zondag 9 mei 2010

Naaldkant of kantklos techniek...












Weet niet hoe het weer bij jullie is de laatste dagen maar hier in ieder geval behoorlijk nat, koud en winderig. Dus ben ik maar eens de zolderverdieping een beetje aan het reorganiseren.  En.....wat kwam ik er tegen, diep in een la verstopt een heel oud handwerkboek, natuurlijk wist ik het bestaan ervan maar was totaal vergeten waar ik dat boek ooit had neergelegd. Op zolder dus...
Er staat helemaal geen tekst in het boek, misschien hooguit op de kaft, maar juist die kaft zit er niet meer bij.
Als ik al dit kantwerk goed bekijk denk ik dat het het Engelse "Buck Point" handwerk is. Dat werd met hele fijne klosjes geklost met linnengaren.  Maar het zou ook het Vlaamse, Rijselse kant kunnen zijn.
Op misschien het Brusselse Duchess kant. Of wie weet misschien wel het Turnhoutse kant....Eigenlijk kan ik ook niet goed zien of het naaldkant of kantklos kant is. Wie weet is er iemand onder jullie die mij daar antwoord op kan geven, zou het leuk vinden om het te weten. In ieder geval zijn het stuk voor stuk kunstwerkjes, zelf heb ik ook nog een heel oud kleedje met kwastjes die er ongeveer zo uit ziet.



27 opmerkingen:

  1. Wat mooi al dat kant.............ik heb er geen verstand van.............helaas.............kan je niet helpen............Fijne moederdag !! ben je moeder eigenlijk??

    En nu naar bed..niet verder vertellen hoor..................welterusten lieve groetjes Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Schitterend! Het stuk in de rechterbovenhoek en helemaal links onderaan lijken bij "dentelle de Calais", maar helemaal zeker ben ik niet. Helaas is er maar een klein stukje van te zien. Prettig weekend, @nne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ohhhh....kant, kant en nog eens kant!!!!!!!!!!
    Ik ben er helemaal weg van, en dan vooral het oude kant zoals jij ons nu laat zien.
    Dat is voor mij echt zwijmelen...ik gebruik ook ontzettend veel kant voor mijn schepseltjes.
    Ja..kant, kant en nog eens kant,ik droom er soms gewoon van, en nu kan ik nog eens heerlijk het oude kant bij komen bekijken.
    Enne...we lijken inderdaad wel een beetje op elkaar, grappig is dat zeg..het was me nog niet eerder opgevallen hihihihi..

    Dag meis een fijne zondag,
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtig handwerk, helaas heb ik ook geen idee wat dit juist is maar ik geniet met volle teugen van je afbeeldingen want ik heb ook zo een grote liefde voor kant.
    Fijne dag nog vandaag van Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig Josephine al dat mooie kant, daar heb ik ook wel een zwak voor. Wat leuk dat je dit boek zomaar weer tegenkwam op zolder, te mooi om daar neer te leggen hoor. Ik heb niet veel verstand van al die technieken en de streken waar ze eventueel uit vandaan kunnen komen, maar ik hoop dat er hier iemand is die dat wel kan. Ik heb in ieder geval genoten van deze mooie post.
    Hier leek het de afgelopen dagen ook wel herfst i.p.v. Lente. Veel regen en een harde wind waardoor ik eerst nog bang was dat de leilindes het zouden begeven, maar gelukkig staan ze nog fier overeind. De tuin heeft nu in ieder geval genoeg water gehad hihi.
    Ik wens je een hele fijne dag.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi ,
    Wat leuk dat je zo'n boek heb.
    Ik heb ook 2 oude boekjes maar dan voor borduren.
    1 Uit Denemaken en 1 uit Duitsland 1972
    Het zijn allemaal kaarten met patronen.
    Zal er ook eens foto's van maken.

    Ik kan je verder niet helpen.
    Als ik fijn kant zie, denk ik aan Brussels kant.
    Maar er is natuurlijk veel meerrrr.

    Het is een mooie hobby dat borduren en kant maken.
    Borduren doe ik graag, maar kom er niet aan toe. Internet slokt mijn vrije tijd op.
    Toch maar eens minder Bloggen Yvon!!

    Fijne dag gr, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Josephine, ik ben ook een leek op dit gebied, vind het erg mooi en knap gemaakt.
    fijne dag vandaag x

    BeantwoordenVerwijderen
  8. prachtig kantwerk.
    die grote panelen heb ik vroeger wel gemaakt in fijn haakwerk of doorstopwerk in gaas,
    het is een tijd mode geweest:))

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goeie morgen Josephine. Wat een hoop prachtig kantwerk. Ik krijg ieder jaar van mijn schoondochter een kanten kerstboom hangertje uit Brugge of Antwerpen. Handgeklost en zo mooi allemaal. Brugge bezoeken staat nog op mijn to-do lijst. Hopelijk als mijn man beter is komt het er van.
    Ik heb eens "kantklossen"gegoogled en daar vond ik zelfs een hele kantklos startpagina. Veel soorten worden uitgelegd dus je kan je hart ophalen.
    Fijne Zondag.
    Lieve groeten, Riet

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Josephine, wat een prachtige plaatjes, om zoiets te kunnen lijkt me geweldig! Ik kan je helaas niet helpen aan meer informatie, misschien even googgelen? dat opruimen van die zolder is wel een heel goed idee, ik moet ook nodig boven bezig, wij bewonen de bovenverdieping van ons huis niet (meer) en je kunt vast wel raden wat er dan gebeurt....
    Fijne zondag, lieve groet, Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. .......kom meis droog ff je tranen met zakdoekje afgezet met Brusselskant.....
    Niet huilen....doen wij ook niet(meer)we hadden een leuke verjaardag met moeder/oma samen.

    Wat een toeval.....dat jij dit mooie boek op zolder terug vind...en daar deze prachtige post aanwijd.

    Ben ik net gisteren begonnen met informatie over kantklossen te verzamelen en de foto's uit Sri Lanka die ik daar maakten van kantklossende vrouwen erbij te zoeken.

    Maar dat komt nog wel eens in een van mijn posten.

    Als je alvast wat informatie wilt bekijken
    http://blog.seniorennet.be/kantklossen/
    Het is een heel uitgebreide site met veel uitleg over kantklossen uit verschillende landen.

    Fijne zondag,fijne moederdag!!!
    Lieve groet en knuffel!
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  12. hallo Josephine,,helaas zou k het ook niet weten,ja als mijn schoonmoeder nog had geleeft,dan wel,want die wist op handwerk gebied alles.ik heb veel van haar ge-erft d of t .In mijn,trouwjapon zat echt Belgies kant,maar ik weet dus ook niet welke.mooie post trouwens,
    GREET

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja toch wel knap al dat oude ambachtwerk. En ik kan je helaas ook geen antwoord geven.

    Groet Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb er geen verstand van, alleen vind ik het wel PRACHTIG !! ben gek op dit mooie fijne kant!
    zou willen dat ik dat zelf kon, lijkt me heerlijk om dat te doen
    lieve groetjes en bedankt voor je lieve berichtje op mijn blog...
    Yvon

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dat is weer een hele wereld apart, he? Schitterend, maar ook ik weet er niets van. Wel kijk ik geregeld op http://berthi.web-log.nl/berthi/ De maakster weet heel veel van handwerken. Misschien kun je het haar eens vragen? Fijne zondag. Groeten van Geri

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi, Yvon
    Ik zag dat je mijn blog bezocht had, lief van je. Ja mooi die seringen hé?
    Het is nu de tijd er voor, als ze helemaal uit zijn vind ik ze niet eens zo mooi, dan wordt de kleur zo flets.
    Ik vind het erg knap dat kant klossen, maar ik hou zelf meer van borduren, dat heb ik ook erg veel gedaan.
    Lieve groet,
    Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Stuk voor stuk prachtige kunstwerkjes, Josephine !
    Ik heb gebreid en gehaakt, maar hiervan weet ik eigenlijk weinig. Misschien zit er wel Brugse kant tussen ?
    Veel regen hebben we hier niet gehad, maar het is wel koud, ik kijk al uit naar zomerse dagen.
    Nog bedankt, Josephine.
    Fijne week,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Josephine dank je voor je lieve berichtjes op mijn blog.

    Wow prachtig zeg dat kant werk,je zal het maar kunnen,ik wens je een fijne week,lieve groet Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dag Josephine,
    Eerst iets over het kant, onlangs in Brugge geweest en daar dergelijk kant gezien. Ik was bij een atelier dat werk had dat verdraait veel leek op dat wat jij toont, maar misschien zijn die motieve algemeen en niet diret voor een bepaalde regio. Eigenlijk dus geen goed antwoord op je vraag.
    Wat mijn boom betreft,had jij wel een antwoord. Hi, hi, maar ik heb in de tuin een struik met heel andere blaadjes en daarvan weet ik dat ik hem als 'sneeuwbal' gekocht heb. Maar misschien had die pipo er net zoveel verstand van als ik. Ik zal eens op internet gaan zoeken. De bomen hebben namelijk wel een beetje het blad van een sering en lijken totaal niet op die van wat mij als een sneeuwbal is verkocht.
    Lieve groet, Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dag Josephine,
    Gisterenavond nog op internet aan het zoeken geweest. je hebt helemaal gelijk. Dit is een viburnum, maar dat andere struikje wat ik heb ook. Er zijn zoveel waanzinnig veel verschillende soorten. Wat ik ooit heb aangezien voor een apart soort hortensia valt hier ook onder. Phoeee...een mens leert nog eens wat! Dank je wel hoor voor je uitgebreide beschrijving!
    Fijne dag nog en lieve groet, Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Dit is mooi Josephine!!

    Ik heb totaal geen idee waar het vandaan komt. Dus kan je helaas niet helpen.. Maar ik heb wel genoten van al dit moois!

    Wat en weer hé..ik heb helemaal geen gevoel dat we al in mei zitten. Ik ben ook al aan het klussen geslagen. Het mag nu toch eindelijk wel eens komen hoor?! Anders word de zomer wel heel erg kort. Maar wie weet...

    Succes met het reorganiseren!
    Liefs Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Oh ik zie net je berichtje..
    Nee hoor, ik vind het helemaal niet onaardig!
    Ik was er eerlijk gezegd zelf ook een beetje verlegen mee. Er zit best wel veel werk aan vast. Het was mijn eerste en meteen twee tegelijk. ik denk dat ik dit ook niet zo snel op deze manier weer doe. Al is het natuurlijk een eer gekozen te worden!
    Stiekem denk ik, dat er wel meer tegen aan hikken.

    Dus voel je niet bezwaard tegenover mij!
    Doe lekker waar je zin in hebt haha.

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Van kant weet ik helemaal niets af,
    dus hou ik het even bij een lieve groet
    en dank voor je spontane ideeën bij mijn foto's :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Prachtig dat kant. Ook hier in Hongarije wordt nog zulk kant gemaakt.De laatste foto,slijkt op haakwerk geloof dat het fillethaken heet op zijn nederlands hier kun je nog tijdschriften kopen met die technieken. Kantklossen is veel verfijnder. Rond de kerst kun je hier ook kanten kerstversiering kopen. Maar zag het kant gebeuren ook nog in Bratislava en Wenen.
    Hier wordt het ook nog veel op kleding gedragen.
    Maar zeg nou zelf welke vrouw houd nou niet van kant. Het geeft zo.n speciaal...wat moet zeggen kant gevoel. Als je begrijpt wat ik bedoel.
    Precies iets aristocratisch.
    Leuk zo,n onverwachtse vondst op zolder.
    Groetjes Trudy

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hoi,hoi,allereerst dank je wel voor je lieve berichtjes aan ons,heel lief.

    Prachtig stukjes handwerk kan je niet alleen niet verder helpen met de namen,weet er eerlijk gezegd niet zo heel veel van.

    Is het probleem waarover je me mailde opgelost?

    Lieve gr inka en andre

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Je hebt inmiddels al zoveel comments gehad ,daar zal best wel een goede tussen zitten .
    Het zijn mooie werkstukken .
    Lieve groet ♥ RINI ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik ben de laatste tijd helemaal weg van kant, dus je doet me weer een plezier. Dank je wel.

    Liefs, Haagje

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achter laat, bedankt.♥