maandag 12 april 2010

Verbena Bonariensis...










Kennen jullie deze Verbena soort al.....naast verschillende Verbena [ijzerhard] soorten die meestal niet al te lang leven is dit wel een afwijkend exemplaar, die goed past in een natuurlijke tuin. Ze worden ongeveer anderhalve meter hoog, lange steel met weinig blad, en bovenaan trossen paarse bloemen die werkelijk PRACHTIG zijn. De bloeitijd is van XII t/m Xe maand, de bloemtrossen blijven overigens tot ver in December zichtbaar, welliswaar wat ingedroogd maar erg decoratief. Zeer geliefd bij vlinders door de zwoele zoete geur die ze verspreiden. En vanwege het schaarse blad kunnen ze ook heel mooi tussen bijvoorbeeld witte en roze rozen geplant worden. Steun hebben ze niet nodig want ze zijn erg sterk. Tevens is het een goede knipplant. Je koopt het als een heel klein plantje maar uiteindelijk zal het je verrassen als ze in volle bloei staan. De plant verlangd wel de nodige zonuren maar hoeft beslist niet pal op het zuiden te staan. Zelf ben ik helemaal verliefd op deze natuurlijk ogende sterke zomerbloeier. Absoluut de moeite waard om eens uit te proberen...

De laatste foto heb ik bewerkt met "FotoSketcher" dat is een klein programma via internet gratis te downloaden. Zelf heb ik hier het waterverf effect gebruikt, maar er zijn meerdere mogelijkheden zoals, olieverf,  of verschillende schets technieken. Een beetje spelen met de schuifjes [instellingen] en je krijgt grappige effecten. Misschien is het al bekend bij jullie, maar anders hebben jullie weer een nieuw leuk speeltje...



21 opmerkingen:

  1. Dank je Josephine, het helpt mij weer een stukje verder in het verwerken!
    Een knuffel van mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hay meis,

    Wat een mooie bloemen heeft de Verbena..
    Zo ontzettend mooi.
    En de bewerkte foto's zijn helemaal geweldig, en dan vooral de 3e foto, met de vlinder..
    Ik ben helemaal weg van vlinders, deze geven mij een speciaal gevoel.
    Maar dat zal ik je nog wel eens vertellen, tenminste als je dit zou willen....

    Liefs,
    Marijkexxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooi deze Verbena Josephine en je speeltje lijkt me énig, maar ik ga het maar niet downloaden omdat ik nu al tijd tekort kom om alle blogs bij te lezen en berichtjes achter te laten. Misschien later, maar in ieder geval bedankt voor de tip.

    Lieve groet
    Hermine

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Josephine, jaaaaa.....die ken ik. Een prachtige plant, ik heb deze jaren terug in mijn tuin gehad en deze zaait zich vanzelf uit. Je heb er ook weer prachtige foto's van gemaakt en nu ik die mooie plant weer zie ga ik toch eens kijken of ik ergens nog een plekje over heb in de tuin hihi. Tussen de rozen staat deze ook heel erg mooi.
    Het bewerkingsprogramma daar ga ik ook even naar kijken, want het lijkt me een leuk programma, je laatste foto is in ieder geval prachtig.
    Heb je de foto van de wagen met het hondje al gevonden?
    Zo niet dan geef je mij je adres maar want dan stuur ik deze naar je op.
    Welterusten voor straks.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze Verbena ziet er heel mooi uit, zo'n prachtige kleuren !
    Weer zo'n mooie foto's gemaakt, Josephine !
    Dat programma 'Fotosketcher' lijkt interessant,
    weer vele mogelijkheden.
    Ik wens je een creatieve week !
    Groetjes,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind dit echt wel een mooi bloemetje, die naam ga ik onthouden.

    Liefs, Haagje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi mooi ...moet nog wel eens wat anders te vertellen hebben hoor................maar jij doet alleen maar mooie dingen op je blog !! hahahahah!! lieve groetjes Ria welterusten...........

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel mooi om te zien en leuk om te lezen, ik heb (nog) totaal geen groene vingers, dus kan nog genoeg leren.
    Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja Josephine, de verbena ken ik. mooie plant en mooie kleur. De fotosketcher ga ik eens bekijken want je hebt weer wat moois van die foto gemaakt. Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Josephine, het ijzerhard, één van mijn favoriete planten omdat het zo mooi transparant is en heel veel vlinders aantrekt. Ik heb de mazzel dat het ook in onze tuin groeit, op de gekste plekken, zoals tussen de tegels op het terras achter het huisje.
    groetjes Jannet

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoooi Josephine,

    Wat een mooie verbena zeg?! Neeh, deze kende ik nog niet! Hij is erg mooi en wat heb je hem mooi geintroduceerd voor diegene die hem nog niet kennen. Erg mooi foto's, leuk om met foto's te spelen...en dat kan je!

    Een hele fijne dag!

    Zonnige groetjes, Helena

    Ps; bedankt voor je lieve reactie. Deze meneer moest eens weten hoeveel dames dol op deze spullen zijn. Lucky me..

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ik vind de verbena,s erg mooi en jij hebt ze super mooi neer gezet met deze prachtige serie fotos die zo moi bewerkt zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtige bloem en prachtige foto's.
    Zal zeker eens uitkijken bij het tuincentrum naar deze Verbena .
    Ik zou 'm echt wel willen hebben. Heel decoratief ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooie bloem is dat. En door die foto's nog mooier.

    lieve groet Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  15. hay Josephine,,of ik hem ken,heb hem al in al mijn tuinen gehad,maar hier zie ik hem nog niet opkomen,jammer genoeg,maar ik koop hem gewoon weer,het is een van mijn favorite.wat heb jij er mooie foto's van gemaakt,jeetje als ik ze op de foto zet,zijn het gewoon dood ordinaire planten,,maar bij jou,staan ze koningklijk te pronken,hoe doe je dat toch.heb je iets in of aan je vingers,(ook koningklijk)
    je doet het toch maar.

    je kan wel merken zeker dat ik iets opgeknapt ben(nieuwe medicijnen)coel me veel opgewekter,zeggen de kinderen ook al,hehe we hebben de ouwe mama weer terug,en dan zeg ik,oud wel ja.
    ik ga je groeten, Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  16. ik heb hem ook al een paar keer in de tuin gehad, gewoon komen aanwaaien:)
    misschien dit jaar weer:))

    BeantwoordenVerwijderen
  17. hoi josephine,prachtige verbena,mooie paarse kleur,daar houd ik wel van.
    mooie bewerkingen,ga zo even kijken bij fotosketcher.

    lieve gr inka en andre

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dat was weer genieten!
    Inderdaad een bloem die goed past in een natuurlijke tuin, zoals die van jou veronderstel ik, tussen al die sfeervolle ornamenten en bijzondere objecten.

    Je fotobewerkingen zijn mooi. De tweede en vierde vind ik de mooiste. Ik ga straks eens dat programma'tje opzoeken. Dank je voor de tip :-)

    Geniet van de lente en je tuin!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat heb je de foto's weer prachtig bewerkt zeg!
    Ik vind je nog steeds niet in mijn eigen lijst hoor, daar baal ik echt van ik moet je echt opzoeken nou ja dat heeft ook wel wat toch!!
    Bedankt hoor voor je tip ik ga het programma opzoeken.
    Ik wens je heel veel fijne tuinuurtjes
    en tot mijn volgende bezoekje hoor
    Liefs Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Zo hé hé dat is super goed gelukt!
    Waar heb je toch al die wijsheid vandaan?
    Ik ben er echt te blond voor hoor mijn realistische denkrijtje is net even anders denk ik!!!
    hahaha
    Maar je staat erbij hoor!!
    Ik helemaal blij.
    Dank je voor je technische ondersteuning.
    ik wens jou ook een heel fijn weekend
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Prachtige plant en gaat zo lekker door je hele tuin in,ik had deze ook in de hobbytuin en wie weet hier ook wel weer,dat foto programma ga ik even onthouden,lijkt mij leuk,wens je alvast een heel fijn weekend,lieve groet Joke.

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achter laat, bedankt.♥