woensdag 5 mei 2010

Trompe L'oeil...
















Trompe L'oeil is een bepaalde schildertechniek die bedriegelijk realistisch aandoet. Dit Franse woord betekent dan ook letterlijk "Bedrieg het oog" Ben er werkelijk door gefascineerd, zo knap om deze speciale effecten tot stand te brengen. Op verschillende manieren en met uiteenlopende materialen komen dit soort kunstwerkjes tot stand. Vaak worden ze geschilderd op houten panelen, op één van de foto's zie je ook verticaal een naad lopen. Ook op straten worden er complete schilderijen gemaakt die je doen geloven dat het zich in diepte afspeelt.  Mozaiek steentjes op zodanige manier op een vlakke achtergrond plakken dat je het idee hebt dat er een enorme vaas met fruit in een nisje staat. Ook in tuinen is het heel erg mooi om toe te passen, zie je het al voor je, lekker lui liggend in je tuinstoel, de zon die je huid verwarmd en dan aan het einde van de rozenbogen een tafereel van pilaren met een geweldig uitzicht, dat doet je toch werkelijk dromen...Ook worden er wel eens platte dunne latjes gebruikt die zodanig vast gezet worden dat het een effect van een grote nis geeft,  als je daarvoor dan een prachtige bloeiende struik zet geeft dat heel veel diepte. Ben benieuwd wat jullie van deze gezichtsbedrog technieken vinden...


24 opmerkingen:

  1. Ik vind dit prachtig, ook de straatkunst wordt al mooier. De foto die je geplaatst hebt is zo echt dat ik de angst voel om erin te vallen :-) Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goede morgen...
    Ook in de periode van 17e 18e eeuw had je hele goeie!
    Vaak schilderden ze dan "prikbord" achtige taferelen, waarbij het leek alsof je een (b.v)
    brief of ander plat voorwerp er zo af zou kunnen halen...
    Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben weg van de bovenste foto, de rest is niet mijn stijl Maar ik vind het wel waanzinnig knap. Je moet goed kijken of het wel een schilderij is of geen bewerkte foto!
    Ga je nog wat doen met bevrijdingsdag, ik lig in de lappenmand en daar baal ik aardig van!
    Groetjes Madelon

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi wat zoiets doet. Dat gat in de weg is wel heel eng echt.

    groetjes Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat een prachtige fotos weer en ik geniet altijd van je verhalen en uitleg er bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig, het zijn echte kunstwerkjes...
    lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtige kunst Josephine. Hier hou ik van. Jij legt alles zo mooi uit, daar leren we weer van. Die gave heb ik helaas niet.Lieve groeten van Riet.
    Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. They are amazing.I've seen them before,but I'm more fascinated each time.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige schilderijen en mooie tekst !

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dag lievertje ♥♥♥
    wat is dit ook weer appart en die diepte er in
    en dat inderdaad op een plat vlak.
    Je heb er weer iets bizonders van gemaakt,ze zijn ook heel rust gevend vind ik, behalve de zesde wel heel knap maar ook heel heftig.
    heel veel liefs Mamske.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. nou,,nou, weet gewoon niet wat ik zeggen moet,het is altijd een verassing bij je,weer iets heel anders, maar mooi zijn ze,vind ze allemaal prachtig ,en kijk hier graag naar.groetjes Greet
    en een fijne dag nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. hele mooie voorbeelden van deze techniek !

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een mooie kunst !! zo leer ik nog eens wat op zo'n blog !! mooi hoor............vooral het gat in de weg....superrrr.......heerlijk vrij nu.......vandaag gewerkt ....morgen niks...jippie!!.......en misschien vrijdag nog werken...........tis moederdag he??!! zucht.......fijne avond lieve groetjes Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Schitterend vind ik het! En dat idee van zoiets in de tuin.....lijkt me geweldig, ik zou geloof ik iets met een groot meer willen, met veel riet, mmmmm.
    Fijne avond, lieve groetjes, Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hay Josephine,

    Wat een kunstwerken zijn dit...geweldig als je zo kunt schilderen.
    Maar volgens mij is dit maar voor winig weggelegd om zo te schilderen...het is amazing!

    Liefs,
    Marijkexxx

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat prachtig is dat Josephine. Ik heb ook weleens van die tekeningen op straat gezien, gewoon 'eng' echt hihi.
    Ik vind je header trouwens ook weer prachtig.
    Fijne avond en een lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtig die schildertechniek !
    Ik had al zulke kunstwerken gezien, maar deze nog niet, fascinerend om naar te kijken.
    Mooi uitgekozen, Josephine !
    Groetjes,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik vind ze prachtig hoor!

    Maar er zit ook een 'denkertje' achter:
    zien we wel altijd wat we denken te zien? Hoeveel dingen in ons dagelijks leven zijn er 'gezichtsbedrog...'

    haha, ja er waren een tiental pogingen nodig voor mijn foto... en vooral wachten tot er niet veel voorbijgangers waren om te ontkomen aan de blikken van 'wat een gek is dit'...
    Het is de decoratieve verlichting boven de ingangen van shopping 'K'.

    Groetjes :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Deze 3D techniek heeft mij altijd al gefasineerd,vooral de geschilderde plafonds in barokkerken en paleizen,waar door middel van de overdaad indruk op de bezoeker gemaakt moest worden.

    De realistische tekeningen waar kunstenaars in veel grote steden met hun stoepkrijt de aandacht trekken van vele belangstellenden daarvan vind ik het zo frappant dat je het bedrieglijke effect enkel waar kan nemen vanuit 'n bepaalde hoek.

    Heel leuk en zeker niet vreemd dat jij als kunstzinnig en creatief mens hier een post aan wijd.

    Jij bent altijd van Harte welkom om op mijn blog te komen zwemelen.......ik doe dat ook bij jou mooie posten!!!

    Kijk nou al vol belangstelling uit welke kunstvorm jij de volgende keer weer onder de aandacht gaat brengen.

    Fijne dag!
    Liefs,
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Trompe l'oeil is inderdaad een hele fijne techniek. Ik kocht ooit een boek over leven in de Provence (het werd uiteindelijk Kreta!) en daarin staan ook prachtige voorbeelden. Ik wens je heel veel liefs, en bedankt om al die mooie beelden met ons te delen, @nne

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ja heel boeiend om te zien .
    Echt plaatjes hier in Rotterdam doen ze dat ook wel eens.
    Met krijtjes dan....

    Super gedaan.

    gr Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Leuke post josephine. prachtige vorbeelden.
    groetjes Trudy

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Josephine,prachtige foto’s,ik weet nog wel dat ik jaren geleden in parijs was en af en toe straatkunst tegenkwam,schitterend.
    De medereizigers dachten inderdaad dat het echt was maar,ik verpestte de boel om ik met mijn geoefende oog zag dat het niet echt was,zat toedertijd nog in het werk als grafische vormgeefster dus ja,dan kan het niet anders.
    Nee,helaas de takken van de magnolia hebben het niet gered,ze hebben nog prachtig gebloeid maar gauw daarna waren ze dood.
    Het ergste is dat ik een tip kreeg van buurtjes van mijn moeder dat de woningbouw de magnolia om had laten zagen.
    Ik ben er afgelopen zondag nog even in de tuin wezen kijken (er zijn toch nog geen nieuwe bewoners)en het deed vreselijk pijn maar goed,zo is het leven wat voor ons herineringen heeft vindt een ander misschien vreselijk.
    Maar eerlijk gezegd snap ik niet dat iemand een magnolia lelijk vindt?

    Alvast een heel fijn weekend,lieve gr van ons.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wow zeg dit is gaaf.....net 3D maar dit was er natuurlijk al veel eerder........Echt om bij weg te dromen zijn ze.....de gang door en dan....het paradijs op aarde.......

    Over de fair, het is mijn mannetje deze keer die alle leuke blogdames mag ontmoeten....de bofferd.......ik mag wel oppassen;))
    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achter laat, bedankt.♥