woensdag 20 oktober 2010

Gerecycled Paper Juwellery...













Janna Syvänoja werd geboren in Finland in 1960. In 1993 studeerde ze af aan de Universiteit van Industrial Arts, Helsinki, met een master of Arts in meubels en Interieur Design. Op een gegeven moment groeide de wens om sieraden te gaan maken. Het liefst zonder daarvoor te hoeven investeren en van gebruikte materialen. Ze koos uiteindelijk voor papier in verschillende soorten, ook beschreven, oude brieven bijvoorbeeld, maar ook bedrukt met patronen. Ieder sieraad wordt opgebouwd rond een staaldraad. Allemaal kleine plakjes gebogen papier worden stuk voor stuk gedeeltelijk, aan de basis geplakt en aldoende  onstaat er een bepaald model, ieder stuk is dan ook Uniek. Bijzonder knap vind ik haar werk, en erg fraai van vormgeving. Ze heeft ook erg veel bekendheid en is een geliefde kunstenares. Op de laatste foto is goed te zien dat hier beschreven papier gebruikt is. Al haar sieraden doen mij ook sterk denken aan mooie schelpen. Ben benieuwd wat jullie van deze techniek van sieraden maken vinden...


14 opmerkingen:

  1. wat mooi, het is ook net zo opgebouwd als schelpen.
    het idee, dat je hier (liefdes)brieven in zoukunnen verwerken:))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er prachtig uit...inderdaad heel natuurlijke vormen die je doen denken aan schelpen, lieve groet Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat mooi !!! heb dit nog nooit eerder gezien !!!...liefs fijne dag morgen,......Ria.....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige vormen, om stil van te worden.

    Liefs, Haagje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wow, helemaal super, nooit eerder gezien, maar ben er nu ook fan van.
    Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat geweldig!!!!
    Hoe komen sommige mensen toch op zulke briljante ideeën hè!!

    liefs Carla.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind het heel bijzonder, leuk dat er gebruik wordt gemaakt van oud papier. En inderdaad, ik zie er ook mooie schelpen in! groetjes Jannet

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Schitterend wat deze vrouw maakt! Leuk dat we dankzij jou haar prachtige creaties kunnen bewonderen. Lieve groet, @nne

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Inderdaad dacht ik even aan schelpen toen ik het blokje in mijn blogrol zag .
    Dit is een techniek waar ik helemaal warm van word , prachtig .Bedankt dat je dit hebt laten zien .
    Lieve groet ♥RINI♥

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bij het zien van de eerste foto dacht ik dat het over schelpen ging, Josephine.
    Dit zijn prachtige juwelen, ongelooflijk mooi !
    Fijne dag,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat inventief en creatief! Mooie tinten, of heb jij die eraan gegeven? Inderdaad prachtige schelpvormen, wat bestaat er toch veel moois!

    Bisous Janny.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Maar dat is prachtig. Ware kunstwerkjes zijn het. Ongelofelijk wat mensen kunnen verzinnen en maken toch. Beeldschoon.
    Lieve groeten van Riet

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ik heb zo iets og niet eerder gezien, en wat is dit schitterend zeg.
    ik heb er geen woorden voor hoe uniek dit is van vormgeving en qua werk.
    heb zo van deze foto,s genoten.
    het is echt een artieste eerste klas.
    fijn weekend meisje en bedankt voor deze foto,s

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ha lieve Josephine,

    Wat heerlijk om met jou en door jou telkens weer kennis te maken met artisten die ik anders misschien wel nooit had leren kennen.

    Nu ook weer het bekijken van deze unieke sieraden gemaakt van papier, zit me af te vragen....is zo'n ring dan wel draagbaar, je moet er toch niet aan denken dat je pardoes je handen in het afwaswater steekt met zo'n juweel aan je vinger....

    Ik zie het al helemaal voor me als ik naar mijn gestrekte ringvinger kijk, zo'n kunstwerk gemaakt van mijn stapel liefdesbrieven van luchtpostpapier, helemaal mijn lievelingskleur: blauw ;-)

    Het doet me een beetje denken aan Björn Weckström die zo'n 50 jaar geleden zijn eerste sculptuurachtige sieraden creëerde voor het Finse Lapponia.

    Waarvan ik in mijn jonge jaren een zilvere ring met veel plezier droeg,tja......waarom draag ik die mooie ring eigenlijk nooit meer???

    Fijne dag en liefs!
    Ger
    (kijk in je apenstaartje postvak)

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achter laat, bedankt.♥