maandag 14 februari 2011

Toosje mijn oude pop ***










Ja hoor Loesje, je hebt me aangestoken met je prachtige verzameling oude poppen. Door jou heb ik weer eens één van mijn oude poppen, [TOOSJE] van zolder gehaald. Als meisje van een jaar of tien, dus zo rond 1957, ja ik weet het, tegenwoordig zijn ze bijna getrouwd op die leeftijd, maar ik speelde nog volop met poppen. Bij Google ben ik eens gaan zoeken want op het halsje staat: "JUWEL 45" tot op heden heb ik er nog niets over kunnen vinden. Misschien weet één  van jullie iets meer over deze pop te vertellen? Toosje is 45 cm. groot en ik denk van Polyethyleen, ze heeft slaapoogjes maar de oogjes zelf waren ooit geschilderd denk ik want daar is bijna niets meer van te zien, alleen een metalen kruisje in de diepte.  Ook zegt ze MAMA als je haar heen en weer beweegt, en dat werkt nog steeds. De handjes zijn draaibaar. De kleertjes die ze draagt zijn niet goed passend maar daar ik ze zelf toen ik klein was gemaakt heb laat ik het zoals het is. Gisteren was ik bij  mijn moeder en heb twee schattige metalen knoopjes die met de hand zijn ingekleurd gevonden in haar grote verzameling mooie knoopjes, kralen enz. Zo schattig zijn ze, en mocht ze meenemen, lief hé.  Je ziet ze op het hoofdbandje en gestrikt sjaaltje om haar middel. Er wonen nog een aantal oude poppen op zolder maar die laat ik later weer eens zien. TOOSJE vindt  het wel gezellig om even in de belangstelling te staan, de deugniet. En zeg nou zelf, TOOSJE is toch een BEAUTY!!!


21 opmerkingen:

  1. Weet je dat je werkelijk op Toosje lijkt!!
    Het hoofdje dan hoor, de rest hoop ik niet, hihihi
    Komt dit door de censuur? ;-)
    Zoniet, evengoed welterusten hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Iets om zuinig op te zijn héél mooi die pop!!

    Gr Stina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goedemorgen Josephine,

    Ja dit is een prachtige pop...
    Dat haar en die ogen...mooi!
    Toosje is een plaatje om te zien, het ljkt wel een klein bruidje.
    De oude knoopjes zin ook al zo schattig.
    Kortom Toosje is een liefie.

    Meisje fijne dag gewenst,

    Marijkexxx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik kan je helaas niet helpen aan meer informatie, ik vind dat ze erg op een schildpad-pop lijkt. Wat een schatje! x

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een lieverdje is jouw Toosje. Ik vind het heel bijzonder dat je haar zolang bewaard hebt hoor!
    En wat heeft ze leuke kleedjes aan, die knoopjes, zo mooi!
    Geniet maar lekker van elkaar, ook grote meisjes mogen met poppen spelen hoor ;)
    Fijne dag van Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Toosje is echt prachtig!!!
    Leuk dat je haar nog steeds hebt.
    De kleertjes zijn dus heel speciaal als je ze zelf gemaakt hebt.
    Leuk hoor...ik heb bijna geen speelgoed van vroeger meer....geloof ergens nog een oude barbie...

    fijne dag meis...liefs Carla.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Toosje is prachtig !! leuk dat je haar nog hebt !!.....ik heb er geen verstand van dus kan je helaas niet helpen....hele fijne dag meis !! liefs Ria...xxx..

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi hoi....ik zag in mijn post al een kelin plaatje van je popje en ben gelijk hierheen gesjeest, Meisje wat een dotje.....natuurlijk haal je haar benenden,en de andere popjes later ook,hoop ik.Ze heeft een heellief gezichje...het merk ken ik ook niet. Maar misschien komt er hier wel iemand die het weet. Ook je foto`s zijn schattig om te zien...en die knoopjes....ook al zo schattig. Ik moest zo lachen om jou...dat ze met 10 al bijna getrouwd zijn...hahahahhahaha...hier niet hoor, wel aan de verkering maar ze trouwen tegenwoordig niet eens meer.Maar het poppenspel is bij veel meisjes inderdaad al op vroege leeftijd afgelopen, ik speelde tot mijn 16e nog met barbies,en eerlijk is eerlijk...ik ben nu bijna 50 en volgens mij speel ik er nog steeds mee..hahahahahaha..leuk toch?

    Heerlijk post Josephine

    lieve groetjes

    Loesje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dag lieverdje♥♥♥
    wat een schatje is Toosje toch,en je heb haar weer heel mooi op de foto's gezet in een sierlijst.
    En ze ziet er nog zo gaaf uit terwijl je heel veel met ze gespeelt hebt, ook vind ik dat je toch haar oogjes nog kan zien op de foto,
    heel veel liefs Mamske.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lieve Josephine, wat een prachtige pop!
    Fijn dat je haar nog hebt, samen met je andere verzameling. Toosje is echt een beauty..je mag best trost op haar zijn. Bijna zonde dat ze op zolder woont. Wat een prachtige knopen heb je van je moeder gekregen..heel bijzonder. Wat heerlijk als er nog zoveel nostalgie aanwezig is! Met de komst van de computer is het spelen enorm afgenomen.Op woensdagmiddag zou je toch veel kinderen op straat moeten zien. Kinderen zijn op vroege leeftijd al heel erg met uiterlijk, jongens/meisjes en mobieltjes bezig.Ik dwaal af hihi

    Zorg goed voor Toosje ;-)

    Fijne dag,
    Liefs Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Toosje is inderdaad een beauty, Josephine, mooi in haar kleedje met kant !
    Prachtige metalen knoopjes, zo lief dat je deze mocht hebben van je moeder !
    Op de eerste foto vind ik haar het mooist.
    Fijne week,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtige pop heb je. En fijn dat ze even van de zolder af mocht.

    groetjes Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat zijn die popjes van vroeger toch mooi! En ook veel sentimentele waarde zo uit je jeugd. Toosje is erg mooi. Ik had, heb een jongetje! En hij heeft ook nog tandjes! Hoe vind je die? Heb alleen nog geen kleertjes meer voor hem. Volgens mij zijn die poppen van cellulose gemaakt?
    Toosje is erg fotogeniek!

    Liefs Janny.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Toosje is werkelijk een juweeltje.....
    Ze verdiend toch zeker een ereplekje bij je in huis....?
    Zo'n lieverd.
    Fijne avond
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hello my dearest Josephine ,Your doll is beautiful and the photos are amazing!!!
    have a nice evening
    Hugs
    Fleurette

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ohhhh.....wat een prachtige pop Josephine, dat gezichtje ....zo mooi. Dat waren nog eens prachtige poppen die ze vroeger maakten en.....je heb er nog meer!
    Wat mooi ook die knoopjes die je van je mams mee mocht nemen, het lijken wel sieraden zo mooi.
    Toosje staat als een echt model op de foto.
    Fijne avond en liefs, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dag Josephine,
    Leuk dat jij je poppen nog hebt. Ik was de oudste van vijf kinderen, dus mijn speelgoed ging al gauw naar nummertje twee om vervolgens, wanneer het heel bleef, af te zakken tot nummer vijf. Vervolgens hadden wij een gezin in de buurt die volgens mijn ouders weinig te verteren hadden en waar alles wat nog heel en leuk was naar toe ging. Sterker nog wij werden soms aan het breien of naaien gezet om de poppen voor dat ze naar een andere eigenaar gingen van nieuwe kleren te voorzien. Zo sloeg moeder twee vliegen in één klap: charitatief en nuttig. Je moet er maar opkomen. Gevolg is wel dat onze speelgoedkisten een gezonde roulatie kenden.
    Fijne avond nog en lieve groet, Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  18. een prachtige pop josephine.
    ik heb een hele antieke collectie gehad, met een super hoge geldwaarde.
    wat doe ik, verkopen , voor veel geld wel, maar ben er nu nog ziek van.
    vind je foto,s prachtig en wat fijn dat je haar nog behouden hebt

    BeantwoordenVerwijderen
  19. lieve josephine,wat een bijzondere pop.leuk dat jij ook een poppenkind was,ik was het namelijk ook heel erg, kreeg op mijn 14.verjaardag nog een pop,die mijn jongere broertje van 4 j.ook gelijk weer stuk maakte.oh...wat vond ik dat erg.dit was de eerste pop die ik kreeg.wees maar zuinig op je poppenkind hoor.

    lieve groetjes GREET

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ze is schitterend en wat geweldig dat ze je speelpop was,ik vind je foto`s echt prachtig Josephine,dat kun je toch zo goed,liefs Joke.

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achter laat, bedankt.♥