donderdag 14 oktober 2010

Leuk om te weten...





Zelf heb ik me dat meerdere malen afgevraagd, hoe benoem je nu generatie's terug precies. Niet speciaal nuttig maar toch leuk om te weten vind ik, en vooral als je met een stamboom bezig bent. Passend bij dit onderwerp heb ik twee afbeeldingen gemaakt van een simpel stamboompje met wat familiefoto's, mijn broer, ouders, grootouders en overgrootouders, dus nog een redelijk vers boompje.
Maar even terug naar hoe je dat nu allemaal benoemd. Toevallig kwam  ik het nog niet zo lang geleden in de krant tegen.
1e generatie = OUDERS, 2e = GROOTouders, 3e = OVERGROOTouders, 4e = BETOVERGROOTouders, 5e OUDouders, 6e = OUDGROOTouders,  7e = OUDOVERGROOTouders, 8e = OUDBEDOVERGROOTouders.
Van de 9e tot de 16e generatie komt het woord STAM ervoor,
Van de 17e tot de 32e generatie komt het woord EDEL ervoor,
Van de 33e tot de 64e generatie komt het woord VOOR ervoor,
De 64e generatie heet dussssssssss.......Pfffffff
VOOREDELSTAMOUDBETOVERGROOTOUDERS, leuk woord voor een scrabblebord, hihi.
Als we een generatie op 25 jaar rekenen, is dat zo'n 1600 jaar geleden. Dan praten we over circa 410 na Christus . Nou als dit geen leuk weetje is dan weet ik het niet meer ;~).......

Wens jullie alvast een fijn weekend toe...


14 opmerkingen:

  1. Tja...da's wel ff nadenken dan wat wie van wie is...maar het is nu helemaal duidelijk.
    Misschien heeft hubbie er iets aan...die is met zijn stamboom bezig.

    slaap lekker voor straks...liefs Carla.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk weetje inderdaad!
    Al zal ik wel een spiekbriefje nodig hebben om dit te onthouden. ;)
    Mooie unieke stamboompjes trouwens!
    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie afbeeldingen heb je gemaakt, Josephine !
    Tot aan die betovergrootouders wist ik het, maar verder niet meer, toch interessant !
    Grappig het kinderliedje, het is dezelfde paddestoel maar een andere kabouter :-)
    Geniet van het weekend,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja leuk is dat terug in de tijd zoeken.
    heb ik ook gedaan met mans-naam.
    Ik kwam dus tot BEDOVERGROOTOUDERS.
    Een Fries vrouwtje in klederdracht ik heb er een grote foto van.

    In Belgie geven ze weer hele andere namen, wel grappig.
    Leuke post.

    Gr Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat gaat wel heel ver terug! Een oom van mijn moeder heeft ook het één en ander van de familie stamboom uitgezocht. Ik vind het interessant maar raak bij 3 generaties vaak het boekje bijster :-P

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit is inderdaad een super leuk weetje! goh ik heb er nog nooit zo over nagedacht terwijl ik net nog van mijn moeders kant een stamboom onderzoek heb gekregen! erg leuk is dat om te zien waar je in de boom hangt en wie je heeft gekweekt! hihihi
    fijn weekend
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtige stamboom heb je gemaakt, heel bijzonder vind ik ze! Helemaal jouw stijl!
    Ooit heb ik me ook in die benamingen verdiept bij het helpen maken van onze familiestamboom, pffff, je kan er soms zelf niet meer aan uit hoor!
    Fijn weekend van Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja das even nadenken ja.......leuk om dat uit te zoeken.......mooie foto's ook !!...fijne dag liefs Ria....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. DAG LIEVERTJE ♥♥♥
    WAT HEB JIJ WEER IETS FANTASTIES VAN ONZE STAMBOOMPJE GEMAAKT,LEUK OM TE ZIEN.
    DAAR MOET WEER UREN WERK IN ZIJN GEGAAN ZO ALS JIJ DAT ALLEMAAL BEWERKT.
    EN WAT HEERLIJK DAT AL DIE GENERATIES ZIJN OP TE ZOEKEN, OOK IN DE PLAATSELIJKE ARCHIEVEN.
    FIJNE DAG NOG HEEL VEEL LIEFS MAMSKE.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Jesephine.
    Dat heb je goed uitgezocht. En een passende stamboom erbij.
    Fijn weekend.
    Groetjes Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig de stammboom en ja inderdaad een erg leuk "weetje". Wel erg veel werk om dit allemaal uit te zoeken. Wens je een heerlijk weekend, Trudie.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk zeg....en prachtige stambomen heb je er van gemaakt.....
    Fijn weekend
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik kom alleen maar tot mijn ouders, heb nooit een opa en oma gehad dus weet eigenlijk ook niet hoe ze heette.

    fijn weekend
    groetjes Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat nou toch weer leuk om te lezen Josephine, enneh, volgens mij past dat woord niet eens op het scrabblebord.... Wat dacht je van galgje???
    Heel fijn weekend, lieve groet, Tineke

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achter laat, bedankt.♥