woensdag 9 september 2009

Oud Verkade album...






















Dit album "kamerplanten" van Verkade is uitgegeven in 1928, het was echter niet compleet want er moesten nog allerlei plantenplaatjes verzameld en ingeplakt worden. Als je in die tijd levensmiddelen van het merk  Verkade kocht kreeg je er een bepaalde periode plantenplaatjes bij. Om het album compleet te krijgen moesten er 132 kleine en 10 grote afbeeldingen in het boek geplakt worden. Zo grappig, er stond nog bij vermeld dat er een goede kwaliteit kleefstof gebruikt moest worden zoals "Gluton"van de firma "Talens & Zoon" te Apeldoorn. De potjes waren te verkrijgen in drie maten met kwastje, 0.30, 0.45 en 0.90 cent per potje. Best een hoop geld in die tijd. Het album is ook nog in  de oud hollandse taal geschreven, kan me dat nog goed herinneren uit de tijd van mijn oma's, menschen met sch, en zoo met dubbel o, enz. Het album komt bij de ouders van mijn vader vandaan, mijn opa en oma dus. Mijn vader was geboren in 1913 dus toen in 1928 was hij en jongetje van 15 jaar. Mijn moeder vertelde dat mijn vader het album compleet heeft gemaakt. best nog een heel gedoe want je moest natuurlijk plaatjes gaan ruilen om ze allemaal in je bezit te krijgen. Nu verdiend dit album niet de schoonheidsprijs in de zin van dat het nogal gehavend is. Maar ohhh, ondanks dat ben ik erg blij dat ik het in mijn bezit heb. Voor mij is het een PRACHT exemplaar en vooral natuurlijk omdat mijn vader het compleet heeft gemaakt.


Lieve groet, Josephine

15 opmerkingen:

  1. De Verkade albiums zijn zo mooi om te zien, ik zie ze wel eens op rommelmarkten en meestal werp ik er wel een blik in. Ze zijn met de prijs altijd aan de hoge kant dus ik heb er nog nooit een gekocht, maar kijken is ook leuk! Je hebt een mooi exemplaar en met zo,n verhaal erbij is het extra bijzonder.
    Groetjes Jo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat was dat altijd leuk om in die albus te kijken , dat weet ik nog heel goed als ik bij mijn tante Mies mocht spelen . Zij had geen kinderen maar wel altijd erg mooie spullen om mee te spelen of je mocht in zulke mooie boeken kijken . Even een stukje nostalgie .
    lieve groet Rini

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb ze weleens gezien op markten. En dat het wat gehavend is, is helemaal niet erg. Het mooiste is dat je vader er zo zijn best voor heeft gedaan om het compleet te krijgen. En dat jij het nu in je bezit hebt.

    groetjes Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ze zijn prachtig deze albums! Ik kende deze met planten nog niet, erg bijzonder vooral omdat het van je vader geweest is.
    Geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat mooi dit album. Helemaal prachtig dat je vader het compleet gemaakt heeft. Ik kan me dit album niet meer herinneren, ik denk dat er in de oorlog bij ons veel verloren is gegaan.
    Lieve groet van Riet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wouw wat bijzonder
    en al die herineringen die dan ook mee naar boven komen
    mooi zeg
    je schrijft er dan ook met veel liefde over
    leuk om met ons te delen en fijn om te lezen josephine

    ik ga mijn bed opzoeken want ben nu wel heel moe en morgen is het weer vroeg dag
    ik wens je een heerlijke avond toe
    ps je hebt er weer een heel mooi bijzonder werkje van gemaakt ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lieve Crea,
    wat leuk dat je hier het album van Pappa geplaatst heb.
    Voor mij ook weer leuk om het te zien, je groene vingers heb je niet van vreemde, wij waren ook altijd met de natuur bezig.
    En wat ik leuk vind dat, dat boek nog zes jaar jonger is las ik.
    En je heb er weer mooie foto's van gemaakt ik ben trots op je veel liefs Mamske.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Beautiful book, compliment, beautiful also the photos.

    Hi from Venice
    Rosarita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hi Josephine, thank you for visiting and for your nice comment on my blog! You have got wonderful site too. Your photos are very nice and interesting. Have a nice day

    BeantwoordenVerwijderen
  10. hi josephine

    dank je voor je compliment :)
    maar ik denk niet dat het een 3 kolom layout is (eigenlijk weet ik het niet echt goed)
    maar volgens mij heb ik dezelfde als jou
    (nou daar schiet je ook niet veel mee op met dit antwoord...*bloos*)
    wat ik me afvraag hoe doe jij dat nou met dit
    **You might also like:** hoe kan ik dat zo aanpassen? ik zou dat heel graag willen en had al verschillende dingen geprobeert maar ik zie het bij mij nog niet echt

    liefs xzenna ☼

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Josephine,
    Wat mooi zo'n album. Dat zie je tegenwoordig niet meer. Het leuke is om dit soort dingen te sparen. Ik kan me herinneren dat je vroeger vaak dingetjes kreeg bij levensmiddelen. Maar dit is uniek, vooral ook dat het van je familie is geweest. Dan is de emotionele waarde heel hoog. Je hebt er wederom weer prachtige foto's van gemaakt. Ik heb nog even gekeken naar de foto op mijn blog. Je hebt wel gelijk dat hij een beetje vaag is geworden. Het is mij niet gelukt om dat te verbeteren, nou ja volgende keer beter. De courgettesoep was verrukkelijk. Heerlijk recept. Dank je wel.
    Alvast een fijn weekend.
    Groetjes Renata

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Josephine ,
    Jouw vraag was of Mieke ook een blog heeft en dat is ja , je moet even bij mij in het rijtje kijken , het heet "Mykos bloggos"
    Plezier met het bekijken van haar blog .
    En mijn hobby kamer is altijd rommelig , alleen voor deze foto en als ik mat vakantie ga is het opgeruimd ;o)
    Groetjes Rini

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Josephine, dit is een boek om te koesteren, wat speciaal.
    Ik vind het prachtig met die mooie tekeningen en plaatjes en wat leuk dat je vader ervoor heeft gezorgd dat alle plaatjes er een plekje kregen.
    Een prachtig bezit.
    Fijne zondag.
    Groetjes Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  14. mooie dingen zijn dat, vooral omdat het zo schattig is dat je vader het bij elkaar gespaard heeft..
    fijne dag nog verder.
    groetjes Kari

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Josephine,

    Wat lief dat je zo snel na plaatsing reageerde op mijn blog. Je was zeker net actief online, zeg maar. Ik kom hier dus ook weer ff kijken en reageer even op jouw mooie compositie van het fotoalbum, de besjes en de vulpennen. Wow heel gaaf bedacht en neergelegd. De foto's stralen uit dat er iets staat te gebeuren wat door iemand stijlvol op papier wordt gezet en nog generaties later gelezen! Heel gaaf dat je dit effect (onbedoeld) bereikt met je foto's !

    Groet en een heerlijke week gewenst,
    Lavender

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achter laat, bedankt.♥