maandag 10 oktober 2011

Werk van ***Pieter Wagemans***











PIETER WAGEMANS is geboren in 1948 in Merksem [Antwerpen] Vanaf zijn jeugdjaren heeft de kunstenaar zich spontaan al tekenend weten uit te leven, een gave die hij allicht van zijn vader heeft meegekregen. Het werd al vroeg duidelijk dat hij deze begaafheid steeds verder zou ontwikkelen. Reeds op 15-jarige leeftijd besloot hij lessen te gaan volgen aan de Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen. In 1969 behaalde Pieter het diploma van grafisch vormgever, kunstschilder en illustrator. Hij heeft in die tijd een opdracht aangenomen om grote plafondschilderingen aan te brengen in het 16de-eeuwse woonhuis van de Antwerpse kunstschilder Adam van Noort. Deze schilderijen naar de oude meesters brachten hem de nodige ervaring bij in het kleurgebruik, de dramatiek tussen licht en schaduw, het belang van compositie enz. Het fijnschilderen van bloemen vraagt een zeer grote discipline, omdat het begrip "tijd" een belangrijke hindernis is. Een bloem is immers steeds in beweging en daarin schuilt juist de moeilijkheid. Precies daarom maakt de schilder in dit geval geen gebruik van een onderschildering, maar schildert hij bloem voor bloem in één keer af. Soms heeft hij een hele dag nodig voor één bloem, en soms maar enkele uren. Sommige bloemencomposities hebben in werkelijkheid nooit bestaan, omdat de bloemen één voor één werden geschilderd in een tijdsspanne van enkele weken. Vinden jullie ze niet PRACHTIG deze bloemencomposities?

Een fijne week allemaal***


19 opmerkingen:

  1. Dag lieverdje♥♥♥
    wat zijn dit weer prachtige schilderijen en wat een rijk dom is het toch om zulke mooie werken te kunnen maken.
    Daar zit eindeloos geduld en tijd in, en jij heb er ook nog eens wat moois van gemaakt met die lijsten,veel liefs Mamske.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het lijken wel echte boeketten....liefs van mij...xxx...truste.......twas zwaar...maar mooi !!...xxx..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. de boeketten passen precies bij de Herfst,vindt ze heel mooi.
    wat leuk voor je dat je moeder ook meeleest, gezellig.

    fijne dag,
    liefs Stina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit zijn echt ware kunstwerkjes.Die pioenroos het lijkt wel of je er gewoon in kunt kijken!
    Heerlijk boeket om de dag mee te beginnen
    Fijne dag
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig gemaakt, je kunt er wel uren naar kijken. De kleuren zijn ook zo mooi.
    Mijn vlindertjes heb ik gemaakt van katoen die ik beschilderd heb met acryl verf.
    Groetjes Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel mooi!
    Vooral de vazen en het kleed op de laatste foto.

    Lieve groet,

    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ze zijn inderdaad prachtig lieve Josephine en jij hebt ze weer extra mooi gemaakt in je lijstjes en je collage. De tulpen op de 1ste foto vind ik het mooist, in die mooie pot en later in de collage zie ik ze weer terug in een vaas. Tulpen zijn wel mijn favoriete bloemen. Prachtig en dan die druppel die je bij iedere foto brengt. Schittterend.
    Liefs van Riet

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtige schilderijen zijn dit!
    Echt heel mooi!
    groetjes gerrie.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ......Weet niet goed waar ik het eerst naar moet kijken.....de prachtige realistische geschilderde bloemen.....of de voorwerpen waar ze in staan...
    Mijn aandacht bleef wat langer hangen bij de mooie romantische Franse suikerpot....en toen ik even ging Google met de naam van de kunstenaar zag ik dat hij ook nog eens prachtige bloemen schilderden die in de melkkan stonden.

    Ben blij dat jij je zo voor kunst interesseert....zo leer ik ook het nodige in die richting, niet het doen hoor...kan nog geen penseel of potlood vasthouden;-)maar over de persoon achter die kunstwerken.

    Fijne dag!!
    ....gaat het voor ons ook worden...ga me opmaken voor een feestelijke verjaardag van kleindochter Britt die vandaag 12 jaar is geworden.

    Liefs,Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig.....het lijkt wel of je de bloemen er zo afplukken kan.
    Wat een prachtige kunst en wat mooi dat iemand zoiets kan maken.
    Jij heb het allemaal ook weer prachtig weergegeven Josephine met die mooi lijsten.
    Het was weer een genietmomentje hier bij jou.
    Ik wens je een fijne dag.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De schilderijen zijn prachtig,bijna fotografisch geschilderd.Ik houd veel van de barokke pioenrozen, knap geschilderd!

    Fijne dag,

    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Als je zoiets moois kunt maken ben je een ware kunstenaar. Prachtige schilderijen Josephine: een beetje van Pieter Wagemans en een beetje van jou ;-)
    Groetjezz lfs mij

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een geweldige kunstenaar is dit zeg, maar jij doet hem ook enorm veel eer aan door er zulk een prachtige collage van te maken, daar kan ik dan weer naar blijven kijken.
    Ik herinner me de kunstenaar uit mijn studieperiode maar dan vooral vanwege het prachtige plafond wat hij schilderde :)
    Hele lieve groet, Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  14. wat een schitterende post weer en de foto,s zijn net schilderijtjes.
    en de boeketten wow!.
    je hebt zeker dit werk van deze man prachtig verwerkt in collage foto,s

    BeantwoordenVerwijderen
  15. zo mooi hoe Pieter Wagemans de bloemen geschilderd heeft.. zo teer.. zo echt en zo mooi van kleur!
    en ook zo mooi de manier waarop jij zijn schilderijen aan ons presenteert, petje af Josephine!

    wat gezellig dat je bij mij aan de tuintafel kwam zitten lieve Josephine en zo'n leuk paddestoelenverhaal vertelde:))
    de groene thee staat altijd klaar hoor!!
    volgens mij raken we niet uitgepraat:)

    ik wens jou ook een heerlijke week!
    liefs, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ze zijn inderdaad prachtig! een mooi post!

    Lieve groetjes Michelle

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ze zien er wondermooi uit, Josephine, ook de vazen erbij !
    Mooie presentatie van de werken, leuk met het druppeltje erbij !
    Fijne week,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  18. knap in detail, ietswat gemaniëreerd,vrouwelijk.
    ik was op zoek naar het wezen, de spirit van de schilder zelf.
    ik denk dat op zijn manier de oude werken van de zeventiende ( gouden) eeuw naar deze tijd heeft geprobeerd te brengen en dat is gelukt:))

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achter laat, bedankt.♥