zaterdag 3 oktober 2009

Percolator [Antiek]...





















Deze percolator heb ik meer dan 35 jaar geleden gekocht in een antiekwinkel. En ik was meteen verliefd toen ik hem zag staan, vooral om de mooie vormgeving. Nu vond ik in die tijd dat je de dingen vooral ook moest gebruiken waarvoor ze bestemd zijn. Nou ik kan jullie wel vertellen dat de koffie uit deze pruttelpot niet echt geweldig smaakt. Maar toch als ik mensen te eten kreeg, [en dat was regelmatig] dan stond deze percolator aan het einde van het diner op tafel te pruttelen naast mijn zelf gemaakte bonbons en taartjes. Gewoon omdat ik het een gezellig sfeertje vond hebben. Er was af en toe zelfs iemand die de koffie ook lekker vond. Maar daar naast maakte ik toch maar even een lekker kopje koffie in de Franse "Melior"  doordruk koffiepot. [Te zien op de onderste foto.] En ik gebruikte daarvoor Arabica bonen, een fijne soort met heerlijk aroma. En maalde de bonen zelf in mijn oude houten koffiemolen tot de juiste grofheid. Het mooie is dat de percolator helemaal compleet is, en de orginele glazen stolpdeksel nog altijd door de jaren heen heel is gebleven.


Lieve groet Josephine

21 opmerkingen:

  1. oohh..wat mooi je foto`s van dit prachtig antiek!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Josephine, prachtig percolator, prachtig foto!!!Ik hou van koffie! Prachtige nacht! Fleurette

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Josephine.
    De pruttelkofie was inderdaad niet bepaald lekker maar werd veel gebruikt in ieder geval in Noord Brabant.Later heb ik eens gelezen dat het nog erg slecht voor de gezondheid was ook. :)) Ik heb ook nog en Melior in de kast staan voor als het espresso apparaat stuk is en ik één kopje koffie wil.
    Leuke foto's van het antiek en het nieuwe apparaat en van de bonen?
    Lieve groet van Riet
    Oh ja, ik zie alleen maar gekleurde wijzers op mijn klok.:))))

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hahahaha soms wil het oog ook wat ook al smaakt het minder, want zeg nou zelf zo'n percolator maakt het wel helemaal af op tafel.
    Ben jij ook zo'n koffieleut??? nou ik wel :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie koffiemaker,ja sorry kan de naam niet onthouden en wat gaaf dat je zelfs bonbons en taartjes maakt,wel grappig dat je schrijft,dat het niet zo super smaakt,maar ik zou het ook hebben gebruikt of ze het lekker vonden of niet haha,en ach je schrijft ook dat sommige het wel lekker vinden,dus het zal best meevallen,ik vind een kop koffie ook wel lekker,vooral cappuccino,fijn weekend en hoop dat je nog veel kopjes mag schenken met je koffie maker,groetjes Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh.....wanneer is de koffie klaar....?
    Neem ik wat lekkers mee.....
    Fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk om zo'n oude koffiemaker ook echt te gebruiken, al is het jammer dat de koffie niet zo lekker eruit smaakt.. Je had 35 jaar geleden al een goede smaak op antiek gebied!
    groetjes Jannet

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hi Josephine.
    Nou zie ik net je nieuwe banner. Was die nou gisteravond ook al of is dat nu net pas? Leuke foto, beetje pikant ook :)))
    Groeten van Riet

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Josephine,

    Het ziet er vast enorm gezellig uit op tafel zo'n percolator samen met de bonbons en taartjes,....mmmm. Zo heb ik nog een ouderwetse tinnen kraantjespot. Deze heb ik nog nooit gebruikt. Mijn moeder had vroeger wel een die zij gebruikte. Leuk die oude antieke spullen. Je foto's zijn wederom erg mooi.
    Groetjes Renata

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk hoor, Het is gewoon mooi om te zien, ook al smaakt de koffie misschien wat minder. Dat waren denk sfeervolle diners bij jou.

    groetjes Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  11. hallo,jo
    Heb ook uit nieuwsgierigheid je blog bezocht.(ook een van mijn deugden)
    Prachtige foto,s lekker sfeertje
    werkt zeer inspirerend.
    blijf je volgen.
    groetjes Trudy

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooie banner heb je er van gemaakt Josephine !
    En de geur van koffie is haast nog wel het belangrijkste . Onze kleinkinderen kwamen altijd even aan het koffieblik ruiken als ik koffie ging zetten , dat vonden ze heerlijk .
    Maar nu het gekke , voor hen hoef ik geen koffie te zetten !
    Lieve groet Rini

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Josephine, dank voor je lieve reactie op mijn blog. Heb me ook aangemeld bij jou als volger, zo blijven we van elkaar op de hoogte!
    Die percolator ziet er nog prachtig uit zeg, kan me voorstellen dat je daar een gezellig sfeertje mee kunt creeeren.
    hartelijke groet, Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat 'n pracht exemplaar. Geen echt lekkere koffie...geen probleem toch...belangrijker
    op dat moment was toch de gezelligheid om op deze manier de koffie te presenteren samen met de zelfgemaakte bonbons en taartjes.Je gasten hebben vast genoten...kan niet anders.
    Gezellige avond gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dag lieve schat,
    wat heb je ,je entree wulps veranderd en je zelf een oog extra gegeven het is weer super geworden.
    En die percolator wat is die mooi he,en dan de koffie die wij nog maakten met een{een tante betje zo als ze dat filter zakje noemden}
    en toen best wel lekker smaakte.
    En jou foto's zijn ook weer super,veel liefs
    Mamske.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Josephine, Ohh wat een heerlijke post, ik ben een echte koffieleut, ik ben dus even heerlijk bij je om de koffie geweest. Wat een prachtig antieke koffiezetter is dat, jammer alleen dat de koffie dan wat minder is. Die onderste koffiezetter heb ik ook en dat geeft een heerlijke kop koffie. Gisteren hebben we een koffiemachine gekocht die de bonen vers maalt voor een kop koffie, want versgemalen bonen geeft toch de lekkerste koffie vind ik.
    Een hele fijne week toegwenst.
    Lieve groet van Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Josephine,
    de geur van koffie vind ik heerlijk,maar de smaak dus niet.Nee, geen koffie voor mij, ben een echt theeleut.Maar je foto's zijn weer prachtig.
    Fijne week,groetjes Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Josephine,

    Je entree is zo gaaf geworden! Je had "zomerse" inspiratie, verpakt in herfstige sferen?!

    Oh die perculator is een beeldig ding zeg! Zo mooi dat je het weet te combineren met het moderne.

    Een fijne week gewenst!

    Lavender

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hi Josephine,

    the coffeepot surely has a very beautiful design years 1930-40.
    Do I have a similar but of less beautiful material, do you know what I have done? a beautiful flowerpot! I assure you that also the flowers seem more beautiful.
    Also compliment for the cioccolatiera!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. hey josephine

    weer even tijd om bij te kletsen
    en zie gelijk dat je een nieuwe banner hebt
    erg mooi zeg mooie stockings ik hou van die kousen geeft je echt een super vrouwelijk gevoel bij het dragen
    ****
    wat een mooi koffiezettertje :)
    en zie de knusheid al voor me met je heerlijke zelfgemaakte bonbonnetjes hmmmm zálig ik denk dat ik ook maar eens bij jou aanschuif ;)
    en dan neem ik lekkere verse zelfgemaakte sconnes mee met dikke room en marmelade
    (ik ga dat recept opsnorren want dat moet ik nog ergens hebben en als ik het vind zet ik t op mijn site)

    lieeeeeeeefs en lieve groet
    xzenna♥

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat maak je toch geweldige sfeerfoto's!!
    Ik heb ook zo'n doordruk koffiepotje maar ik gebruik um voor mijn losse kruidenthee...is echt heel mooi om te zien en het werkt perfect.
    Bedankt voor je lieve commentaar op ons winkeltje :o).

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achter laat, bedankt.♥