zaterdag 24 april 2010

Oud boek, Vaderlands[ch]e Historie...












Van mijn moeder heb ik een heel mooi oud boek gekregen, "Vaderlandsche Historie" geheel in oude spelling. Het is van mijn vader geweest toen hij 13 jaar oud was. In die tijd waren er veel boeken met losse plaatjes die je dan zelf compleet moest maken. Spelenderwijs leerde je de geschiedenis in portretten die een beeld oproepen van een vorst, veldheer, priester, wijsgeer, uitvinder of kunstenaar die vermaard of berucht zijn geworden, en een stempel op hun tijd hebben gedrukt. Het is ook zo prachtig om de klederdrachten van verschillende rangen en standen uit oude tijden te bekijken. Van het rijke konigsgewaad en het bisschoppelijk ornaat af tot het nederige kleed van de geleerde, van het blinkende harnas uit de middeleeuwen, het deftige gewaad van edellieden tot de sobere schilderachtige kledij van schilders en dichters. De afbeeldingen gaan van 100 v. Chr. tot het jaar 1620. Het is een uitgave van "Verkouw & Stokhuijzen te leiden uit 1926.
In één woord een JUWEELTJE!!!



22 opmerkingen:

  1. Oh Josephine, dit zijn van die geweldige dingen om in je bezit te hebben! Wat fantastisch dat je dit gekregen hebt...wees er maar super-zuinig op en geniet ervan!
    Een heerlijke zonnig weekendje toegewenst!

    Veel groetjes, Veronique

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja dit zijn toch wel hele mooie en dierbare nalatenschappen vind je niet, daar is geen geld tegen op gewassen.
    Fijn weekend,
    Madelon

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zeker een juweeltje Josephine,gaaf dat het van je vader was en de prentjes erin,zoo mooi,super om zoiets te mogen bezitten,ik wens je een fijn en zonnig weekend,lieve groet Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een schitterend boek, ik ben dol op geschiedenis. Soms kan ik verlangend terug denken aan de tijd in de schoolbanken waar het één na het andere verhaal verteld werd.
    Fijn weekend x

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heej Josephine

    Dit is zoooo leuk als dertienjarige je boek zo bewaard gebleven en nu in bezit van je dochter, nou het boek is in juiste handen bij jouw want als er iemand is die dit soort mooie dingen waardeert ben jij het, gaaf he die deftige kleding van de rijke mensen hun kapsels en er werd zo veel werk van gemaakt ik zou wel eens een kijkje willen nemen in die tijd:-)

    Een heel fijn zonnig weekend en een gezellige nieuwe blogweek,

    Lieve groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. dit zijn geschenken om te koesteren.
    zo mooi om af en toe even de geschiedenis in te gaan:))

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat 'prachtig boek en wat een
    waardevol bezit. Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat is dat mooi zeg, echt iets om te koesteren.
    Geniet van het mooie zonnige weekend,
    groetjes trudette

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dag lievertje ♥ ♥ ♥
    wat leuk dat je hier wat laat zien uit het boek van Pappa, zo kan iedereen even mee genieten.
    Als je in zo'n boek gaat neuzelen dan krijg ik altijd de neigng om iets er van te willen na gaan tekenen.
    Jij heb er mooie foto's van gemaakt zo als altijd,je bent een kanjer heel veel liefs Mamske.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wauwww.wat een mooi boekje zeg !!wees er maar zuinig op hoor!! zulke herinneringen moet je koesteren..........

    Fijne avond! lieve groetjes Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig oud boek, Josephine, zo speciaal omdat het nog van je vader is geweest !
    Je hebt er weer mooie foto's van gemaakt, net of het blad gescheurd is !
    Het weer is hier prachtig, meer dan 20°.
    Fijne avond en zondag,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha Josephine. Wat geweldig dat je moeder al dat moois bewaard heeft. Schitterend boek en geweldige herinneringen. Heerlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi lieve Josephine,

    Hé,hé,kan weer reageren....kreeg bijna ontwenningsverschijnselen.....
    ....PC begaf het ,maar heb inmiddels een nieuwe.

    Wat een prachtig boek om in je bezit te hebben en zeker omdat het van je vader geweest is!
    Ik moet altijd ff Google en precies weten waar het over gaat, en lees dat dit boek er één is uit een serie van vier.
    Heel soms worden deze boeken ook op de veiling aangeboden.

    Mijn man Harry heeft ook nog hele oude boeken van zijn opa.
    Misschien wel leuk om daar eens 'n post over te schrijven.

    Zonnige zondag en lieve groetjes!
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Leuk, die oude boeken
    er valt altijd wel weer iets
    te ondekken,
    fijne zondag morgen.
    vr groetjes Manja

    Brocante de Knotwilg

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dag Josephine,
    Leuk zo'n boekwerk en tegelijkertijd de herinnering aan je vader. Mijn vader is al jaren geleden overleden. Hij is maar 49 jaar geworden. Toen ik 25 jaar getrouwd was, kreeg ik een heel bijzonder cadeau. Mijn moeder had alle liefdesbrieven die ze elkaar schreven toen hij in dienst zat gebundeld en op volgorde in zichtmappen gedaan. Ik kreeg keurig in papier verpakt die hele stapel mappen met daarin alle brieven. Wat een leuk cadeau hè. Heel intiem ook om dit bij leven weg te geven. Ze weet dat ik van die dingen hou, alleen en daar ben ik misschien een rare in. Ik heb haar gezegd dat ik er heel blij mee ben, maar er nog niet in wil lezen. Dat doe ik pas nadat ook zij is overleden. Ik vond dat wanneer ik er wel in las er toch een zekere betovering werd verbroken. De mappen zijn me heel dierbaar, en vind het fantastisch dat ze me dat inkijkje gunt. Maar het blijft iets tussen twee mensen, tot deze mensen zelf ook geschiedenis zijn geworden. Ze heeft me er overigens wel heel terecht op gewezen, dat als ik nu iets niet snap, ik er nu naar kan vragen en later niet meer. Maar in mijn optiek hoeft er niet op alles een antwoord te zijn. Nu maar hopen dat het gaat zoals het hoort te gaan, dat zij eerder overlijdt dan ik....nou ja dan zou ook de betovering verbroken zijn.
    Wens je nog een fijn weekend en lieve groet, Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Lieve Josephine. Als je vandaag tijd hebt zou je dan even op mijn Nederlandse blog willen kijken? http://wandelmetmemee.blogspot.com/ Vind je misschien wel leuk.
    Lieve groeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wow zeg wat een prachtboek......om te koesteren zo mooi.....
    Wat lief dat we even mochten meegenieten....echt plaatjes stuk voor stuk.
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een mooi boek zeg!!
    Ik hou van geschiedenis en het liefst met veel plaatjes minder van de jaartallen hoor!
    Wat een mooi geschenk.
    Ik wens je veel leesplezier, vaak lijkt het wel een puzzel met die ouderwetse nederlandsche taal
    zelfs nu een dikke rode streep eronder!!
    hahahaha
    succes
    Fijne avond
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Josephine, wat een prachtig boek en ook zo kostbaar omdat deze van je vader is geweest en hij er vroeger met grote zorg en toewijding er de plaatjes inplakte. Ik vond geschiedenis ook altijd één van de leukste vakken op school. Zo fascinerend hoe de wereld er in de loop der tijden veranderde.
    Ik wens je nog een fijne zondagavond.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  20. hallo Josephine.

    wat een mooi geschenk is dat,ja daar zal je blij mee geweest zijn,zoiets moet je koesteren.

    groetjes Greet.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Het is een unieke gewaarwording om zo'n boek ter hand te nemen en even door die 'bejaarde' bladzijden te bladeren. Dan komt het verleden weer een beetje tot leven.
    Bij mijn schoonouders liggen er ook nog enkele hele oude boeken, waaronder een Larousse Frans woordenboek van het begin van de eeuw.
    Groetjes :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. wat een prachtig boek en geweldig dat dit allemaal bewaard is gebleven.
    ook weer prachtig zoals je alles heb omlijst.

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achter laat, bedankt.♥