dinsdag 6 april 2010

Oude Shag doosjes...












Gisteren ging ik weer eens in mijn kijkkast snuffelen, [de kast waar ik al een keer eerder over schreef,] mijn oog viel op de oude shag doosjes.  Het zijn eigenlijk gewoon leuke en mooie doosjes die ik toen ik een jaar of zeventien was gebruikte om mijn shag in te doen. 'Javaanse Jongens' rookte ik in die tijd, een driekwart zware shag, en gebruikte daar rijstvloeitjes of houtvrije vloeitjes voor, gemaakt van hennep, de smaak was dan een stuk beter. Het bracht me weer even terug naar die periode. Vaak ging ik in Amsterdam waar ik toen woonde, ergens bij de spiegelgracht naar een café waar 'Pleiners' kwamen. In die tijd had je de 'Dijkers' en 'Pleiners'. Dijkers waren binkie's die als het er op aan kwam flinke klappen uitdeelde, Pleiners waren artistiekelingen zoals ze dat toen noemde. Zelf was ik een pleiner die in dat bewuste café muziek van "Muddy Waters' 'Django Reinhart' 'Billy Holiday'
'Stephane  Crappelli'  en andere zat te beluisteren, muziek waar ik gek op was en trouwens nog steeds ben.  Heftige discussie's werden er gevoerd onder het genot van een heerlijk glas wijn, en regelmatig draaide ik dan een schagje uit één van deze doosjes.  Best leuk om weer even de sfeer van toen te proeven. Grappig eigenlijk hoe een paar oude shagdoosjes deze herinneringen weer naar boven halen...



 

29 opmerkingen:

  1. Lieve Jaqueline

    Wat glimmen ze nog deze doosjes..ik ben natuurlijk een emotionele kip op het moment maar de tranen sprongen in mijn ogen van je foto 's het doosje meest rechts lijkt nl veel op die van mijn vader.......die heb ik notabene uit de vuilnisbak gehaald omdat mijn zus en broers hem niet mooi vonden en het was niet echt ! nou ja !! ik vind hem geweldig en ligt hier te pronken op mijn schaal op tafel ( er staat een foto van op mijn blog)............herinneringen zijn zo mooi en soms zo pijnlijk ...........lieve groetjes Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Josephine,zeker leuk om zo via de shagdoosjes oude herinneringen op te halen.
    Mooie shagdoosjes,leuk dat je ze bewaard hebt.

    Fijne avond verder,lieve gr inka en andre xx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. OOO, wat leuk, wat een bijzondere herinneringen voor mij.
    Ik kan bijna die "wasbenzine" lucht nog ruiken van de aansteker.
    (gelukkig jeugdherinneringen van toen ik nog kind was, hihihi)
    Spiegelgracht, café Hans en Grietje en op de ander hoek de Eland....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk je verhaaltje.
    En Javaanse jongens 3kwart, dat rookt mijn man nu ook.
    Het was altijd zware VAN NELLE maar dat stinkt zo erg, dan maar deze jongens.
    Zelf ben ik ook een shag roker, helaas nog steeds.... mijn longen protesteren!

    Ja en wat muziek betreft ik ben en was een Prince fan!! Eigenlijk vind ik alle muziek wel leuk.( op Hollandstalig na dan )
    Nou ga weer ff verder neuzen.
    Gr Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mooie doosjes hoor,heel leuk om te bewaren,en ook fijne herinneringen.zelf heb ik nooit,maar dan ook nooit gerookt en gedronken,saai he,maar ik gaf er gewoon niet om.mijn zus en moeder rookte wel.ik wilde alleen maar dansen,daar was ik weer gek op.En mijn muziek was ,,DORIS DAY,BEATELS,en alle rock en roll muziek.

    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. zo'n zilveren doosje heb ik hier ook nog liggen.
    het zijn lieve souvenirs:))

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een schattige zilveren doosjes, ik zou er bijna weer van gaan roken....nee niet meer hoor, na 19 jaar! groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk blog Josephine, mooi verhaal en een leuke verzameling.

    Liefs, Haagje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hay Josephine,

    Wat is dit mooi zeg...
    Wat maakten ze er vroeger toch ontzettend veel werk van alle dingen..ja toch?
    Vooral die ingegraveerde krullen aan de voorkant van de doosjes.
    Ja daar ben ik helemaal weg van...
    en dan dat mooie verhaal van jou erbij, helemaal fantastisch!
    Dat je dat allemaal bewaard hebt, zo leuk..

    Lieve groetjes,
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig volgens mij heb je ook veel heerlijke verzamelingen van het één en ander......
    Nou heerlijk hoor, ik geniet lekker met je mee.
    Ben er dol op.
    Fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Josephine, jouw mooie herinneringen halen bij mij ook herinneringen naar boven. Mijn opa had vroeger zo'n zilveren shagdoosje. Na zijn hersenbloeding kwam mijn vader regelmatig langs om voor hem sjekkies voor te draaien en die gingen dan in dat doosje..x

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi lieve Josephine, Ooooo.....ik krijg opeens een zin in een shaggie haha....Heel af en toe overvalt me dit nog steeds, pfffffff je blijft gewoon altijd een roker. Wat een prachtige doosjes, ik heb ze ook wel gehad, rookte ook altijd shag, ook het liefst de wat zwaardere en zo'n aansteker heb ik ook gehad. Wat een heerlijk verhaal, het kon ook niet anders dan dat jij een 'pleiner' was, je bent zo'n artistieke vrouw. Ik heb genoten van je verhaal.
    Je heb heerlijke Paasdagen achter de rug las ik, wat fijn hè dat je moeder nu zo dicht bij je woont.
    Een hele fijne dag en een lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  13. He wat leuk, ik zelf heb nooit gerookt, maar de muziek draai ik vrijwel dagelijks.
    Ik heb hier een uitgebreide collectie van hun zo ook:Ella Fitzgerald, Stan Getz, Astrud Gilberto, kan oneindig doorgaan.
    Kan erzo heerlijk bij wegzwijmelen en...als ik bezig ben.. mee zingen(afwel meegalmen, maar dat geeft hier niets, ben toch hier al de exentriekeling, dus dan past dat wel er bij)
    groetjes Trudy.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een prachtige doosjes josephine, en de herinneringen die ze oproepen zijn ook heel leuk om te horen, jeugdsentiment dus.....
    Fijne dag, lieve groet, Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Moet je eerlijk zeggen dat ik niet wist dat ze bestonden shagdoosjes. Mooie herinneringen! Ik zelf heb het laatste pakje shag van mijn man nog liggen die is overleden zonder doosje dat dan wel. Mooie post bedankt voor het delen.
    Groetjes en een fijne dag Madelon

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Oh geweldig Josephine, je even terug wanen in de tijd van toen! Alsof de tijd heeft stilgestaan bij het ruiken van deze geur.

    Ik heb zelf ook nog een zelf nog sigarettendoosjes van mijn man zijn opa en een koperen tabakspot van mijn moeder haar opa..
    Maar deze exemplaren van jouw zijn wel heel bijzonder en mooi gegraveerd. Het zijn gewoon sieraden!
    Watleuk verhaal over dijker en pleiners, weer wat geleerd;-).Even was je terug...

    Mooi dat je het bewaard hebt.

    Een fijne zonnige dag!

    Lieve groetjes, Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mijn opa had ook zo een doos, ik was het vergeten tot ik ze hier bij jou weer zag;leuk vind ik al die verzamelingen en wat een prachtige foto's heb je er weer van gemaakt,
    jij ook nog een mooie lentedag, liefs, Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Leuk om op deze manier, via shagdoosjes, iets over je achtergrond te horen. Ik las over pleiners en dijkers, wanneer ik in Amsterdam had gewoond, hoorde ik vast ook tot de pleiners.

    Waar is steeds zo benieuwd naar ben is welk fotobewerkingsprogramma je gebruikt? Wanneer je het geheim wilt houden (het geheim van de chef) dan is dat natuurlijk ok.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hello my dear Josephine,Your treasures are truly amazing.......very beautiful silver set!!!!
    Have a very nice sunny day
    Hugs Fleurette

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Oh yes...ik ging even met je mee 'terug in de tijd'...Wij hadden in Hilversum (waar ik toen woonde) Natnekkers en Nozems. De Natnekkers (waar ik bij hoorde) reden op 'n puch of tomas en de Nozems op buikschuivers. Wij gingen naar Tomatuva(bestaat dat nog) in Baarn/Soest en dronken daar ons wijntje en paften er oplos. Hele discussies voerden we daar. Joh...wat enig om daar via jouw prachtige 'shagdoosjes' weer aan herinnerd te worden. Erg leuk!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat zo'n doosje al niet doet. Want door jou verhalen komen er bij mij ook herinneringen naar boven. Hier hadden we ook wel aparte groepen, maar een naam volgens mij niet. Hier was het meer ieder dorp zijn eigen groep, zeg maar. En eens per jaar hebben we nu nog een reunie van het uitgaanscafe van toen met uiteraard de muziek van toen. Sommige zijn ook echt in de tijd stil blijven staan. Leuk om te zien. Wij [jan dus ook] hadden vroeger lang haar. En we waren gek van harde rock muziek. En ik had altijd een pakje DRUM bij mij. Mooie tijd, maar ik vond in die tijd de Soul muziek ook helemaal geweldig.

    lieve groet Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik weet van het bestaan af, van deze doosjes,
    maar heb ze nooit in handen gehad of van dichtbij gezien... ik heb nooit gerookt.
    Toch heb ik genoten van het sfeerbeeld met deze jeugdherinneringen.
    Het lijkt me dat, als je weer eens zo'n doosje opent, er dan een hele wereld van weleer uit tevoorschijn komt. Sommige voorwerpen zijn echte toverdingen :-)

    Hihi, dat timmermansoog heb ik ook hoor,
    't zal aan het fotostandpunt liggen.
    Toch maar even nameten morgen,...
    Groetjes :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Heel mooi gefotografeerd op die bladmuziek!

    Een hele leuke rest van de week, Josephine! Hmm, beetje een rare zin als ik hem zo lees maar je begrijpt wat ik bedoel!

    Veel groeten van Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Fijn die herinneringen bij het zien van de doosjes ! Ikzelf rookte Boule d'Or en Belga, af en toe kocht ik Stuyvesant met zo'n lange filter en een goudkleurig randje (was wat sjieker).
    Ik dacht wel dat jij bij de artistieke groep behoorde...
    Mooie foto's !
    Groetjes,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hoi Josephine,
    wat een mooie doosjes zijn dit, ik wist niet dat die bestonden voor shag. Mijn man rookte vroeger ook shag maar is inmiddels alweer 13 jaar gestopt. Leuk om te lezen hoe dat vroeger ging met de dijkers en pleiners.
    Fijne dag,liefs Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. prachtige doosjes zijn dit en volgens mij heb je een heleboel mooie dingen uit het verleden, en waar je trots op kan zijn.
    de fotos geven het allemaal heel mooi weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hoi lieve Josephine,

    Wat leuk dat we weer even een kijkje mogen nemen in je kijkkast.
    Voor mij is het meer een pronkkast met inmiddels pronkjuwelen....en een vleugje nostalgische herinneringen van een jong mooi meisje.
    De shagdoosjes ken ik wel en die aansteker.....oh....als ik er naar kijk hoor ik weer het geluid bij het aanknippen van dat ding, het is een typisch geluidje wat je uit duizenden andere kan halen.
    Je kan het vergelijken met het bekende startgeluid van 'n Harley Davidson of Porsche 356.
    En ik zie ook een sigarettepijpje in doosje....wat leuk dat je het nog allemaal hebt.

    Heb wel wat oude blikken van Rode Ster shag en Turmac sigaretten die vroeger al mijn aandacht trokken door hun oosterse opdruk.

    Fijn weekeind!
    Ik ga nog eens verder lezen loop echt achter;-)
    Lieve groet,
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wow wat een prachtige verzameling,er zitten echt super mooie tussen,is zeker wel een grote kast Josephine,lieve groetjes Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Dag, Josephine
    Leuk dat je op mijn blog gekeken hebt.
    Ja, via Marja ben ik ook aan het bloggen geslagen en vindt het erg leuk.
    Ik blijf je in iedergeval volgen.
    Lieve groetjes,
    Joke

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achter laat, bedankt.♥