zaterdag 5 januari 2013

Fashion Designer [Vintage] ***









Hier laat k jullie een aantal ontwerpen zien van "CRISTOBAL BALENCIAGA" geboren in Spanje in 1895.  Alles is begonnen met een kostuumpje voor de kat van he Spaanse koningshuis en nu, ruim een eeuw later, zijn de sporen van Cristobal Balenciaga nog steeds in modeland te vinden. Cristoabal Balenciaga groeit op in het Spaanse vissersdorp GETARIA, als zoon van een naaister en zijn vader was visser. Visser worden wil hij niet, hij adoreert zijn moeder Eisaguirre en haar werk. Als Cristobals vader op zijn tiende sterft, heeft zijn moeder moeite de eindjes aan elkaar te knopen. Toevallig is  Getaria ook de plek waar het Spaanse koningshuis jaarlijks drie  maanden op vakantie gaat. Tijdens zo'n tripje huren ze een plaatselijke naaister in, en in 1905 waagt moeder Balenciaga het erop. Ze meldt zich bij de Spaanse markiezin en ritselt warempel wat kleermakers klusjes. Als alleenstaande moeder moet ze Cristobal meenemen die zich tijdens de werkuren van zijn moeder verveelt en met de naaispelden begint te spelen. Cristobal blijkt er bijzonder talent voor te hebben, de eerste ontwerpklus voor de toen tienjarige Cristobal wordt een kostuumpje voor de kat van het Spaanse koningshuis. Balenciaga's ambitie is groot en in 1918 start hij op 23 jarige leeftijd zijn eigen modehuis "Balenciaga & Co". Hij pakt het grondig aan en niet veel later opent hij ook boetieks in Madrid en Barcelona, maar onder de naam"EISA COSTURA" naar de naam van zijn moeder. Hij is zo geinteresseerd in de structuur en constructie van mode dat hij in Parijs creatie's koopt van
Elsa Schiaparelli en Gabrielle Chanel, om ze later in zijn eigen atelier uit elkaar te halen en te bestuderen. Uiteraard is er nog VEEL meer over deze Designer te vertellen maar dan zou het wel een HEEL lang verhaal gaan worden.  Zelf hou ik heel erg van deze charmante vrouwelijke stijl van kleden en bewonder al zijn ontwerpen enorm ***


15 opmerkingen:

  1. olá!Que vestidos lindos! que talento .Beijosmaravilhoso.Bom fim de semana

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw, een voor mij volledig onbekende ontwerper maar ik zou ook zo voor deze romantische stijl vallen , vooral het zwarte kleed met de mooie barokke kant in verwerkt, mmmmmmmmmmmmmmmmmmm :)
    Fijne zondag, liefs, Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lief Josje,

    Wat een giga mooi post!
    En wat kan deze man prachtige jurken ontwerpen.
    Ja ik hou van deze stijl en ja dan het verhaal achter
    deze jurken en ontwerpen..wauw super!

    Meisje ik wens je een fijne zondag...
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie post en wat een prachtige jurken en jou verhaal er weer bij schitterend

    Liefs Van Nellie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. nou,de eerste twee zijn super,die wil ik ook wel,leuk dat je iets vertel over de ontwerper,gek eigenlijk dat het bijna altijd mannen zijn die ontwerpen.
    fijne Zondag GREET

    BeantwoordenVerwijderen
  6. WOW, wat een prachtige post en wat een schitterende japonnen.

    Mijn vader zij altijd je bent mijn Prinsesje maar met zo'n jurk zou ik me een Koningin voelen.

    Lieve groet,
    B.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een bijzondere ontwerpen, Josephine, prachtige jurken en ik vind de hoed zo mooi !
    Fijne zondag,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtige ontwerpen Josephine, die spreken mij ook wel aan.
    En ook leuk om je verhaal te lezen over deze ontwerper.
    Fijne avond en een lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  9. OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOh lieve Josephine, wat schitterend toch wat die man ontwierp. Ik ben zo weg van die mode, zo chique en zo fijntjes. Die hoed vind ik ook zo mooi, ik ben gek op hoeden en wil er zo nu en dan nog wel eens een dragen. Heerlijk, je voelt je een ander mens. hihi.
    Veel liefs van Rietje

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige creaties!! En een leuk verhaal erbij!
    Ik hou hier zo van! De oude kleding stijlen zijn zo super romantisch!
    Van mij mag die mode weer helemaal terug komen!
    Jammer dat ik geen maatje 36 meer heb!

    Veel liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  11. J'adore la haute-couture (les collections débutent en France le 20 janvier)ce qui m'a amené à une autre passion VENISE; tous les ans je crée un ou plusieurs costumes pour le carnaval qui débute cette année le 11 février.
    xoxo
    Joëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  12. wow , wat een super mooie jurken en post.
    de ontwerpster heeft een gratie en elegantie die in haar ontwerpen duidelijk naar voren komen.
    mooi om te lezen meisje, en ik wens jou een heerlijk en gezond 2013 en natuurlijk fijn blog jaar.
    liefs van An

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dag Josephine,
    Mooie ontwerpen, prachtige stijl! Zo zie je maar dat wanneer je de talenten bezit en de component 'geluk' op je pad komt er altijd een prachtige toekomst voor je is weggelegd. Eens temeer maar weer het bewijs dat het juist mannen zijn die weten hoe ze een vrouw moeten kleden. Ik heb trouwens mijn volgers op mijn blog weer terug die ik sinds een half jaar kwijt was. Is nu weer gemakkelijker om een mijn visite rondjes te doen, want met dit gemis is het onmogelijk om bij iedereen langs te gaan. Fijne dag nog en lieve groet, Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Je toont hier inderdaad prachtige ontwerpen !!
    groetjes,
    Simonne

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Liev♥ Josephine..♥
    Ik heb met veel aandacht je verhaal♥ gelezen over deze ontwerpers♥ een Prachtig♥ verhaal trouwens..ik was als klein meisje♥ ook vroeg met naalden♥ bezig en maakte een hoop poppen kleertjes♥ mijn droom was dan ook ontwerperster♥ te worden maar het leven♥ verliep anders.. mijn dromen♥ zijn er nog wel..;))
    Ik vind die stijl♥ ook Prachtig♥..Mooie♥ foto´s ook ..♥
    nog even dan komt er weer een nieuwe Post aan van mij..wens♥ je een Fijne♥ avond en week♥ Liefs♥ Gaby..♥

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achter laat, bedankt.♥