maandag 30 april 2012

Affiches van " De Bijenkorf "










Voor mij is dit een stukje NOSTALGIE, zoals de meeste wel weten heb ik heel lang gewerkt bij De Bijenkorf in Amsterdam. De Bijenkorf begint in 1870 als kleine forniturenwinkel op de Nieuwendijk in Amsterdam. Toen nog Magazijn de Bijenkorf geheten, later werd dat De Bijenkorf. De zaken liepen goed en er werden meerdere panden aangekocht. In 1912 verhuist de zaak vanwege een verbouwing tijdelijk naar een pand op de Dam, daar de omzetten op die lokatie enorm toeneemt besluit de toenmalige eigenaar daar blijvend te vestigen. Om de financiering voor het nieuwe pand rond te krijgen verbreedt de zaak het assortiment en doopt zich tot warenhuis. De Bijenkorf stond en staat nog steeds bekend om zijn vele actie's. De eerste "Witte Week" dateert al uit 1915. Wie kent ze niet de "Drie Dwaze dagen" of  "Maffe Marathon" Affiches hebben altijd in De Bijenkorf een zeer grote rol gespeeld. En in al die jaren dat ik er werkzaam ben geweest heb ik er velen honderden voorbij zien komen. In 1990 heeft het personeel een behoorlijk grote kalender gekregen waarin een heleboel van deze affiches staan afgebeeld. Die heb ik op de foto gezet en daarvan laat ik jullie er nu een klein aantal zien. Wat dat betreft liep De Bijenkorf echt vooruit om gebruik te maken van de dan splinternieuwe mogelijkheid tot plaatsen van kleurenadvertentie's. Ook de etalage's  zijn al sinds jaar en dag een begrip. Leuk ook de oude foto zo rond 1900, toen nog op de Nieuwendijk te Amsterdam.

***Fijne week allemaal***






15 opmerkingen:

  1. Hoi lieve Josephine,

    Wat heerlijk om dit alles in je bezit te hebben en omdat je vele jaren bij De Bijenkorf gewerkt hebt is het nóg bijzonderder.
    Zie wel wat bekends uit die tijd wat bij ons thuis ook in de huiskamer te vinden was rond 1953, de schemerlamp met 3 kapjes aan flexibele buigarmen die je alle richtingen op kon buigen en een lectuurmand van geplastificeerd staaldraad op pootjes, het zijn nu collector items!!

    Leuke post,dankjewel voor het delen!!

    Lieve groeten en fijne week!!!
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag lieverdje♥♥♥
    oohhh wat leuk om te zien die affiches van lang geleden,vooral dat eeste pandje uit 1900 en die kleding van toen,jonge mensen leken toen al oude wijfjes.
    En jij werkte wel vond ik op de leukste afdeling echt jou afdeling.
    En dan kwamen Pappa en ik jullie iedere zaterdag een grote zak snoep brengen leuk om aan terug te denken heel veel liefs Mamske.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk dat je deze in je bezit hebt doordat je zelf bij de Bijenkorf hebt gewerkt, dat geeft het nog weer een extra tintje! Ik hou ook van dit soort affiches, zo heerlijk nostalgisch!

    Een fijne dag vandaag,

    Groetjes,
    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk om dit te zien !!...grappig !!...fijne week...liefs Ria....xxx..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goedemorgen lief schatteke,

    Meis wat ontzettend leuk die affiches ...geweldig!
    En dan die oude foto..ohhh...wat ontzettend mooi!

    Ja de Bijenkorf liep altijd al ver voor op alles, en ja dan die etalages...voeger gingen we echt naar de Bijenkorf voor de etalage's, vol verwondering keken we naar die mooi opgemaakt etalage...!

    En Josephine...ik heb je het denk ik al eens veteld, maar ik heb een porceleinen popje in een doosje...
    dit was de eerste uitgave van hoe je zelf een popje
    in elkaar te zetten...
    Het orginele doosje met beschrijving zit er nog bij..ik zal eens kijken hoe oud het is..

    Lieverdje ik hoop dat je een leuke oranje-dag hebt gehad...!

    Liefs en alle goeds,
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuk onderwerp. Wat een mooie affiches. Ik lees de Flow, jij denk ik ook. Daar komt het allemaal weer in terug. Het is dus een stijl wat mensen van diverse generaties kan raken. Echt heel erg leuk om te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zulke onderwerpen vind ik heerlijk om te bekijken en te lezen. Tradities, ze zijn er om gekoesterd te worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. In één woord...weer...GEWELDIG!!
    Ik dacht al..waar heeft ze die nu weer gevonden, maar je hebt ze gewoon zelf...hoe leuk is dat!!
    Goed bewaren hoor!!

    liefs Carla.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat leuk....nostalgie van de Bijenkorf.
    Ik vind ze geweldig....en zo prachtig weer bewerkt door jou....heerlijk terug in de tijd.....toen alles nog zo gewoon was!!!!!
    Ik kom er ook graag Josephine.....alle rekken heerlijk af gaan......kijken kijken niet kopen....op de duren damesafdeling......ik heb er altijd lol in!!!!!!
    Ik wens je nog een fijne avond & nog bedankt voor altijd lieve mailtjes.
    Met lieve groetjes,
    Silvia

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh wat schitterend die affiches . Ik was en ben nog steeds gek op de Bijenkorf . In de eerste jaren van ons huwelijk woonden wij in de Jordaan dus ik was altijd zo in de Bijenkorf en ik kwam er zo vaak. MIsschien heb ik wel eens iets bij je gekocht hihihi.
    Liefs van Riet

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zo mooi die affiches, Josephine, wat een fijne verzameling !
    Ik ben een paar keer in de Bijenkorf geweest, in Eindhoven denk ik, vond het er gezellig winkelen.
    Vandaag was bij ons 1 mei, dag van de arbeid, we hebben genoten van prachtig zomers weer :-)
    Fijne week,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  12. een prachtige verzameling! je foto's zijn een mooi eerbetoon voor de Bijenkorf! groetjes, @nne

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat prachtig!
    Nostalgie en zoo moooi.
    Groetjes, Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat super zeg de prenten en wat heb je bij een gave winkel gewerkt,ik kom er niet vaak,maar als ik er kom,dan kijk ik mijn ogen uit en ga altijd bij het zoetigheid kijken haha,zo apart en zoo lekker,lieve groetjes Musje.

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achter laat, bedankt.♥