...gesprek bij mijn moeder in het verpleegtehuis dus.opschieten !! lieve groetjes Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bij Willink moet ik altijd aan zijn overleden ex vrouw denken. Met al die make-up op haar hele gezicht. Maar zijn schilderijen ken ik niet echt. Als dit van hem is, zijn ze wel mooi hoor.

    groetjes Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Josephine, wat een prachtige werken heeft die man gemaakt, ik zou ze ook niet aan de wand willen, maar dat neemt niet weg dat ik het werk van hem heel erg mooi vind.
    En net als wat Lia schrijft moet ik ook altijd aan Mathilde Willink denken, ook een kunstwerk hihi.
    Fijne week en wat het weer betreft wordt het weer heerlijk genieten.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vind ze erg mooi, vond ze als kind al bijzonder. Als Willink dan met Mathilde op TV was dan moest ik altijd even kijken. Gek he. Het fascineerde me. Nog steeds wel eigenlijk, al heb ik ze nooit in het echt gezien.
    Ik vind het wel wat overeenkomsten met Ans Markus hebben. Die heb je ook al eens in de picture gezet.

    Lieve groetjes Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  13. wat een prachtige foto,s josephine.
    het lijken wel schilderijtjes en op zo,n mooie achtergrond.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Nou aan de muur is wat anders, maar de man fascineert wel. Heb een prachtig boek met al zijn werk. Ik kocht het naar aanleiding van een documantaire die ik over zijn leven zag op de Belgische televisie. Je hebt er trouwens ook iets moois van gemaakt, prachtig die lijsten.
    Lieve groet, Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Goeie morgen Josephine. Gut is hij al weer zo lang dood. Zijn leven met en na Mathilde hebben we toendertijd natuurlijk gevolgd. Zijn schilderijen zijn prachtig , niet om hier te hebben maar om naar te kijken.
    Je hebt zulke mooie lijsten om de foto´s gemaakt. Weer heel kunstig.
    Lieve groeten van Riet

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ha lieve Josephine,
    Hier is dat gekke mens van het pannetje;-)
    Die jij altijd zo overlaad met complimenten....(ga der bijna van naast mijn schoenen lopen)

    Tja.....Willink, hij veranderden nog al eens van stijl, maar zijn schilderperiode van rond 1930 spreekt mij wel aan.

    En als ik het al aan de muur zou willen........blijft toch nog de vraag......zou het voor mij te betalen zijn.....

    Maar ik geniet wel van jou altijd weer leuke creatie's!!! die kosten mij niks....dankjewel!!!

    Fijne dag nog...ook al kruipt de zon af en toe achter de wolken.
    Liefs,
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik ken zijn werk niet,maar is hij van Matilda Willink ofzoiets,mijn moeder noemde mij vroeger zo als ik weer eens aan der make-up had gezeten,ik ben der ook niet echt fan van,alhoewel ik die van het huis wel prachtig vind,fijne avond,lieve groet Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Juultje staat er leuk op!! Kende zijn werk niet van zo heel dichtbij... leuk dit nu wel te kennen, Josephine!

    Een hele fijne lentewoensdag! x

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Deze werken zijn heel speciaal, ik had al wel eens iets van deze schilder gezien. Ik zou ze ook niet aan mijn muur hangen, past niet bij mijn inrichting, vind ik.
    De kleuren zijn ook mooi, en jij hebt er ook weer een prachtige achtergrond bijgezet, Josephine !
    Groetjes,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mooi hoor ik ben waarschijnlijk een van de weinigen die hem niet kon....daarom ben ik zo blij met jou........Thanks, ze zijn echt prachtig om eens te zien.
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Lieve Josephine,

    Ja dit is mooi hé?
    Zo bijzonder..het lijkt net echt!
    Als je zo kan schilderen, dat is fantastisch.
    Wel jammer dat het Mathilde ze slecht is afgelopen, ik vond haar zo kwetsbaar...een beetje zielig..

    Doegiessssssssssssssssssss,
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achter laat, bedankt.♥