zaterdag 2 oktober 2010

Werk van Tamara de Lempicka...
















Tamara de Lempicka is geboren in 1898 in Moskou. Zij groeit op in een aristocratisch gezin en doorloopt haar schooltijd in het Zwitserse Lausanne. Op jonge leeftijd reist zij met haar grootmoeder door Europa. In Italië ontdekt ze de Renaissance schilders en ontstaat haar liefde voor schilderen en haar wens  om kunstenaar te worden. In 1916 trouwt ze met de Rus "Lempitzki", en in 1927 verschijnt voor het eerst de verfransing van haar naam, " De Lempicka" op dat moment woonde en werkte ze in Parijs. In de jaren twintig is De Lempicka zeer productief en schildert zij karakteristieke portretten van de Europese aristocratie. In de jaren dertig gaat zij in Amerika wonen en werken. Na een turbulent leven met vele liefdes, twee huwelijken en één dochter, sterft Tamara op 82 jarige leeftijd in Mexico waar ze de laatste jaren van haar leven woont. Het is een heel aparte stijl van schilderen, maar ook deze stijl kan ik erg waarderen.



11 opmerkingen:

  1. Een echte mooie Josephine post prachtig, liefs Irma en een heerlijk weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel erg genieten dit, mooie en aparte vrouw ook! x

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi is het, zoals je al aangaf heel speciaal maar toch vind ik het ook iets heel teers over zich hebben.
    Fijn weekend van Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lieve Joske ♥♥♥
    wat een aparte stijl is dit ook weer,en die Moeder met dat kindje vind ik heel aandoenlijk.
    En al de schiderijën stralen ook zo'n rust uit vind ik.
    En weer van die prachtige lijsten heb je gemaakt,en ik weet dat daar heel veel werk in zit maar je heb er ook weer voldoening aan als ze goed lukken heel veel liefs Mamske.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige post....zo blij dat ik jouw volg......zie zulke aparte dingen elke keer weer........fijne avond liefs Ria....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat heerlijk en tegelijkertijd leerzaam hier.
    Genieten op en top en wederom prachtig met je eigen touch eraan.
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat heb je er weer iets prachtigs van gemaakt!!
    Ik leer hier nog eens wat ;-)!!

    fijn weekend..liefs Carla.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lieve JOsephine. Dank je wel voor het welkom terug heten. Ik ben blij er weer te zijn en ik heb mijn computer zo gemist. Hij werkt nog niet perfect want gisteren kon ik bij geen enkel blog commentaar geven. WE moesten een nieuwe provider kiezen dus het werd Ziggo maar laat die nou net helemaal in de problemen zitten met het laten toetreden van nieuwe klanten. De computers staan te ver van de kast met het modem hebben we ontdekt dus daar moet nog wat aan gedaan worden voordat we weer vertrouwen kunnen hebben. Maar het zal best wel goed komen.
    Wat een prachtige kunstenares heb je weer uitgezocht en haar schilderijen zijn schitterend.
    LIeven groeten van Riet

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een zwaar leven hadden ze vroeger eigenlijk,haar werk vind ik wel heel mooi,pff wat ken jij veel van deze mensen,dat vind ik bijzonder,want eerlijk ik ken er niet 1,ik wens je een fijn weekend,lieve groet Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vind het mooi grafisch en illustratief werk.
    Persoonlijk plaats ik dit niet echt onder schilderkunst, al mag je het toch ook wel kunst noemen. Mooi om te zien, en die Russische invloed is merkbaar.
    Veel groetjes :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hi Josephine, ik was lang niet bij je op visite. Wat was er veel te zien zeg! Het was goed hier weer te komen!

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achter laat, bedankt.♥