dinsdag 26 oktober 2010

Het Prentenboek van "Tante Pau"...











Het Prentenboek van Tante Pau  is een boek met de mooise en leukste verhalen uit andere oude prentenboeken bijeengezameld door Leonard de Vries "De Bezige Bij" Amsterdam. Het boek kwam uit in 1974, in dat jaar heb ik het ook gekocht. Het is een afgeronde geschiedenis in woord en beeld, en van die geschiedenissen, meestal berijmde, wemelt het in dit prentenboek dat ruwweg een periode overspant van 1850 t/m 1900. Het zijn stuk voor stuk erg leuke verhaaltjes, rijmpjes en liedjes. Er staan ook veel en fraaie illustraties in het boek. Tekeningen maar ook de nodige gravures. Het is een boekwerk waar ik al vaak genoeglijk in gebladerd heb. De foto's zijn wat korrelig, omdat ik ze uit het boek heb genomen en de kwaliteit van het papier wat grof is. Maar ondanks dat is het toch leuk om de schattige illustraties  te bekijken...


19 opmerkingen:

  1. Lieve Josephine,

    Wat een prachtige plaatjes in dat boek.
    Wat een bijzonder boek is dat...kan me voorstellen dat je dat boek vaak bekijkt.

    dank je voor je lieve woorden op mijn blog.

    liefs Carla.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ziet er een prachtig prentenboek uit !
    Heel mooi deze foto's, Josephine !
    Groetjes,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik wil het ik wil het......wat leuk !!!! .......ik ga slapen ben zooooooooooo moe!! sorry even kort,.......liefs Ria.....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag lieverd ♥♥♥
    wat zijn dit 'n lievelijke plaatjes,uit de tijd toen de kinderen nog kinderen waren.
    Dit zijn inderdaad van die boeken waar in je blijft neuzelen.
    En jouw foto er onder met je nieuwe aanwinst ziet er ook heel leuk uit de kleuren van de foto's komen ook heel mooi over liefs Mamske.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Josephine.
    Wat ontzettend leuke prenten. Dit blijf ik mooi vinden.
    Ook je vorige posts zien er erg leuk uit.
    Groetjes Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  6. de middelste prent is, dacht ik, van rie cramer:))

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zoals je het beschrijft, wil ik dat prentenboek in één trek uitlezen en -kijken!!! Mooi toch, die prentjes van vroeger!
    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  8. oh , dit zijn schitterende plaatjes en wat geweldig om zo,n boek te hebben .
    een stukje nostalgie en heerlijk om het op jou prachtige foto,s te kunnen bewonderen.
    fijne week verder

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik word helemaal vrolijk van al die lieve plaatjes..

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb hem ook een prachtig boek, en schrok al toen ik je foto's zag. Dacht even dat je het kapot geknipt had. Maar had beter moeten weten natuurlijk.

    groetjes Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi die plaatjes. Daar word je helemaal vrolijk van!
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Josephine,

    Heerlijk om dit prachtige boek in je bezit te hebben!

    Ik vind het natuurlijk geweldig om al die informatie te lezen die jij hier weergeeft en vooral je mooie foto's laat zien uit het boek.

    Maar nieuwsgierig als ik ben ging ik toch fff op onderzoek uit en kwam bij het Geheugen van Nederland het boek tegen en kon alle bladzijden zien ,lezen en de prenten bewonderen, zooooo leuk!!!
    http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl/items/PRB01:202118088

    Kan me voorstellen dat je het boek telkens weer inkijkt en denkt bij het lezen van de rijmpjes van alle dag, dat zou nou niet meer kunnen in de moderne tijd.......maar als je de opvoedkundige kant bekijkt.....die was zo slecht nog niet.;-)

    Fijne dag en liefs,
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Als ik jouw posten lees, heb ik altijd het gevoel dat ik heel veel opsteek! Bedankt voor de mooie plaatjes en interessante info weer!
    Fijne avond, lieve groet, Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  14. heerlijke nostalgische plaatjes in deze snelle tijd...lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zoals je zegt: schattig!
    Uit een andere tijd,
    maar nog steeds heel genietbaar.
    Groetjes :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. OH, dat lijkt me een prachtig boek. Zie ik er tekeningen van Rie Cramer tussen? Die vind ik zo mooi.... Erg leuk over dit boek te lezen en mee te genieten van je mooie foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Lieve Josephine. Wat een beeldschone plaatjes heb je nou weer voor ons. Ik ben gek op die oude prentjes, net poesieplaatjes zijn sommige ervan. Wat heerlijk dat je dat allemaal bewaard hebt, zulke leuke herinneringen.
    Liefs van Riet die nog steeds in haar huis bezig is. :)))

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een prachtig boek heb je daar.
    Die boeken van vroeger vind ik veel mooier . Die hebben iets bijzonders

    groetjes en een prettig weekend, Lilly

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Prachtig vind ik je boek,wat een super prentjes,gaaf om zoiets in je bezit te hebben,ik wens je een fijn weekend,lieve groetjes Joke.

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achter laat, bedankt.♥