zondag 10 oktober 2010

Coprinus Comatus...







Volgens de boeken is deze "Coprinus Comatus" 
[ Geschubde Inktzwam ] een veel voorkomende weidepaddestoel, voor mij is dit de eerste keer dat ik hem in werkelijkheid zie en al helemaal in mijn eigen tuin waar ik deze  schoonheid  heb vastgelegd. Alleen de derde foto is van eigen hand. Normaal zijn ze zo 12 tot 18 cm hoog. Bij ons in de tuin verscholen onder een grote struik wist ik werkelijk niet wat ik zag, 38 centimeter hoog, werkelijk schitterend. Het is op zich een wonder dat deze paddestoel vervloeit tot een inktachtige vloeistof. Een alternatieve methode van sporen verspreiden maakt het nog wonderlijker. Ze vallen met druppels inkt naar beneden en worden dus niet, zoals meestal het geval is, door de wind meegevoerd. Jonge exemplaren in gesloten toestand zijn prima voor consumptie, en smaken bijzonder goed. Veel paddestoelen zijn trouwens eetbaar maar een aantal is ongenietbaar. Heel vreemd vind ik het eigenlijk dat de meest GIFTIGE, vooral de rode met witte stippen soorten, meestal in kinderboeken worden beschreven en weergegeven.....nu maar hopen dat de kleintjes niet stiekem gaan snoepen van deze, voor hun sprookjesachtige paddestoelen.


13 opmerkingen:

  1. Wat een speciale paddestoel inderdaad. Heeft iets heel elegants vind ik. Zomaar in eigen tuin dan nog en zo groot. Ik heb hem nog nooit gezien. Die rode met witte stippen ook niet trouwens, wel in kinderboeken zoals je zegt maar niet in het echt.
    Lieve groet,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieverdje ♥♥♥
    zo je ziet is Moeders ook nog niet naar bed, wat een juwelen staan er in jullie tuin en wat een ontdekking was dat.
    En jij heb er beelschone foto's van gemaakt en ook van die mooie letters gebruikt.
    Wat apart die inkt druppels en jij maar potjes er mee vullen HA,HA,HA.
    Weltrusten en heel veel liefs Mamske.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat heb je er prachtige foto's van gemaakt! De natuur geeft ons zoveel moois maar we moeten het willen zien hè ;)
    Fijne zondag van Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is een goed paddestoelen jaar he? Ik vind ze iets sprookjesachtigs hebben en geloof eigenlijk nog steeds dat ze bewoond worden door kleine wezentjes (niet doorvertellen) x

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wow.....38 cm hoog. Dat is nogal wat. Je ziet volgens mij ook veel paddenstoelen dit jaar. Of gaat iedereen nu op pad voor foto's voor op het blog, en vallen ze daardoor extra op. Nou ja, het is mooi.

    fijne dag
    lieve groet Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Alleen de naam is al geweldig!!
    Wat een apart ding zeg...en dat zomaar in jouw tuintje....
    En war een prachtige bewerkingen heb je er weer van gemaakt!!

    fijne zondag...liefs Carla.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauwwww...ik zat echt met mijn mond open volgens mij.....echt zo prachtig...........echt nog nooit gezien ook.....en tja giftig.....er zijn ook zoveel planten giftig die mensen gewoon in huis hebben met bv kleine kinderen of dieren....zuchttt.....fijne dag lieverd...vond dit leuk wat zeg ik erg leuk ...om te zien ! liefs van mij.....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. volgens mijn man staat deze ook achter de stallen.
    een paar heel grote.
    vanmiddag ga ik even kijken.
    maar wat heb jij ze hier mooi neergezet, kunstwerkjes:))

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een prachtige foto's. De paddestoel, ja echt een teken van herfst. De herfst geeft mij om de één of andere reden een triest gevoel, raar hè?
    Ook de foto van de dame is erg mooi, de kleuren prachtig.

    Groetjes van Janny.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hingen er nu echt van die druppen aan.....?
    Echt sprookjesachtig....onvoorstelbaar hoeveel moois er om ons heen te zien is.
    Fijne week
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dit zijn wel bijzondere paddestoelen, Josephine, mooi op foto gezet !
    En dat je zo'n mooi exemplaar in je tuin hebt staan en nog zo gaaf. Wij zijn een tijdje terug gaan wandelen in het bos en de meeste paddestoelen daar waren beschadigd.
    Fijne week,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  12. wat een prachtige paddesteoelen zijn dit en super foto,s weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ohh zeg heb je zoiets schitterends in je tuin,geweldig en je foto is prachtig ervan en je andere bewerkingen met tekst ook,ben wel beetje jaloers op je hoor,dat je dat zo goed kunt en ook met je naam erin,wauw,lieve groetjes Joke.

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achter laat, bedankt.♥