vrijdag 21 mei 2010

Oud jeugdboek Pinkeltje...













Er is weer een mooi oud jeugdboek tevoorschijn gekomen, "De avonturen van Pinkeltje" het is de eerste uitgave uit 1939 van Dick Laan. De boekenlegger van leer is ook nog uit die tijd. En het grappige is dat mijn moeder dit boek weer van haar ouders heeft gekregen. Zelf heb ik er heel veel in gelezen als klein meisje. Pinkeltje is een mannetje met een witte baard en een puntmuts. Hij is zo groot als een pink, vandaar zijn naam, hij is echter geen kabouter. De vriendjes zijn de hond, Wiebelstaartje, de poes Snorrebaard en vijf muisjes: Knabbeltje, Grijshuidje, Zwartsnoetje, Kraaloogje en Langstaartje. En een ander vriendje is Wolkewietje, een wolkenmannetje even groot als Pinkeltje maar afkomstig van bovenop de wolken. Zo grappig dat ik me nog zo goed kan herinneren dat ik niet begreep dat er zo'n klein mensje kon bestaan. En ongetwijfeld zal ik daar mijn moeder veel vragen over hebben gesteld. Bij ons in de buurt was er in die tijd een soort flatgebouw neergezet, een van de eerste met iets van acht etage's,  en dat was heel wat. En in mijn fantasie zag ik altijd als we daar langs kwamen Pinkletje ergens op het dak rond scharellen. Hier laat ik een paar illustratie's zien waarmee het boek vol staat, zo schattig de tekeningen uit die tijd van Dokie van Amstel. De bijbehorende verhaaltjes boeide me enorm. Erg leuk om dit boek na zo lange tijd weer eens door mij handen te laten gaan.



25 opmerkingen:

  1. Lieve Joske ♥♥♥
    ik heb net een lekker bakkie gemaakt,en dan weet je het wel even bij de blogges kijken.
    Wat leuk dat je mijn jeugd boek hier heb geplaats.
    Inderdaad zag jij pinkeltje boven op de wolken krabber zitten en je zag zelfs de kleur van zijn mutsje,en wij hielpen je mee fantazeren.
    De koffie is op en ik ga weer lekker verder slapen heel veel liefs Mamske.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een heerlijk boekje. Wat een schattige namen ook voor de verschillende "personages". Groetjes en een fijn weekend, @nne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh Pinkeltje is inderdaad jeugdsentiment!
    Maar dit is wel een héél mooi oud boekje, in mijn tijd waren ze felgeel aan de buitenkant met felgekleurde plaatjes...maar de verhaaltjes mmm om van te smullen zo leuk!
    Ik heb ze ook aan mijn kinderen voorgelezen, inmiddels zijn ze er nu iets te groot voor :)
    Geweldige bewerkingen heb je er ook van gemaakt! Heel mooi.

    Voel je je weer helemaal opgeknapt? Ik hoop 't voor je!
    Veel groetjes,

    Veronique

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Jo, weet je dat ik ze nog steeds lees? Ik heb mijn kinderboeken jaren geleden weggedaan tijdens een verhuizing en heb daar nu spijt van. Vind er af en toe eentje in de kringloop.
    Wat een mooi exemplaar heb jij. x

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk zo'n oud boekje.
    Ik heb ook veel oude boekjes.
    Jij heb er weer mooie kunstfoto's van gemaakt.

    Ga ook eens proberen om mijn collectie voor de lens te krijgen. Lang leve de nostalgie.....

    Gr Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi lieve Josephine,

    Pinkeltje.....ohhh wat leuk, jeugsentiment ook voor mij, ik heb hier ook nog de Pinkeltjesboeken van vroeger liggen, maar niet zo'n prachtig exemplaar als jij ons laat zien.
    Wat bijzonder...opeens komen er alemaal herinneringen naar boven waarvan je je niet bewust bent dat dit toch allemaal ergens in je bovenkamer ligt opgeslagen.

    Leuke post.

    Voel je je alweer wat beter?

    Hopelijk wel en kan je genieten van het Pinksterweekend.

    Fijne dagen.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Pinkeltje super leuk en voor alle generaties!
    Mooi hé dat het altijd leuk en spannend blijft.
    Mijn Ik had ze en stuk of 10 en mijn dochter heeft ze aangevuld de afgelopen jaren en hu hebben we alle delen.
    Maar niet de prachtige uitgave die jij hebt!
    Ik vind het super!! en wat mooi dat het zo in de familie door wordt gegeven!!
    Bijzonder mooi cadeau
    Ik wens je een heel fijn pinksterweekend
    Lieve groet Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Josphine,

    Dit is wel een heel bijzonder exemplaar!
    De herinnering die je moeder eronder plaats maakt het nog mooier!

    Toen onze oudste geboren is, hebben we een 30 delige serie gekocht.. Qua uiterlijk natuurlijk niet vergelijkbaar. Maar hoop dat het net als jouw'n exemplaar ooit ook zo bijzonder mag worden.

    Fijn pinksterweekend,
    Liefs Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een heerlijk verhaal......jeugdsentiment...........en leuke foto's !! grappig bewerkt !! hier hou ik van leuk leuk !!!

    Fijn weekend ! lieve groetjes Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Beautiful illustrations! I love old books, especially childhood books. I enjoyed reading your story. ;-)


    Have a lovely weekend

    Warm wishes
    Isabelle x

    BeantwoordenVerwijderen
  11. dat boek heb ik ook nog,heel oud en echt jeugdsentiment.
    ik hield niet zo van jip en janneke, wel van pinkeltje:))

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha Lieve Josephine,

    Fijn om je weer te lezen en dan nog wel in een post met jeugdsentiment, daar hou ik zeker van!

    Wat heb je het weer schattig afgebeeld met die kleine speelgoedjes erbij!!!

    De nieuwere uitgaven van Pinkeltje liggen hier vast ook nog op zolder in de grote oude kast van Harry's opa, waar alles maar ingestopt is wat echt niet weg mag;-)

    Kan me niet herinneren dat ik als kind boeken van Pinkeltje gelezen heb, wel de boekjes van Piggelmee, en dan liet ik mijn fantasie ook de vrije loop, ik wilde maar één ding....als ik groot was, ook in zo'n omgekeerde keulsepot wonen ,dat leek mij zooooo gezellig!

    Fijne zonnige Pinkterdagen!!!
    Lieve groetjes,
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hello again! Childhood stories are the best,like our litlle treasures. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ha Lieve Josephine.Wat ben ik blij weer wat van je te lezen. Iedere dag keek ik of je al beter was.Je hebt het zwaar te pakken gehad hè. Wat leuk dat pinkeltje boek. Ken ik nog van vroeger. Wat heb jij een mooie uitgave . Die is goud waard.
    Mijn man is weer aardig opgeknapt. Hij kan weer alles, mag alleen zes weken niet tillen en daar moet ik constant op letten, het gaat onwillekeurig.
    Het zonnetje schijnt hier ook lekker, hadden we allemaal hard nodig denk ik.
    Fijne Pinksterdagen!
    Lieve groeten van Riet

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Pinkeltje, vond ik altijd geweldig. En wat heb je daar een leuke creatie van gemaakt.

    lieve groet Lia
    fijne pinksterdagen

    BeantwoordenVerwijderen
  16. hallo Josephine,gelukkig weer aan de betere hand,we miste je al.
    leuk oud boek is dit,mijn kinderen hebben pinkeltje ook gelezen,maar de nieuwe uitgave.wat een lekker weer he,ook in de tuin bezig, ik wel,krijg dit weekeinde 2 loge's,ze staan in Ommen op de beurs,dus bij mij slapen.
    gezellig hoor.

    mag ik je fijne Pinksterdagen wensen.en doe rustig aan.lieve groetjes GREET

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Oh Josephine, wat fijn om nog zo'n jeugdboekje te hebben ! Lijkt me grappig die verhalen !
    Je hebt de foto's ook zo mooi versierd, met het fietsje en de auto vind ik tof !
    Je vroeg nog over mijn kaart : de strik en het stiksel zijn scraps en de bloemetjes op de achtergrond zijn brushes (gemaakt uit afbeeldingen). Dit was een fijne kaart om te maken.
    Fijn dat je weer beter bent,
    geniet van de Pinksterdagen,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Lieve Josephine,

    Ben je alweer helemaal opgeknapt meis?
    Gaat het al weer een beetje met je?

    Die boekjes zijn zo schattig, echt jeugdsetiment..geweldig.
    Ik vind die namen in die boekjes altijd zo geweldig en die éénvoudige spannende verhalen,leuk hoor.

    Fijne pinksterdagen...
    Marijkexxx

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hello my dear Josephine, Your photos are again amazing.......... I love the old children's books!!!!
    Have a very nice evening and weekend:)
    Hugs Fleurette

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Boeken zijn een kostbaar en dierbaar bezit. Je schrijft zo leuk over Pinkeltje en je foto's zijn heel mooi bewerkt. Blijf altijd dromen en zie wat je wilt zien.

    Lieve groet
    Hermine

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Jaa Josephine, ook ik ken Pinkeltje uit mijn jeugdjaren en heb hier ook twee boeken in de kast staan. Niet zulke prachtige exemplaren als die van jou, maar wel duidelijk helemaal stukgelezen. Mooi hoor, zo´n heel oud boek. Ik heb zelf een hele oude `Tutte mei de linten` een boekje met Friese opzegversjes, ook zo´n dierbaar bezit!
    Fijn Pinksterweekend, lieve groet, Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hallo Josephine,kan me de boeken nog wel heringeren van dat mijn broer ze gehad heeft volgens mij ooit van mijn opa.
    Ze hebben heel lang bij mijn ouders op zolder gelegen en,op een gegeven moment hebben ze ze aan buren gegeven voor de kinderen.
    Leuke boeken.

    Hele fijne dagen gewenst,gaat het alweer beter met je?Ik hoop het,lieve gr

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi, Josephine
    Ik heb het idee dat ik het gevonden heb.
    Waarschijnlijk zie je nu wel mijn laatste foto's en schilderwerken?
    Mijn partner heeft me geholpen, en bedankt voor je lieve e-mail, wat een mooie met die twee vogels in de linkerboven hoek, heel apart.
    Ik heb jou blog natuurlijk ook weer bekeken, het zoet er geweldig uit.
    Lieve groetjes,
    Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  24. wat leuk om dit te zien op de fotos.
    en ik geniet altijd van je vertellingen.
    deze boeken zijn zo enig en je verhaaltje over pinkeltje

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat gaaf zeg,wij hadden thuis ook Pinkeltje,maar dan de gele boeken,niet zo`n prachtige oude,lieve groet Joke.

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achter laat, bedankt.♥